De voorwaarden voor een succesvolle innovatie
Innovatie is iets van alle tijden, in het stenen tijdperk waren de eerste rotstekeningen innovatief. Jaren later ging de mens van kleitabletten over naar inkt. Dit werd later weer efficiënter door de eerst typemachines. Paard en wagen werden vervangen door de auto en communicatie werd gemakkelijker door de telefoon. Innovatie is dus al zolang de mens bestaat aanwezig. Innovatie kan ook uw bedrijfsprestaties bevorderen. Diensten worden verbeterd, producten worden vernieuwd etc..
Innovatie
Voor de voorwaarden voor een succesvolle innovatie kunnen worden uitgelegd is het belangrijk om te weten wat innovatie zelf inhoud. Innovatie heeft niet 1 definitie, iedere mens kan anders tegen innovatie aankijken dan rest. Maar in het algemeen spreken we van innovatie als het gaat om het: "introduceren van vernieuwingen die nuttig zijn." Dit is wel kortaf, om het wat breder te zien kan je ook spreken van: "Het brengen van nieuwe, het vernieuwen van: producten, diensten of processen die meerwaarde creëren voor de gebruiker."
De voorwaarden voor een succesvolle innovatie
- Duidelijke structuur in de visie, missie, strategie, tactieken;
- Klantbehoeften;
- De innovatie moet nuttig zijn;
- De vier P’s;
- De manier van introduceren.
Structuur
Voordat je gaat innoveren is het belangrijk om een duidelijk plan van aanpak te maken, het is niet verstandig om lukraak te gaan nadenken over een innovatie. Dit kan wel, maar zodra er gebruik wordt gemaakt van een gestructureerd proces zal dit veel effectiever werken en ook tijdbesparend zijn.
Over het algemeen ziet een structuur er als volgt uit: er is eerst een visie, hierop wordt een missie gebaseerd, deze wordt uitgewerkt in een strategie en tot slot wordt dit onderverdeeld in een aantal tactieken.
- Visie;
- Missie;
- Strategie;
- Tactiek.
Deze vier punten moeten altijd in de volgorde van boven naar beneden worden doorlopen.
Klantbehoeften
Een innovatie kan zo goed zijn als het maar kan, zodra er niemand is die het nodig heeft zal het niet aanslaan. Om een innovatie dus succesvol te maken zal er kennis moeten zijn van de behoeftes van de klant. Deze behoeftes kunnen op drie manier worden bekeken:
Wensen
Als men de wensen van de toekomstige gebruikers weet dan kan de innovatie hier volledig op worden aangepast. Dit zal ervoor zorgen dat het nieuwe product/dienst of proces gegarandeerd aanslaat bij de doelgroep die deze wensen graag zagen.
Problemen
Deze variant is meer van toepassing op bestaande producten, diensten en/of processen die problemen veroorzaken of niet soepel verlopen. Zodra men weet wat het probleem is en op welke manier dit kan worden tegengegaan kan er tijdens het innovatieproces rekening mee worden gehouden zodat de nieuwe innovatie deze problemen niet zal hebben.
Latente behoeften
Latente behoeften zijn behoeften die onbewust leven bij consumenten en die opgewekt moeten worden door ze ervan bewust te maken. Bedrijven die deze behoeften weten te vinden hebben een sterke positie in de markt omdat ze eigenlijk zien wat de consument wil.
Nuttig
Met nuttig wordt bedoeld dat de gebruikers beter worden van de vernieuwingen. Of wel de innovatie zorgt ervoor dat mensen er wijzer, vrolijker, gelukkiger van worden. Of besparen ons tijd, geld of moeite. Bij nuttig kan worden gedacht aan:
Vernieuwend
Zodra je met een nieuw product, dienst of proces komt dat niets toevoegt of dat zelfs al bestaat zal het ook geen succes worden. Om uit te blinken zal het iets nieuws moeten zijn, iets dat er nog niet is.
Meerwaarde
Om het dan te onderscheiden zal de innovatie meerwaarde moeten creëren, door deze meerwaarde slaat het product sneller aan en wordt voldaan in de behoefte van de afnemer.
Verhoogd de levensstandaard
Een product is ook nuttig zodra het de levensstandaard verhoogd, dit kan ook vaak in relatie worden gebracht met latente behoeften. Zo was elektriciteit een latente behoefte en tegelijk een innovatie die de levensstandaard aanzienlijk verhoogde. Als een innovatie hier dus aan voldoet is er weinig nodig om het nog tot een succes te maken.
De vier P's
Zodra de innovatie is uitgewerkt en klaar is voor gebruik is het belangrijk om na te denken over de Vier P's.
- Plaats;
- Prijs;
- Product;
- Promotie.
Een innovatie kan heel goed zijn, maar als er niet wordt gekeken naar de vier P's kan het uitlopen op een mislukking. Het is dus belangrijk om hier eerst naar te kijken. De vier P's worden in het proces toegepast om na te denken over de plaats waar de innovatie wordt geïntroduceerd, wat de prijs er van wordt, hoe het product gaat heten en eruit gaat zien en hoe het in de markt wordt gezet.
De manier van introduceren
De P van promotie is waarschijnlijk nog wel het belangrijkste element van het gehele proces. De innovatie is af, hij ziet er goed uit, werkt naar behoren, heeft een reële prijs/kwaliteit verhouding en is vernieuwend. Al voldoet de innovatie aan al deze eisen, dan kan het succes alsnog tegenvallen door een verkeerde manier van introduceren.
Om dit even toe te lichten: een schaatsfabrikant heeft een super innovatie aan schaatsen toegevoegd en dit alles is verkrijgbaar voor een mooi prijs. Als hij ze in de zomer introduceert zullen weinig consumenten ze kopen.
De manier van introduceren is dus zeer belangrijk. Er kan hierbij worden gelet op de volgende punten:
Wanneer?
Breng het product op de markt op een geschikt moment, introduceer schaatsen dus net voor het begin van het winterseizoen
Hoe?
Om op te vallen zal je je moeten onderscheiden, bereid dus een mooie presentatie voor, bedenk krachtige slogans, gebruik reclames die aanslaan. Zorg er voor dat het product opvalt en de doelgroep niet ontgaat.