Welke soorten reclames bestaan er?
De consument wordt elke dag bestookt met een heleboel reclames. Een onderneming kan hiermee proberen de verkopen van haar product of dienst te verhogen. Ook kan de onderneming proberen om door middel van reclame een positief beeld van de onderneming af te geven. Voor ieder reclamedoel bestaan er verschillende soorten reclame die een onderneming kan gebruiken om haar doel te behalen.
Productreclame
Veel reclames die worden gemaakt, maken gebruik van deze methode om te adverteren. In een productreclame wordt er reclame gemaakt voor een product van een onderneming. Dit kan gaan om een nieuw of een verbeterde versie van het product. Een onderneming gebruikt deze vorm van adverteren als het de consument op de hoogte wilt brengen van hun assortiment of om merktrouw te creëren bij de consument.
Collectieve reclame
Bij collectieve reclame wordt er reclame gemaakt voor een gehele productgroep, denk aan fietsen. Collectieve reclame wordt door bedrijven gemaakt als ze de vraag naar een productgroep willen vergroten, en niet de vraag naar hun eigen merk willen vergroten. Zo kan het zijn dat verschillende fietsenmakers reclame maken om aan te geven dat gebruik maken van de fiets vele male gezonder is dan het pakken van de auto.
Coöperatieve reclame
Bij een coöperatieve reclame delen de fabrikant en de detailhandelaar, ook al streven ze niet hetzelfde doel na, samen de reclamekosten. Een voordeel voor de fabrikant om gebruik te maken van coöperatieve reclame is dat de reclamekosten aanzienlijk lager uitvallen dan als de fabrikant zelf alle kosten moet betalen. Ten tweede levert deze vorm van adverteren een duurzame relatie op met detailhandelaren die via hun lokale verkoopkanalen het product van de fabrikant makkelijk onder de aandacht van de consument kunnen krijgen. Een voordeel voor de detailhandelaar om voor deze vorm van adverteren te kiezen is dat hij gebruik maakt van een professioneel opgezette reclamecampagne. Er kleven echter ook nadelen aan deze vorm van adverteren. Een nadeel voor de detailhandelaar is dat als de reclame op landelijk niveau wordt geproduceerd en als de detailhandelaar alleen plaatselijk winkels heeft, hij op minder afzet kan rekenen. Een nadeel voor de fabrikant is dat het enige tijd en geld kan kosten om een detailhandelaar te vinden die met de fabrikant in zee wilt.
Combinatiereclame
Bij een combinatiereclame delen twee bedrijven die samen hetzelfde belang nastreven de reclamekosten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de vele mixdrankjes die er bestaan. In veel van deze mixdrankjes gaan meerdere soorten drank. Als de fabrikanten van drank willen dat de afzet van hun drank stijgt, maken ze samen reclame voor het mixdrankje om er zo voor te zorgen dat er mogelijk meer vraag ontstaat naar hun drank om daarmee te mixen. Een nadeel van deze vorm van reclame is dat de fabrikant moeilijk kan bepalen wat de resultaten van deze reclame zijn. Zo is het moeilijk om te bepalen met hoeveel eenheden de afzet van de fabrikant is gestegen door middel van deze reclame. Een voordeel van combinatiereclame is dat de reclamekosten worden verdeeld onder beide fabrikanten.
Ideële reclame
Veel reclames dienen een commercieel belang die als doel kunnen hebben de afzet van een bepaald product te verhogen. Reclame die geen commercieel belang heeft noemen we ideële reclame. Deze vorm van reclame wordt vooral gebruikt door de overheid om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat jongeren minder snel aan de drank gaan. Ook non-profitorganisaties maken gebruik van deze vorm van adverteren.
© 2014 - 2024 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen