InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Runnen van een webwinkel, hoe doe je dat?

Runnen van een webwinkel, hoe doe je dat?

Runnen van een webwinkel, hoe doe je dat? E-Commerce of het online shoppen zit zeer sterk in de lift. Via online shopping kan de consument heel snel en bovendien 24 uur per dag zijn product aankopen. Toch zou de sector nog veel harder kunnen groeien indien alle bestaande ondernemers een digitaal platform zouden oprichten om producten aan de man te brengen. Een webshop bouwen hoeft niet spectaculair moeilijk te zijn. Veel hangt af van het soort product dat aan de man moet worden gebracht. Bij het runnen van een webwinkel dien je rekening te houden met verschillende elementen. Een duidelijk gestructureerde webshop met goede producten kan op termijn een aardig centje in het laatje brengen.

Online cataloog van je productgamma

Het grote voordeel van een webwinkel is dat je online je volledige productgamma kan tonen, en dit in alle mogelijke kleuren, maten, modellen en varianten. Je hoeft deze producten zelfs niet in je winkel hebben. Veel aandacht dient besteed te worden aan de duidelijkheid van je productcatalogus. Zorg voor duidelijke omschrijvingen van productgamma’s, een goede structuur en eenvoudige boodschappen die je klant heel eenvoudig door zijn aankoop moeten leiden. Tracht jezelf in de plaats te stellen van de klant om een heel logisch aankoopproces op te zetten.

Prijsbepaling

Uiteraard wil de klant zo goedkoop mogelijk kopen en wil de verkoper zo veel mogelijk geld ontvangen voor zijn product. Hou er rekening mee dat de klant verwacht dat de aankopen via Internet nog net iets goedkoper zijn dan aankopen in de winkel zelf. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Vergelijk de prijzen van je producten met die van je concurrenten en tracht zo de beste prijs te zetten voor je product. De prijs zal meestal weinig verschillen met de concurrenten. Het zal onder andere de klantenservice zijn die zal bepalen of de klant, al dan niet bij jou, zal kopen.

De optimale voorraad en levering

De klant verwacht van de leverancier een snelle levertijd, met andere woorden een korte levertijd. Na verloop van tijd kan je perfect inschatten welke producten veel verkocht worden. Hiervan kan je dan een grotere voorraad aanleggen zodat je nooit zonder voorraad geraakt. Op deze manier zullen je klanten steeds tevreden zijn over de levertijd. De gemiddelde levertijd is ongeveer 48 uur na de bestelling. Troeven kunnen zijn dat je binnen de 24 uur levert of zelfs op zondagen en feestdagen de producten tot bij je klanten brengt. Dit kan op termijn een concurrentieel voordeel opleveren. Voor de leveringen kan je kan ook gebruik maken van een koerierdienst of de post inschakelen. Hoe meer je gebruik maakt van een koerierdienst, hoe lager het tarief zal uitvallen. De verzendkosten kan je eventueel doorrekenen aan de klant. Of je kan vanaf een bepaald bedrag de verzendkosten laten vallen. Dat bepaalt de beheerder van de webwinkel volledig zelf. Belangrijk is om heel duidelijk in je webshop te vermelden hoe de verzendkosten berekend worden.

Bron: Simon, PixabayBron: Simon, Pixabay

Belangrijk aspect: Hoe lok ik bezoekers naar mijn website?

Een webshop hebben is één ding. Zonder bezoekers en klanten komt er echter geen geld in het laatje. Bezoekers kan je lokken via allerhande marketinginstrumenten. Online kan je zoekwoorden via Google aankopen. Via de veel gezochte zoektermen zal je webshop een plaats in Google krijgen. Hoe meer je betaalt, hoe hoger je in de ranking bij Google zal staan voor een bepaald zoekwoord. Daarnaast kan je een database aanleggen van e-mails om op geregelde basis een e-mail te verzenden over je producten of bepaalde promoties. Sociale media zijn vandaag niet meer weg te denken in de maatschappij. Maak een bedrijfsprofiel aan op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ en vertel zo op een aangename manier over je producten of diensten, zonder echt een commerciële boodschap te willen brengen. Vermeld de URL van je webwinkel steevast op alle gedrukte brochures, folders en productcatalogi. Op deze manier kan je je webwinkel als een volwaardig distributie-orgaan gaan uitbouwen.

Andere tips voor het runnen van een webwinkel

  • Zorg ervoor dat foto’s van je producten heel nauw bij de realiteit aanleunen. Indien dit niet zo is, dan vermeld je dit er bij in de webshop. (bijvoorbeeld een kleur die in de webshop wat afwijkt van de realiteit)
  • Zorg voor een webwinkel waarvan de webpagina’s heel snel laden. Niets zo vervelend als minutenlang wachten bij het laden van een webpagina. Deze bezoekers komen meer dan waarschijnlijk een volgende keer niet meer terug.
  • Maak een webwinkel die rustig en overzichtelijk oogt. Maak zeker en vast niet gebruik van muziekjes. Deze werken storend voor de consument.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ikea Webwinkel Nederland: thuis Ikea shoppen vanaf je bankIkea Webwinkel Nederland: thuis Ikea shoppen vanaf je bankIkea Webwinkel heeft zijn deuren geopend met een ruime 7.000 artikelen. Het aantal is de afgelopen jaren regelmatig uitg…
Webshop starten met WordpressHet starten van een webhop is gemakkelijk te realiseren door middel van Wordpress. Dit artikel gaat nader in op de funct…
Primark webshop: online kopen Primark mode?Primark is een zeer populaire modeketen met een snel groeiend aantal winkels in Nederland. Met lage prijzen en grote sne…
Online shoppen: de risico'sOnline shoppen is makkelijk en snel maar kan u ook blindelings vertrouwen op uw verkoper? Wanneer u gaat winkelen, kan u…
Tictail je eigen gratis webshopTictail je eigen gratis webshopDit is een artikel over een geheel nieuw concept. Tictail is de makkelijkste en snelste weg en het meest sociale platfor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FirmBee, Pixabay
  • Frankwatching, http://cookies.frankwatching.com/?redirect_to=/archive/2010/08/02/handleiding-webshop-in-10-stappen-je-eigen-webwinkel/, 29 juni 2015
  • Mkbservicedesk.nl, http://www.mkbservicedesk.nl/1069/hoe-start-webwinkel.htm , 29 juni 2015
  • Zdnet.be, http://www.zdnet.be/article/153387/hoe-begin-ik-met-mijn-eigen-webwinkel/, 29 juni 2015
  • Afbeelding bron 1: Simon, Pixabay

Reageer op het artikel "Runnen van een webwinkel, hoe doe je dat?"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: E-marketing
Schrijf mee!