Hoe te beginnen met een foodtruck
De hype die begon in Amerika is inmiddels ook naar Europa overgewaaid. Steeds meer en meer verschijnen er in Europese steden nu ook foodtrucks. Dit zijn omgebouwde voertuigen waar ondernemers hun culinaire producten verkopen. Deze vorm van voedsel wordt ook wel 'streetfood' genoemd. Het is een snelle, persoonlijke en leuke manier van voedsel kopen en verkopen. Steeds meer mensen beginnen een foodtruck, zodat zij hun specialiteiten kunnen delen met anderen en er zelf geld mee verdienen.
Wat is een foodtruck
Een foodtruck is een rondrijdende keuken en restaurant. Ze staan veelal rond plekken waar veel mensen komen, zoals festivals, bedrijventerreinen, campussen, sport en entertainment evenementen en markten. Een foodtruck heeft een beperkt menu, wat vaak sterk gericht is op een bepaald soort producten. Voorbeelden zijn een hamburgertruck waar diverse soort hamburgers worden verkocht of een biologische koffie- en theetruck. Door het beperkte en vaak gespecialiseerde menu kunnen eigenaren van een foodtruck de truck een gerichte uitstraling meegeven afgestemd op de producten die ze voeren.
Foodtrucks zijn er in verschillende soorten en maten. Van een driewieler tot een omgebouwde bestelwagen. Hierdoor is de drempel erg laag om te beginnen met een foodtruck. De grootte van de foodtruck wordt ook vaak afgestemd op basis van de hoeveelheid gevoerde producten of de bereiding er van. Een truck die voorverpakte ijsjes verkoopt heeft minder ruimte en oppervlakte nodig dan een truck die een kipsaté verkoopt die helemaal vers wordt klaargemaakt.
Van idee tot businessplan
Veel hobbykoks willen graag hun specialiteiten delen met de buitenwereld. Een foodtruck is dan een laagdrempelige manier om dit te gaan doen en van hun hobby, hun werk te maken. Het is alleen zo dat er niet naar elk product vraag is. Zolang er geen vraag is, is het beginnen van een foodtruck geen verstandige stap. Er wordt dan te weinig verkocht, waardoor het enkel geld kost om de truck te onderhouden.
Het idee zal dus in een businessplan moeten worden gegoten. Hierin zet je wat je wilt gaan doen en hoe je dit gaat doen. Je beschrijft de doelgroep die je wilt benaderen, het product of producten die je wilt verkopen en welke middelen je nodig gaat hebben om dit klaar te maken en te verkopen. Hiervoor zal onderzoek gedaan moeten worden of er wel vraag is naar dat wat jij wilt gaan doen. Tevens onderzoek je de plaatsen waar je jouw product wilt gaan aanbieden. Ook schep je in een businessplan verwachtingen en zet je doelen en doelstellingen.
Financiën en regelgeving
Nu het businessplan is geschreven weet je welke benodigde middelen nodig zijn om een foodtruck te beginnen. Het belangrijkste is dat je weet welke kosten je zal moeten gaan maken. De vraag die daarbij hoort is: hoe ga je de foodtruck financieren? Misschien heb je zelf al een deel eigen vermogen gespaard, waardoor je minder hoeft te lenen. Vrienden, familie en andere bekende zijn misschien ook wel bereid je een lening te geven tegen (mogelijk tegen een laag rentepercentage). Schrijf wel altijd exact de afspraken op papier om misverstanden te voorkomen.
Als dat niet lukt zal je een lening moeten afsluiten bij een financiële instelling, maar daarvoor zal je businessplan zeer sterk moeten zijn voordat de lening verstrekt wordt. Je zal moeten kunnen aantonen dat de business die je wilt beginnen rendabel is.
Als je gaat investeren denk dan ook aan de lange termijn. Misschien is dat oude busje wel spotgoedkoop, maar blijken de kosten achteraf torenhoog. Je had dan beter voor een duurdere truck kunnen gaan die lange tijd meegaat en waarvan het onderhoud laag is.
Naast de financiering van je foodtruck zal je ook rekening moeten houden met wet- en regelgeving. Je mag niet op elke plek zomaar gaan staan. Doe onderzoek of je op de beoogde plekken die je hebt mag gaan staan en welke vergunningen hiervoor nodig zijn. Zorg ook dat je foodtruck voldoet aan alle geldige veiligheidseisen. Dit kan enorme boetes na afloop schelen.
Aanschaf van een foodtruck
Het aanschaffen van een foodtruck kan op verschillende manieren. Een truck kan gehuurd, gekocht of geleased worden. De mogelijkheden zijn er voldoende. Een truck huren kan je het beste doen als je voor een eenmalige of een klein aantal keren een foodtruck wilt hebben. Je zit dan niet aan lange contracten of een eigen foodtruck vast. Wil je wel op een langere termijn een foodtruck in bezit hebben dan kan je een foodtruck leasen of kopen. Bij leasen betaal je een leasemaatschappij in foodtrucks een maandelijks bedrag. Afhankelijk van het contract zijn de kosten van reparatie, brandstof en onderhoud inbegrepen bij de prijs. Na afloop van het leasecontract gaat de foodtruck terug naar de leasemaatschappij. Bij kopen komt de foodtruck in eigen bezit.
Onafhankelijk van de vorm van aanschaf is het belangrijk om een duidelijke lijst te hebben waar de truck aan moet voldoen. Hoeveel werkruimte dient er te zijn, hoeveel moet er gekoeld kunnen worden en welke soorten keukenapparatuur moeten zijn geïnstalleerd. Bereken dit eerst allemaal. Je weet dan wat er in moet komen en hoeveel ruimte er in de truck moet zijn. Bij het opstellen van de lijst met vereisten aan de foodtruck is het ook verstandig rekening te houden met uitbreiding. Misschien loopt jouw foodtruck namelijk erg goed en kan je door een gebruik aan ruimte niet meer verkopen. Zorg dus dat er ruimte is voor mogelijke uitbreidingen.
Een plek zoeken en laten weten dat je er bent
Als je de truck hebt en de benodigde vergunningen hebt dan kan je een mooie plek zoeken. Plekken waar veel mensen komen en waar de truck opvalt. Als het goed is heb je dit al beschreven in het businessplan. Als blijkt dat er weinig verkocht wordt of minder dan verwacht kan je andere plekken gaan proberen. Wat in theorie soms de beste plek lijkt, blijkt in de praktijk soms anders te zijn. De eerste periode is vooral een kwestie van uitproberen en leren.
Het is ook belangrijk dat jouw doelgroep weet dat je er bent. Social media biedt daarbij een goede uitkomst. Via Facebook en Twitter kan je snel en gericht je doelgroep en fans laten weten waar je staat. Via Instagram kan je met leuke en mooie foto's van je foodtruck een mooie sfeerimpressie geven.
Vaste plekken op vaste dagen kiezen is ook een goede manier om vaste klanten op te bouwen. Zij weten dan waar en wanneer jij ergens staat en zullen langskomen voor jouw heerlijke producten.