Change Management: veranderingen in een bedrijf
Verandering in een bedrijf is een proces wat valt of staat met de medewerking van degene die het moeten uitvoeren. Voldoende goodwill kweken is dus de basis van verander management. In bedrijven vinden vaak veel reorganisaties plaats, werknemers hebben het er vaak helemaal mee gehad en kijken de kat uit de boom. Bovendien roept verandering per definitie weerstand op.
Medewerking is noodzakelijk
De menselijke kant van verandermanagement is altijd onderbelicht geweest. Bedrijven hebben jarenlang in een reces gezeten en hadden hier ook geen oog voor. Nu het de bedrijven wat beter gaat, komt er ook meer aandacht voor de werknemer. Zijn betrokkenheid en medewerken bepalen immers voor een groot gedeelte het succes.
Reactie van de werknemers
Wanneer het management beslist dat er veranderingen doorgevoerd moeten worden, kunnen ze van hun werknemers drie verschillende reacties verwachten.
Acceptatie
Een van de reacties is acceptatie. De werknemer kijkt naar hetgeen er gaat gebeuren en besluit hierin mee te gaan. Hij gaat kijken wat hij er mee kan en zien tegenslagen onderweg als uitdagingen die hij kan overwinnen. Met deze houding spreekt hij vertrouwen uit in het management en in de verandering. Hij helpt mee om van het geheel een succes te maken. Dit is dus iets anders dan passief berusten. De werknemer gaat actief helpen creëren.
Verzet
Deze werknemer neemt een duidelijke positie in. Hij is assertief en maakt duidelijk dat hij niet meegaat in de verandering. Zijn reactie is een duidelijk nee. Sommige van deze werknemers hebben ook een duidelijke reden waarom ze zo denken en kunnen misschien nog wel over de streep getrokken worden. Dit kan alleen wanneer je duidelijk kan aantonen dat deze verandering uiteindelijk beter is. Het overgrote gedeelte van deze groep blijft argumenten aanvoeren om zijn nee te onderstrepen, soms tegen beter weten in. Dit zijn de notoire dwarsliggers.
Kritische observatie
Dit zijn de werknemers die nog niet gelijk willen handelen. Zij willen eerst meer informatie en meer onderzoek. Zij willen liever niet het veilige bekende verlaten en zijn bang de controle kwijt te raken. Wat gaat deze verandering mij brengen? Op zich is het goed dat werknemers kritisch zijn. Misschien komen ze met zaken waar het management nog niet bij stil heeft gestaan. Het is goed hun inbreng serieus te nemen, maar ook weer niet te serieus. Veel van deze werknemers blijven iedere verandering beoordelen en veroordelen. Het is uiteindelijk nooit goed.
Visie overbrengen
Een belangrijk onderdeel van verandering is communicatie. Zorg dat je helder en transparant bent en dat de werknemers meegenomen worden in het proces en de benodigde bijscholing tijdig aangereikt krijgen. Banen zullen veranderen. Nieuwe vaardigheden en capaciteiten moeten worden ontwikkeld. Dit maakt werknemers onzeker, vandaar dat ze al vroeg in het proces moeten worden meegenomen, zodat ze zicht krijgen op hetgeen van ze verwacht zal worden. Ieder laag die getroffen wordt door de verandering binnen het bedrijf moet dus worden meegenomen in het proces.
Expectation management
Uit het voorgaande blijkt al dat voor de werknemers duidelijk moet zijn wat ze kunnen verwachten. Dit wordt expectation management genoemd (het beheren van verwachtingen). In een expectation managementsplan staat wat er wordt verwacht, hoe men dit wil bereiken en hoe na afloop het resultaat wordt geëvalueerd.
Bij verandering denk je in oplossingen, niet in problemen. Verandering is eigenlijk een continu proces van verbeteren en hierbij moet je de uitvoerende partij betrekken. Hoe gaan dingen nu en waarom gaan ze zo? Veel veranderprocessen in bedrijven mislukken omdat men deze gesprekken niet heeft met werknemers. Men weet amper wat er speelt op de werkvloer en hierdoor zijn veranderingen soms niet gericht op de behoefte en dan is het lastig om de medewerking van de werknemers te krijgen. Vaak zijn veranderingen in bedrijven een hype, ingegeven door de visie van een hoogleraar of de mening van aandeelhouders of de golfvrienden van de directie. Niet vanwege een noodzaak. Geen wonder dus dat werknemers vaak niet echt willen meewerken.
Juiste informatie
Zorg dus dat je de juiste informatie geeft en krijgt op het juiste moment. Een gelukte verandering in een bedrijf dankt zijn succes voor het grootste gedeelte aan een duidelijke, eerlijke en open communicatie. Wanneer je deze informatie goed wil kunnen geven zijn een veranderplan en een expectation managementsplan noodzakelijk.