Social media: de juiste strategie bepalen
Er is veel te kiezen in social media land. Zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Welk platform kies je? Welke boodschappen stuur je naar je volgers? Op welke doelgroep moet je je boodschap richten? Deze vragen voorkom je door van te voren een goede social media strategie op te stellen. Met de juiste strategie weet je wat je doel en doelgroep zijn, welk social media platform het meest geschikt is voor jouw bedrijf en hoe je het succes van je inspanningen meet.
Inhoud
Analyse van de huidige situatie
De basis van een goede social media strategie is luisteren.
Bron: 422737, Pixabay Gesprekken die mensen voeren op social media geven inzicht in de wijze waarop mensen denken over producten van bedrijven. Wat wordt er over jouw product of merknaam gezegd? Op welke social media platformen praten mensen over jouw product of merk? Wat voor soort mensen zijn dit?
Nog meer leer je van je concurrenten. Een observatie van je concurrentie biedt inzicht in wat wel en niet werkt voor jouw soort product op social media. De populariteit van de pagina’s van de concurrentie geeft een indicatie van het te verwachten succes op verschillende platformen. Wat gaat er goed en wat niet? Kan je hier iets van leren?
Doelstelling
Social media bieden oneindig veel mogelijkheden. Daarom is focus belangrijk. Dat bereik je door een doel te stellen voor je begint. Social media zijn een onderdeel van de marketingactiviteiten van een bedrijf en daarom moet de inzet ervan bijdragen aan het behalen van de marketing- en communicatiedoelen. Enkele veel voorkomende social media doelstellingen zijn:
- Naamsbekendheid vergroten
- Reputatie verbeteren
- Leads verwerven
- Meer bezoekers op de website
- Nieuwe medewerkers werven
- Als expert gezien worden
- Medewerkers betrekken en stimuleren
Doelgroep
Op welke groep mensen ga jij je social media activiteiten richten? Omschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk: leeftijd, geslacht, hobby’s, etc. De meeste bedrijven beschikken al over een doelgroepomschrijving voor hun marketingactiviteiten. Maak hier gebruik van en combineer dit met de bevindingen uit je analyse van de situatie op social media. Op welke platformen bevindt jouw doelgroep zich? Statistieken over het social media gebruik in Nederland kunnen je hierbij helpen. Er is op internet veel informatie te vinden over de doelgroep van ieder social media platform.
Social media gebruikers verschillen van elkaar. Niet iedereen vertoont online hetzelfde gedrag. Sommigen doen regelmatig mee aan discussies en zetten filmpjes op internet, terwijl anderen liever toekijken en zelf geen informatie op internet zetten. Deze informatie is relevant voor hoe je jouw doelgroep online benadert. Forrester Research heeft een model ontwikkeld om het social media gedrag van mensen in kaart te brengen. Dit model wordt Social Technographics Profile genoemd. Het model onderscheidt zeven verschillende groepen op basis van hun internetgebruik.
Kanaalkeuze
Op het gebied van social media is er meer te krijgen dan alleen Facebook en Twitter. Er zijn verschillende soorten met elk hun eigen voordelen. Let erop dat het kanaal past bij:
- De organisatie
- De social media doelstellingen
- De doelgroep
- Het bereik dat je voor ogen hebt
Het bereik en gedrag van de deelnemers verschilt per platform. Facebook heeft het grootste aantal gebruikers in Nederland, maar heeft niet perse het grootste bereik voor bedrijven. Neem bij de keuze van het kanaal ook weer de resultaten van je analyse mee. Bedenk op welk kanaal je doelgroep aanwezig is en op welk kanaal je concurrenten succes boeken. Denk ook na over het gedrag van je doelgroep. Willen ze informatie van je bedrijf lezen (bijv. blog), berichten delen en liken (bijv. Facebook) of in gesprek gaan met je bedrijf (bijv. Twitter)?
Content keuze
Content is het belangrijkste onderdeel van je social media pagina.
Bron: Geralt, Pixabay De pagina moet interessante informatie bevatten zodat mensen je gaan volgen. Afbeeldingen, filmpjes en artikelen (met afbeelding en goede titel), leveren betere resultaten op dan kale tekst. Wek de interesse van je volgers met interessante acties. Gebruik humor, geef korting of organiseer een win-actie. Ook het stellen van vragen en geven van tips werkt goed.
Maak ook voor het tijdstip waarop je content deelt een planning. Deel niet al je content op dezelfde dag, maar verspreid het. Plaats bijvoorbeeld iedere maandag, woensdag en vrijdag iets. Denk na over het beste tijdstip op de dag om je content te plaatsen. Voor een B2B organisatie is dit onder werktijd, maar voor een B2C organisatie ook ’s avonds of in het weekend. Blijf regelmatig berichten plaatsen. Niet is erger dan een verlaten pagina. Dat geeft een negatief beeld van je organisatie.
Implementatie
Het is bijna zover dat de pagina online kan. Je hebt alles uitgedacht. Maar wie gaat de pagina straks beheren? Onderzoek in je organisatie wie hier de tijd en kennis voor heeft. Hoe groot dit team moet zijn, hangt af van de grootte van je organisatie en de respons op je pagina’s. Denk ook na over mogelijke reacties van volgers op je pagina. Deze kunnen positief of negatief zijn en iemand moet hierop reageren. Het gebruik van social media is gratis, maar de tijd dier erin gaat zitten niet. Misschien is er extra training nodig voor de beheerders van de pagina. Is hier ruimte voor in het budget?
De juiste KPI’s kiezen
Na al je inspanningen, wil je resultaat zien. Van tevoren heb je een doel gesteld voor de inzet van social media. Om te meten in hoeverre dit doel behaald is, kun je Key Performance Indicators (KPI’s) gebruiken. Voorbeelden van KPI’s zijn het aantal volgers op Twitter, het aantal fans op Facebook of het aantal fans dat geen fan is van de concurrent. Natuurlijk kies je alleen voor KPI’s die jouw gekozen doel meten. Je zult zien dat KPI’s je ook een bepaalde richting in je handelen op social media geven.
KPI’s zijn in te delen in zes categorieën:
- Bereik (bereik van het profiel uitgedrukt in aantal volgers of aantal ‘likes’)
- Buzz (hoevel mensen praten over de pagina)
- Engagement (‘likes’ en ‘retweets)
- Participatie (aantal fans, volgers)
- Transactie (omzet, aantal kliks)
- Interactie (reacties, feedback)
Lees verder