Marketingstrategie: Kernvaardigheden van Hamel en Prahalad
De kernvaardigheden van Hamel en Prahalad vinden dat het kiezen van een strategie vooral gebaseerd moet zijn op wat het bedrijf kan. In dit model staat daarom het eigen kunnen centraal. Welke competenties de organisatie bezit is heel erg belangrijk, vanuit daar kan de organisatie bezig met het creëren van nieuwe kernvaardigheden.
Kernvaardigheden van Hamel en Prahalad (1995)
De kernvaardigheden van Hamel en Prahalad wordt ook wel de competentieschool (resource-based school) genoemd. Deze strategie gaat er vanuit dat organisaties op basis van hun kernvaardigheden toegang krijgen tot nieuwe markten en marktmogelijkheden. Kernvaardigheid is een moeilijk namaakbare eigenschap van een organisatie, die op basis van kennis tot stand komt. Een voorbeeld van een kernvaardigheid is zeer hoge kwaliteit, de kwaliteit moet dan zo goed zijn dat andere organisaties er moeilijk aan kunnen tippen. Het kan ook zijn dat de kernvaardigheid van een bedrijf een product is die heel uniek is en moeilijk na te maken is. Dit model kijkt wat er binnen in de organisatie mogelijk is en kijkt daarna naar buiten hoe deze kernvaardigheid te optimaliseren is in de markt. Dus wat de organisatie kan en wil staat centraal in dit model. Het is niet de bedoeling van het vinden van een ‘fit’ met de markt en concurrentie, maar het doel is het creëren van een nieuwe concurrentieruimte. Kernvaardigheden zijn niet onuitputtelijk, want na een aantal jaar worden kernvaardigheden basisvaardigheden. Hierdoor is het belangrijk om altijd te proberen nieuwe kernvaardigheden te ontwikkelen om te gebruiken in de toekomst.
Het begrip kernvaardigheid volgens Hamel en Prahalad aan de hand van vier punten:
- Zij vormen het gezamenlijk leren in de organisatie
- Zij vereisen communicatie, betrokkenheid en een wil om over grenzen heen te gaan.
- Zij nemen niet af door het te gebruiken, maar worden alleen maar sterker.
- Zij houden de verschillende business units bijeen en helpen nieuwe te ontwikkelen.
Er zijn volgens Hamel en Prahalad 4 soorten kernvaardigheden:
- Resources: De strijd om vaardigheden en technologieën te ontwikkelen en te verwerven.
- Capabilities: De vaardigheid van een organisatie om kernvaardigheden samen te stellen.
- Competitive advantage: Proberen een zo groot mogelijk marktaandeel te krijgen van kernproducten.
- Strategie: Proberen een zo groot mogelijk marktaandeel te krijgen van eindproducten.
Deze 4 kernvaardigheden kunnen in een matrix worden gezet namelijk.
Beste over 10 jaar: Welke kernvaardigheid moeten we nu ontwikkelen om over 10 jaar de beste te zijn in onze markt.
Superkans: Dit is een strategie met een hoge winst mogelijkheid, alleen schuilt hier een addertje onder het gras, omdat zowel de kernvaardigheid als de markt nieuw zijn. Toch zijn de mogelijke voordelen het risico waard.
Witte ruimte: Hierbij worden bestaande vaardigheden toegepast in nieuwe marketen. Er moet hier opgelet worden dat men niet teveel nieuwe markten gaat opzoeken. Het spreekwoord luid niet voor niets ‘schoenmaker blijf bij uw leest’.
Open plaatsten: Bij deze strategie worden bestaande kernvaardigheden in al bestaande markten toegepast.
Lees verder