InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Social media: het belang voor je bedrijf

Social media: het belang voor je bedrijf

Social media: het belang voor je bedrijf De populariteit van social media is de laatste jaren enorm gestegen. Daarmee is ons gebruik van internet drastisch veranderd. Social media zijn blijvend onderdeel van onze samenleving geworden en dankzij de smartphone zijn social media altijd en overal aanwezig. Bedrijven weten vaak wel dat ze er 'iets mee moeten', maar wat, waarom en hoe is vaak onduidelijk. Wat zijn social media precies en wat heeft je bedrijf eraan? In dit artikel vind je het antwoord op die vragen.

Wat zijn social media

Er bestaan veel verschillende soorten social media. Mensen denken daarbij vaak aan sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn, maar er bestaan nog meer soorten. Wat al deze soorten met elkaar gemeen hebben, is dat het internetapplicaties zijn die gebruikers manieren bieden om inhoud te creëren en delen op het internet. Social media verschillen van traditionele media in het feit dat de inhoud niet bepaald wordt door individuen, maar alle gebruikers een bijdrage kunnen leveren of er commentaar op kunnen geven. Er ontstaat zogenoemde ‘user-generated content’. Deze inhoud kan bestaan uit tekst, audio, video, afbeeldingen en gemeenschappen.

De belangrijkste soorten social media zijn:

Sociale netwerksites
Er bestaan verschillende soorten social media. Welke gebruik jij? / Bron: Geralt, PixabayEr bestaan verschillende soorten social media. Welke gebruik jij? / Bron: Geralt, Pixabay
Dit zijn websites zoals Facebook en LinkedIn die mensen in staat stellen om een online gemeenschap van vrienden te vormen en met elkaar informatie uit te wisselen. Het aanmaken en bijhouden van een persoonlijk profiel is kenmerkend voor deze sites.

Blogs

Dit zijn websites waarop gebruikers informatie publiceren over een specifiek onderwerp in de vorm van een logboek. Een variant op de traditionele blog is de microblog die bekend is van de website Twitter.

Content gemeenschappen

Dit zijn online gemeenschappen waarop mensen bestanden met elkaar kunnen delen en becommentariëren. Het gaat hierbij om allerlei soorten bestanden zoals video’s (YouTube), foto’s (bijv. Pinterest), tekst (bijv. Scribd) en zelfs PowerPoint presentaties (Slideshare).

Chatrooms en fora

Dit zijn online ontmoetingsplaatsen waar mensen met elkaar kunnen spreken over onderwerpen die zij interessant vinden.

Wiki´s

Dit zijn websites met informatie die door iedereen aangevuld en aangepast kan worden. Het bekendste voorbeeld is Wikipedia.

Social bookmarking sites

Deze websites stellen gebruikers in staat om bladwijzers aan te maken voor internetpagina’s en deze te delen met anderen. Zo houd je bij welke internetpagina’s je interessant vindt en ontstaat er een online verzameling van populaire pagina’s op internet. Een voorbeeld van deze websites zijn Digg en StumbleUpon.

De populairteit van social media

De populairteit van social media is enorm, ook in Nederland. De twee grootste sociale netwerksites in Nederland, Facebook en LinkedIn, hadden eind 2014 respectievelijk 9.2 en 5.1 miljoen leden. Voor Facebook is dat meer dan de helft van de Nederlandse bevolking. Twitter trok in 2014 in Nederland per maand meer dan 2.6 miljoen unieke bezoekers en er zijn 7.1 miljoen mensen die films op YouTube kijken (dagelijks 1.1 miljoen). Op YouTube staat een goede video van Erik Qualman, auteur van het boek Socialnomics, die de populariteit van social media en het belang voor bedrijven duidelijk maakt.

De voordelen van social media voor bedrijven

De cijfers van het social media gebruik zijn indrukwekkend. Ze bieden dus een groot potentieel publiek aan bedrijven. Hieronder vind je een opsomming van de belangrijkste voordelen van social media voor bedrijven.

  • Hogere naamsbekendheid: als bedrijf wil je dat consumenten bekend zijn met jouw merk en met wat je doet. Met social media heb je de mogelijkheid om deze informatie te verspreiden onder een groot publiek.
  • Hoger aantal bezoekers op de website: social media zijn heel geschikt om bezoekers naar een bedrijfswebsite te leiden. Door regelmatig berichten met links naar je website op je pagina te plaatsen, neemt het aantal bezoekers toe.
  • Als expert gezien worden: via je social media pagina houd je je volgers op de hoogte van het laatste nieuws in jouw branche, je blogartikelen en andere interessante content op jouw vakgebied. Zo zien potentiële klanten dat je verstand van zaken hebt.
  • Interactie met (potentiële) klanten: met de komst van social media zijn mensen producten en diensten meer en meer online gaan beoordelen. Dit soort word-of-mouth communicatie kan een belangrijke invloed hebben op de beslissing van mensen om jouw product wel of niet te kopen. Door social media goed te monitoren, kan je op tijd reageren op klachten en mensen met vragen over je product helpen.
  • Nieuwe medewerkers werven: steeds meer mensen gebruiken social media om een baan te zoeken. Vooral LinkedIn is hiervoor natuurlijk bekend. Door jouw vacatures op social media te plaatsen zijn ze meer zichtbaar.
  • Social media zijn gratis: het gebruik van social media is in principe gratis. Je hoeft niet voor dure advertenties of ruimte in tijdschriften te betalen. Echter moet je natuurlijk wel iemand hebben die zijn tijd erin steekt.

Starten met social media

Nu je enthousiast bent over de voordelen van social media, wil je misschien meteen je bedrijfspagina inrichten. Voor je dat doet is het echter verstandig om over een goede strategie na te denken. De juiste inzet van social media is namelijk afhankelijk van het doel dat je stelt, je doelgroep, je kanaalkeuze en ook hoe je je resultaten gaat meten. Het inzetten van social media zal je aardig wat tijd kosten. Met een goede planning van te voren zorg je ervoor dat het je resultaat oplevert en je je tijd nuttig hebt besteed.

Lees verder

© 2015 - 2019 Ninaschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
ZZP en social mediaZZP en social mediaAls ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goed…
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Interne communicatiemiddelenMedewerkers die goed geïnformeerd zijn, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. En een goede interne communicatie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LoboStudioHamburg, Pixabay
  • Keulen, D. van (2011). Social media: 10 redenen waarom het een meerwaarde is voor bedrijven. Geraadpleegd op http://www.tribal-im.com/nl/weblog/social-media/social-media-10-redenen-waarom-het-een-meerwaarde-is-voor-bedrijven/.
  • Marketingfacts (2014). Stats Dashboard: Social media marketing. Geraadpleegd op http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/sociale-media-in-nederland-wereldwijd.
  • Scott, D. M. (2012). De nieuwe regels van social media: over klantcontact, blogs, sociale netwerken & viral marketing. Culemborg: Van Duuren Management B.V.
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Social media: het belang voor je bedrijf"

Infoteur: Ninaschrijft
Laatste update: 31-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!