Verandermanagement bij reorganisatie

Verandermanagement
- Redenen voor verandering
- In een keer aanpassen
- Een vertrek of reorganisatie zorgt voor verandering
- Invloed van draagvlak creëring
- Hoe kan verandermanagement uitkomst bieden?
Redenen voor verandering
Een organisatie moet zich aanpassen aan de marktwerking. Als het economisch minder gaat dan kan het betekenen dat de organisatie moet krimpen of het moet juist meer efficiënt gaan werken. Kostenbesparing en verbeterde technieken zijn veelal aanleiding om een bedrijf onder de loep te nemen. Wat kan beter en waar kunnen beslislijntjes worden ingekort. Optimalisatie zorgt ervoor dat een stugge organisatie kan veranderen naar een snel reagerend bedrijf. Dat stimuleert hoe er wordt gewerkt, maar ook hoe snel positieve winsten en resultaten worden geboekt.In een keer aanpassen
Om intern processen of de samenstelling van de organisatie te veranderen heeft men tijd nodig. Worden de plannen zomaar doorgevoerd dan kan het op veel weerstand rekenen binnen een bedrijf. Dat kan inhouden dat de plannen mogelijk niet goed worden geïmplementeerd door de tegenwerking van de eigen organisatie. Om dat wel goed te realiseren kan een mediator of veranderingsspecialist worden ingeschakeld.Een vertrek of reorganisatie zorgt voor verandering
De koers die onder het oude management is uitgezet voldoet mogelijk niet meer aan de doelstellingen van de onderneming, waardoor een andere richting moet worden gekozen. Dat kan dan aanleiding zijn voor de directeur of het management om weg te gaan. Het heeft grote consequenties. Met een nieuwe wind in de organisatie en nieuwe ideeën moeten veranderingen worden doorgevoerd. Aspecten die goed doen worden extra benadruk, waarnaast verbeteringen eveneens worden toegepast. Slechte punten worden aangepakt en opgelost. Zodoende kan de organisatie met een nieuw management aan het stuur of implementatie van goedlopende processen betere resultaten bereiken.Invloed van draagvlak creëring
Door de inschakeling van een onpartijdige buitenstaander kan een proces binnen een organisatie in gang worden gezet, zodat de doelstellingen van die wijzigingen zo snel als mogelijk worden bereikt. Het is effectief omdat alle onderdelen van de organisatie tijdig worden voorbereid op de aanpassing, zodat het personeel compleet daaraan meewerkt. Het kan van toepassing zijn indien aan de top één en ander verandert, maar het kan ook noodzakelijk zijn bij reorganisaties. Het gaat erom dat het personeel weet wat er gaat gebeuren, maar dat zij er ook enige sturing aan kunnen geven. Is er sprake van een grote wijziging dan dient het personeel daarop voorbereid te worden. Daartoe wordt een plan geïnitieerd om de werknemers tijdig te informeren. Aan de personeelsvereniging en hoofdpersonen van verschillende afdelingen en niveaus wordt betrokkenheid gevraagd. Zij kunnen meedenken hoe veranderingen binnen de organisatie kunnen worden doorgevoerd en verbeterd. Dat houdt in dat het personeel meedenkt hoe processen op de werkvloer en aan de top effectief kunnen worden gewijzigd. Dit wordt bewerkstelligd door collectief te brainstormen om zo risico’s en gevaren met medewerking van het personeel helder te krijgen. Daarmee wordt draagvlak binnen de onderneming gerealiseerd, zodat de te nemen stappen binnen het veranderingsplan effectief door alle niveaus van het bedrijf worden uitgevoerd.Hoe kan verandermanagement uitkomst bieden?
Veranderingen zorgen voor ontevredenheid bij de gevestigde werknemers. Door draagvlak te realiseren kunnen de beoogde plannen sneller tot hun recht komen. Is er voldoende draagvlak gevonden dan zal het personeel beter meewerken om de plannen concreet door te voeren. Dit kan ook positief worden gestimuleerd door daaraan beloningen te verbinden. Met instemming en medewerking van het personeel over alle lagen van de organisatie kunnen organisatie wijzigingen snel zonder problemen worden doorgevoerd. Op die manier kan middels draagvlak creatie een reorganisatie succesvol zijn.Lees verder
- De noodzaak van een Due Diligence bij bedrijfsovername
- Een bestuurder is verantwoordelijk voor zijn beslissingen
- Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?
Warning: Undefined array key 105631 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202
Warning: Undefined array key 105181 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202