InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en Mauborgne

Marketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en Mauborgne

Marketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en Mauborgne Het model van Kim en Mauborgne is gemaakt om als organisatie te onderscheiden van de rest. Het gaat er vanuit dat er niet wordt gekeken naar de concurrentie maar dat een organisatie vanuit zichzelf kijkt wat het kan en op welke manieren het radicaal kan innoveren. Daarnaast geeft het model inzicht in de drie strategische W's. In dit artikel wordt ook duidelijk hoe belangrijk een goede marketingstrategie is.

De drie strategische W's

Een strategische planning is een van de belangrijkste stappen richting succes. Het management van een bedrijf moet in ieder geval op de hoogte zijn van de drie strategische Ws:
  • Weten wat wij willen en kunnen bereiken.
  • Weten wat de mogelijkheden in de markt zijn.
  • Weten welke weg wij moeten opgaan om het doel te bereiken.

Belang van marketingstrategieën

Marketingstrategieën zijn heel erg belangrijk voor bedrijven, alleen besteden veel bedrijven er weinig aandacht aan. Wanneer men er veel aandacht aan geeft zou het heel erg help vol kunnen zijn in de weg naar een goed draaiende en gezonde organisatie. Natuurlijk is het kiezen van een strategie nog maar het begin van de weg naar een goed lopende organisatie. Na het kiezen van de te belopen strategie moet de uitwerking nog gedaan worden. Wanneer een bedrijf een bepaald pad heeft gekozen worden de vervolg stappen al veel makkelijker en duidelijker, omdat het bedrijf precies weet wat ze wilt en wat ze wil bereiken in de toekomst. Voor een goede uitwerking van de strategieën zijn ook veel modellen voor gemaakt, zoals de balanced scorecard, die de strategie vertaald naar de uitvoering, de vier ps zijn belangrijk om invulling te geven bij de uitvoering en daarna kunt u een impact analyse maken voor het effect die de uitwerkingen zullen hebben. Zonder een goede strategie gaat een bedrijf eigenlijk nergens heen het bedrijf loopt maar wat in het rond. Radicale innovatie van Kim en Mauborgne is een goede manier om tot een strategie te komen.

Radicale innovatie van Kim en Mauborgne (2005)

De methode van Kim en Mauborgne wordt ook wel Blue ocean strategy genoemd. Deze strategie is ontstaan, omdat in de jaren 2000 tot en met 2005 alle organisaties bezig waren met kostenreductie. Er zou kunnen worden gezegd dat in die jaren er maar een strategie de boventoon had en dat was operational excellance van Treacy en Wiersema. Operational excellance is een strategie die vooral kostenreductie als centraal middelpunt heeft. Hierdoor was er eigenlijk geen onderscheidend vermogen meer tussen de verschillende organisaties, de enige manier om organisaties van elkaar te onderscheiden was de prijs. Dit geeft moordende concurrentie, wat Kim en Mauborgne ook wel Red oceans noemen. Daarom is het tijd om radicaal te innoveren in organisaties. Door radicaal te innoveren krijgt men Blue oceans. De radicale innovatie kan plaats vinden op het gebied van producten, wijze van betaling, relatiemanagement etc. De gedachtegang van Kim en Mauborgne is dat u niet moet proberen te concurreren maar u moet de concurrentie irrelevant maken, alleen op deze manier kunt u de concurrentie verslaan.

De vier vragen die bij deze methode centraal staan:
  • Vraag 1: Welke factoren, die weinig toegevoegde waarde meer hebben op de markt, kunnen worden geëlimineerd?
  • Vraag 2: Welke factoren kunnen gemakkelijk zonder dat er negatieve gevolgen zijn onder het standaard niveau worden aangeboden?
  • Vraag 3: Welke factoren gaan wij boven marktniveau aanbieden?
  • Vraag 4: Welke factoren gaan wij nieuw creëren die nog niet aangeboden worden op de markt?
Doormiddel van de hulp van deze vragen kunt u radicaal gaan innoveren. Deze vragen worden ook wel het Four Actions Framework genoemd.

Lees verder

© 2011 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Strategie en organisatieStrategie en organisatie zijn te meten middels diverse modellen. In dit artikel worden de modellen van Ansoff, Porter, H…
De voorwaarden voor een succesvolle innovatieDe voorwaarden voor een succesvolle innovatieInnovatie is iets van alle tijden, in het stenen tijdperk waren de eerste rotstekeningen innovatief. Jaren later ging de…
FOETSJE strategie marketingplanBij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder i…
Strategie, missie, visie en doelenDe begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden…
Bronnen en referenties
  • Boek: Diensten marketing management

Reageer op het artikel "Marketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en Mauborgne"

Infoteur: Aron
Laatste update: 10-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!