Belang van social media strategie voor bedrijfsresultaten

Social media strategie
- Wat is het doel?
- Vaststellen van de richting voor betere bedrijfsresultaten
- Invloed van de SWOT analyse
- Doelstellingen resulteren in een plan van aanpak
- Uitvoering van het plan
- Heronderzoek gevolgen social media strategie
Wat is het doel?
Online kunnen gebruikers naar informatie worden gevraagd, maar zij kunnen ook online worden beïnvloed door informatie. Middels het maken van plannen op basis van communicatie doelstellingen kunnen producten binnen het marktsegment beter worden gepositioneerd, zodat daarmee betere resultaten kunnen worden behaald. Het draait dus om het leren van de consument aangaande bepaalde producten om zo die producten te verbeteren en beter te positioneren. Wat vindt men van de kwaliteit van een net geïntroduceerd product en hoe kan dat worden verbeterd is zeer waardevolle informatie. Hoe kan een onderneming omzetcijfers een boost geven door het goed toe te passen?Vaststellen van de richting voor betere bedrijfsresultaten
De missie wordt gevormd door het verkrijgen informatie vanuit de consument oftewel de internet gebruiker om daarvan kennis op te doen. Die informatie is van essentieel belang om gemaakte ondernemingsdoelstellingen te kunnen evalueren en waar mogelijk aan te passen. Het online onderzoek vormt dan ook de basis om de richting te bepalen hoe een product binnen de markt kan groeien. Oftewel het betreft belangrijke informatie, waarmee invloed kan worden uitgeoefend op afzet, opbrengst en winst. Het einddoel van het plan is om de tevredenheid van de afnemer hoog te houden, zodat ook zij middels de media die boodschap kunnen verspreiden. Niets is beter dan positieve mond op mond reclame. Indien het goed wordt toegepast kan het een toenemende afzetmarkt betekenen met alle voordelen van dien.Invloed van de SWOT analyse
Om duidelijkheid te krijgen aangaande hoe het product functioneert kan de SWOT analyse worden toegepast. Dit behelst het analyseren van de productomgeving binnen de afzetmarkt en welke risico’s daarbij van toepassing zijn. Door deze punten concreet middels social media in kaart te brengen wordt een helder beeld geschapen aangaande wat de markt/ consument wil. Op basis daarvan kunnen verscherpte plannen en doelstellingen worden gemaakt. Het onderzoekt namelijk de volgende aspecten.Sterke punten oftewel de Strengths
Wat wordt door de klant zeer goed bevonden? Daarop kan worden voort geborduurd zodat het product extra sterk op de markt werkzaam is.
Zwakke punten oftewel de Weaknesses
Wat vindt men minder goede tot slechte punten. Die punten kunnen worden gebruikt om het product te verbeteren, zodat de tevredenheid wordt verbeterd.
Kansen oftewel Opportunities
Op basis van de antwoorden van de consument kan worden vastgesteld, welke mogelijkheden er zijn om tot een betere afzet binnen de markt te komen.
Bedreigingen oftewel Threats
Welke gevaren liggen er op de loer. Dat kan vanuit de markt zijn, het afzetgebied alsmede vanuit concurrenten.