Wat is Public Relations (PR)?

Wat is Public Relations (PR)? PR: een bekend woord. Veel mensen denken bij PR aan het voorlichten van de media. Maar PR is meer dan alleen publiciteit. Wat is Public Relations? Wat is het doel van PR? Waarom zou een bedrijf gebruikmaken van PR?

Wat is Public Relations niet?

Er bestaan veel vooroordelen en ideeën over PR, die niet altijd corresponderen met de werkelijkheid. Public Relations is niet het synoniem voor “marketing”. Marketing omvat alle activiteiten die gericht zijn op het verkopen van producten of diensten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in de “vier P’s”, te weten Prijs, Plaats, Product en Promotie. Soms wordt daar de P van Personeel aan toegevoegd. PR bedient zich van de media als intermediair en daardoor nemen mensen nieuws dat via PR wordt verspreid, eerder voor “waar” aan dan een reclameboodschap.

Wat is Public Relations (PR)?

Public Relations omvat meerdere activiteiten die een specifieke boodschap bij een doelgroep proberen te brengen. Het voornaamste doel van PR is het scheppen of in stand houden van een goed imago. PR werkt dan ook voornamelijk op basis van imago-onderzoek. De volgende activiteiten vallen onder PR.

Research

Bij “research” gaat het om marktonderzoek en een intern onderzoek. Wie zijn de potentiële klanten en opdrachtgevers? Hoe kan een product tegemoetkomen aan de wensen van de consument?

Strategische planning

De doelgroepen en de marketingdoelstellingen die op de doelgroep zijn afgestemd, moeten worden bepaald.

Publiciteit

De belangrijkste reden voor Public Relations is het genereren van publiciteit. De media worden actief benaderd.

Publieksvoorlichting

PR omvat het voorlichten van het publiek: een actief informatiebeleid.

Interne communicatie

De werknemers binnen een bedrijf of organisatie vormen een doelgroep. Met hen moet ook worden gecommuniceerd. Dit valt onder “interne communicatie”.

Communicatie

In grotere ondernemingen zullen managers moeten worden geadviseerd en getraind in de omgang met de pers.

Waarom PR gebruiken?

PR is een manier om een product bekend te maken via promotionele activiteiten. Dat kan ook via reclame, maar de geloofwaardigheid is laag. PR wordt over het algemeen als betrouwbaar gezien. Het kostenaspect is een belangrijke reden om over te gaan tot PR. De kosten zijn namelijk relatief laag, terwijl een heel groot publiek wordt bereikt. Wie in aanraking komt met de media, is met PR te bereiken. Zo kunnen er per saldo meer mensen bereikt worden dan met een gerichte mailing. Doelgroepen kunnen gemakkelijk worden bereikt.
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is corporate communicatie?Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
Public relations en voorlichtingPublic relations is een instrument binnen de marketingcommunicatiemanagement, maar meer dan dat. Pr wordt ook intern ing…
CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…

Marketingstrategie: Groeistrategie van AnsoffHet ansoff model voor groeistrategieen is één van de oudste strategie modellen die er is. Daarnaast is het ook nog eens…
Co-branding de definitie, voor en nadelen en ontwikkelingenCo-branding is een type merk extensie, het wordt veel gebruikt in de commerciële wereld. Het gebruik van deze methode is…
Bronnen en referenties
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.