Strategie en organisatie
Strategie en organisatie zijn te meten middels diverse modellen. In dit artikel worden de modellen van Ansoff, Porter, Hamel & Prahalad, Treacy & Wiersema en de Balanced scorecard behandeld. Met behulp van deze modellen kan ieder bedrijf een strategie bepalen waarmee zij vervolgens een unieke concurrentie positie kunnen behalen.
Groeistrategie van Ansoff
Vergelijking van diensten en markten:
- Oude markt – oud product: Penetratie
- Oude markt – nieuw product: Productvernieuwing
- Nieuwe markt – oud product: Marktvernieuwing
- Nieuwe markt – nieuw product: Diversificatie
Concurrentiestrategie van Porter
Vijf krachten waaruit Porter drie generieke concurrentiestrategieën genereert.
- Toetreed- en uittreedbarrières
- De macht van de afnemers
- Substituten
- De macht van de leveranciers
- De rivaliteit op de markt
De drie concurrentiestrategieën zijn:
- kostenleiderschap (laagste kosten behalen)
- differentiatie (unieke positie verkrijgen door verschillende diensten aan diverse groepen)
- focus (strategie aanpassen op een specifiek segment, kleinere rijkwijdte)
Kernvaardigheden van Hamel & Prahalad
Vier kernvaardigheden:
- Resources: De strijd om de diverse vaardigheden en technologieën te ontwikkelen en verwerven.
- Capabilities: De strijd om kernvaardigheden samen te stellen.
- Competitive advantage: De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van kernproducten
- Strategie: De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van eindproducten
Waardeposities van Treacy & Wiersema
- Kostenleiderschap – lage kosten/prijzen en groot gemak voor de klant
- Productleiderschap – grenzen diensten en dienstverlening verleggen (streven naar verbazing)
- Klantenpartnerschap – customer intimacy, nauwe band opbouwen met de klant
- Radicale innovatie van Kim & Mauborgne, Four Actions Framework
- Welke factoren, die de markt op voorhand bidet maar die weinig toegevoegde waarde (meer) hebben, kunnen worden geëlimineerd. (ELIMINEREN)
- Welke factoren kunnen gemakkelijk, zonder negatieve bijwerking, onder standaard marktniveau worden aangeboden? (ONDER MARKTNIVEAU)
- Welke factoren gaan wij juist ver boven het standaard marktniveau aanbieden? (BOVEN MARKTNIVEAU)
- Welke factoren die nog nooit door markt zijn aangeboden, gaan wij nieuw creëren? (NIEUW CREEREN)
Balanced scorecard
Richting geven, om strategie te vertalen naar en te meten bij de verschillende afdelingen van de organisatie.
- financieel perspectief
- afnemersperspectief
- interneprocessenperspectief
- leer- en groeiperspectief