InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?

Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?

Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven? Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bereik, planmatig) de onderneming onder de aandacht te brengen bij verschillende doelgroepen. Eigenlijk zegt de naam het al: social media, op een sociale manier aan mensen tonen wat de sociale kanten van de organisatie zijn en dit op een leuke manier presenteren via Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, etc. Waar het allemaal om draait met social media is dat het mogelijk is direct contact te leggen en informatie te delen met een groot netwerk en doelgroep.

Het belang van social media

Vaak starten ondernemingen zonder enig idee met het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook of het instellen van een zakelijk account op Twitter. Bedrijven worden tegenwoordig verplicht mee te doen aan social media, doe je niet mee dan verlies je veel “gratis” publiciteit en naamsbekendheid. Daarnaast is de concurrentie op social media ook erg hoog, het wordt tegenwoordig gezien door klanten als een goed referentiekader. Het is namelijk een nieuwe vorm van communicatie en verbinding met je klant. De gedachte: “de concurrentie en andere ondernemingen doen dit ook, tja.. dan doe ik het ook maar”, is niet de juiste instelling om te starten met social media. Met deze gedachte en insteek loopt de betreffende onderneming een groot risico om de kansen die er liggen niet optimaal te benutten. Voordat een onderneming begint met het opzetten van social media kanalen, is het aan te raden om eerst kritisch na te denken over de te bepalen doelstellingen voordat het daadwerkelijk gaat gebruik maken van social media. Welke social media kanalen kunnen we gebruiken? Wat wil je hiermee bereiken? Hoe wil je de resultaten meten? Wat voor content wil je gaan delen op social media? Waarom wil je deze specifieke content delen via social media? Wie is de doelgroep? Het is erg belangrijk om eerst naar deze vragen te kijken en op basis hiervan een strategie en een specifiek plan op te stellen.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het voor de organisatie van essentieel belang is om gebruik te maken van social media. Wees er van bewust waarom social media wordt ingezet, welke resultaten wil je behalen en welke toegevoegde waarde het heeft voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: het vergroten van de naamsbekendheid, het bouwen aan een netwerk, het bereiken van een groot doelgroep, het delen van kennis en hiermee aantonen dat je een expert bent in jouw vakgebied, beïnvloeden van het koopgedrag, genereren van traffic naar de website, invloed van de online positie in zoekmachines, het creëren van een positief gevoel m.b.t. de onderneming.

Inzetten van social media is een continu proces

Bij het inzetten van social media is het van belang om te bepalen wie de beheerder en verantwoordelijke zal zijn over de social media kanalen van de onderneming. Het inzetten van social media is een continue proces, waarbij gestructureerd volgens een vooraf vastgestelde plan activiteiten uitgevoerd zouden moeten worden via de betreffende kanalen. Om optimaal en doelgericht gebruik te maken van social media is de structuur en herkenbaarheid in de content een belangrijk aspect om volgers te kunnen en blijven boeien met jouw online activiteiten.

Lees verder

© 2016 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 10-02-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!