E-mail marketing: zeven tips voor effectieve e-mails
E-mail marketing is een van de populairste digitale marketingmethoden. Dit is logisch, want het effect is groot en de kosten zijn laag. Toch blijkt het opzetten van een goede e-mail campagne een kunst. Hoe zorg je ervoor dat ontvangers je e-mail openen? En waarom klikt er niemand op jouw links? In dit artikel staan zeven belangrijke tips op een rij om je e-mail campagnes nog beter te maken.
1. Stel een doel
Voordat je e-mails gaat versturen, moet je weten waarom je dat doet. Je kunt e-mail marketing inzetten met verschillende doelen en het doel dat je kiest heeft gevolgen voor de inhoud van je e-mail. Wat is het doel van jouw e-mailing? Oftewel, wat moet een klant die jouw e-mail ontvangt doen? Moet hij klikken op een link naar jouw website en daar een formulier invullen? Moet hij artikelen van je nieuwsbrief lezen en dan contact met je opnemen? Het doel dat je stelt bepaalt de invulling van je e-mailing en ook wat voor jou een goed resultaat is.
2. Kies een aantrekkelijke onderwerpregel
Een van de eerste dingen die de ontvanger van jouw e-mail ziet, is het onderwerp. Dan besluit hij of hij je e-mail gaat openen. Zorg er dus voor dat je een goed onderwerp uitkiest. Een goed onderwerp is niet te lang en beschrijft precies waar de e-mail over gaat. Noem de belangrijkste informatie eerst en probeer een vorm van urgentie in het onderwerp te zetten, bijvoorbeeld 'Alleen vandaag gratis verzending'. In de onderwerpregel hoef je niet te vertellen van welk bedrijf je bent. Als het goed is gebruik je een e-mailadres waar de naam van je bedrijf in zit, zoals 'info@mijnbedrijf.nl'. De onderwerpregel kan bepalen of een potentiële klant je e-mail opent of ongeopend de prullenbak in gooit. Denk er dus goed over na!
3. Een persoonlijke boodschap werkt het best
Probeer je e-mails zo persoonlijk mogelijk te maken. Persoonlijke boodschappen worden veel beter gelezen dan algemene boodschappen. Logisch ook, want je leest toch liever iets dat jouw interesse heeft? Personalisatie betekent niet alleen dat je de juiste aanhef boven de mail zet, maar ook dat de boodschap op de persoon is afgestemd. Stuur bijvoorbeeld een speciale aanbieding op iemands verjaardag. Denk ook na wie je ontvangers zijn en probeer de groep indien mogelijk te segmenteren. Zo stuur je boodschappen alleen naar die mensen die daarin geïnteresseerd zijn.
4. Zorg voor kwalitatieve en verzorgde content
Zodra iemand je e-mail geopend heeft, is het belangrijkste natuurlijk de boodschap zelf. Zorg ervoor dat de tekst goed geschreven is en de lezer aanspreekt. Beantwoord in je e-mail altijd de vijf w-vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom en bouw de e-mail op volgens de AIDA-formule (Attention, Interest, Desire, Action). Schrijf de tekst aantrekkelijk en vlot en vermijd vaktermen. Spel- en taalfouten zijn natuurlijk een doodzonde. Probeer je te verplaatsen in de lezer. Wat wil hij weten? En verleid hem met aantrekkelijke termen en zinnen. 'Profiteer van deze gratis actie!', 'Vrijblijvend advies' of 'Vijf tips om je omzet te verhogen'. Uiteraard is de kwaliteit van de content bij de nieuwsbrief van nog groter belang. Mensen lezen die voor de artikelen die erin staan en die moeten dan ook interessant en goed geschreven zijn. Een tekst van lage kwaliteit heeft een slechte invloed op het imago van je bedrijf en zorgt ervoor dat je (potentiële) klanten jouw teksten voortaan links laten liggen.
5. Gebruik alleen opt-in e-mailadressen
In Nederland (en vele andere landen) mag je geen e-mails versturen naar mensen of bedrijven die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Dit betekent dat je eerst expliciete toestemming moet hebben om iemand een e-mail toe te mogen sturen. Een opt-in kun je verkrijgen door een aanvinkvakje bij een formulier te plaatsen zoals 'Ik wil graag relevante informatie per e-mail ontvangen'. Wil je je e-mailbestand vergroten? Denk er dan eens aan om klanten in ruil voor een aanmelding een kleine beloning te geven, bijvoorbeeld korting of verloot een prijs.
6. Vergeet de call to action niet
Je hebt een doel opgesteld voor je e-mail en dus wil je dat mensen iets gaan doen. Maak goed duidelijk aan hen wat ze moeten doen. Moeten mensen zich aanmelden voor jouw event? Maak dan een duidelijke aanmeldbutton die naar een landingspagina leidt. Wil je dat mensen de artikelen in je nieuwsbrief lezen? Maak aantrekkelijke lees-meer-knoppen en interessante titels van berichten. Voor de call to action geldt: maak het urgent, relevant en gebruik gebiedende wijs.
7. Meten is weten
Je hebt een fantastische e-mail gemaakt en naar een groot bestand gestuurd. Tijd om achterover te leunen en de leads binnen te zien stromen. Maar hoe goed heeft je e-mail het daadwerkelijk gedaan? Dit moet je meten! Door goed het effect van je e-mails te meten kun je je e-mails verder verbeteren. Met het juiste e-mailprogramma kun je zien hoeveel mensen je e-mail geopend hebben en wat het klikpercentage is. Kijk ook naar de cijfers van je website in Google Analytics. Hoeveel mensen zijn op de landingspagina gekomen en wat hebben ze daar gedaan? Hoeveel conversie heb je? Als het resultaat niet is wat je had verwacht, probeer het dan opnieuw. Stuur bijvoorbeeld e-mails met verschillende onderwerpen om te testen welke beter werkt. Zo leer je vanzelf wat wel de juiste manier is.
E-mail marketing effectief inzetten kost tijd en inspanning. Maar door te proberen en de resultaten te meten leer je vanzelf wat voor jouw klanten effectief is. Het kost je weinig geld en de resultaten kunnen je verassen. Het is daarom zeker de moeite waard hiermee aan de slag te gaan.
Lees verder