Wat is Public Relations (PR)?
PR: een bekend woord. Veel mensen denken bij PR aan het voorlichten van de media. Maar PR is meer dan alleen publiciteit. Wat is Public Relations? Wat is het doel van PR? Waarom zou een bedrijf gebruikmaken van PR?
Wat is Public Relations niet?
Er bestaan veel vooroordelen en ideeën over PR, die niet altijd corresponderen met de werkelijkheid. Public Relations is niet het synoniem voor “marketing”. Marketing omvat alle activiteiten die gericht zijn op het verkopen van producten of diensten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in de “vier P’s”, te weten Prijs, Plaats, Product en Promotie. Soms wordt daar de P van Personeel aan toegevoegd. PR bedient zich van de media als intermediair en daardoor nemen mensen nieuws dat via PR wordt verspreid, eerder voor “waar” aan dan een reclameboodschap.
Wat is Public Relations (PR)?
Public Relations omvat meerdere activiteiten die een specifieke boodschap bij een doelgroep proberen te brengen. Het voornaamste doel van PR is het scheppen of in stand houden van een goed imago. PR werkt dan ook voornamelijk op basis van imago-onderzoek. De volgende activiteiten vallen onder PR.
Research
Bij “research” gaat het om marktonderzoek en een intern onderzoek. Wie zijn de potentiële klanten en opdrachtgevers? Hoe kan een product tegemoetkomen aan de wensen van de consument?
Strategische planning
De doelgroepen en de marketingdoelstellingen die op de doelgroep zijn afgestemd, moeten worden bepaald.
Publiciteit
De belangrijkste reden voor Public Relations is het genereren van publiciteit. De media worden actief benaderd.
Publieksvoorlichting
PR omvat het voorlichten van het publiek: een actief informatiebeleid.
Interne communicatie
De werknemers binnen een bedrijf of organisatie vormen een doelgroep. Met hen moet ook worden gecommuniceerd. Dit valt onder “interne communicatie”.
Communicatie
In grotere ondernemingen zullen managers moeten worden geadviseerd en getraind in de omgang met de pers.
Waarom PR gebruiken?
PR is een manier om een product bekend te maken via promotionele activiteiten. Dat kan ook via reclame, maar de geloofwaardigheid is laag. PR wordt over het algemeen als betrouwbaar gezien. Het kostenaspect is een belangrijke reden om over te gaan tot PR. De kosten zijn namelijk relatief laag, terwijl een heel groot publiek wordt bereikt. Wie in aanraking komt met de media, is met PR te bereiken. Zo kunnen er per saldo meer mensen bereikt worden dan met een gerichte mailing. Doelgroepen kunnen gemakkelijk worden bereikt.