SEO: de basis van zoekmachine optimalisatie
Wil je de bezoekersaantallen op je website verhogen? Zoekmachine optimalisatie zorgt daarvoor. Met de juiste zoekwoorden, voldoende inkomende links en een goede website structuur stijgt jouw website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dit bereik je met een combinatie van goede content en de juiste zoekwoorden. Zo is je website gebruiksvriendelijk, niet alleen voor zoekmachines, maar ook voor mensen.
Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Het is een onderdeel van zoekmachine marketing en is in tegenstelling tot zoekmachine advertenties gratis. De belangrijkste manieren om de vindbaarheid van je website te verbeteren zijn:
Zoekwoorden
Gebruikers van zoekmachines voeren zoekwoorden in om de juiste informatie te vinden. Zijn ze op zoek naar jouw product, dan moet jij die zoekwoorden op jouw website hebben staan. Het is aan jou de uitdaging om de juiste zoekwoorden te bepalen. Daarvoor moet je je verplaatsen in je potentiële bezoekers.
Long tail zoekwoorden
Voordat je begint, stel je een lijst op met zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Goede zoekwoorden zijn relevant voor je website en worden gebruikt door mensen die op zoek zijn naar jouw product. Gebruik vooral specifieke zoekwoorden, geen algemene.
Heb je een winkel in Rotterdam die schoenen verkoopt? Kies dan niet het woord ‘schoenen’. Op dit woord wordt maandelijks in Nederland 49.500 keer gezocht. Het zoekvolume is dus weliswaar groot, maar de concurrentie is dat ook. Maak het specifieker, bijvoorbeeld ‘damesschoenen’, ‘schoenenwinkel Rotterdam’, ‘goedkope schoenen’ of zelfs ‘Nike Air Max sportschoen’.
Specifieke zoekwoorden worden ook wel long tail zoekwoorden genoemd. De conversie op deze woorden is hoger dan op algemene zoekwoorden. Iemand die het woord ‘schoenen’ intypt kan dit om allerlei redenen doen. Iemand die ‘Nike Air Max sportschoen’ intypt, wil die specifieke schoen kopen. Als jij die aanbiedt op je site, is de kans op conversie veel groter dan wanneer iemand zoekt op ‘schoenen’.
De
zoekwoordplanner van Google vertelt je hoe vaak er per maand gezocht wordt op jouw uitgekozen woorden. Op deze manier leer je welke woorden de moeite waard zijn om op te nemen op je website.
Zoekwoorden in je website verwerken
Schrijven doe je voor mensen, niet voor zoekmachines. Houd dit in je achterhoofd bij het schrijven van webteksten. Je kan deze content een extra impuls geven door zoekwoorden erin te verwerken. Enkele tips hierbij:
- Plaats op iedere pagina een title tag en meta description. Meta tags hoeven niet, die gebruikt Google niet meer.
- Plaats zoekwoorden in de pagina url.
- Gebruik tussenkopjes en plaats deze tussen de juiste tags <H1>.
- Maak titels en tussenkopjes beschrijvend. Gebruik dus geen cryptische titels zoals je vaak in advertenties ziet.
- Plaats belangrijke zoekwoorden vooraan in de titel of tussenkopjes.
- Dikgedrukte en schuine woorden worden door zoekmachines hoger gewaardeerd.
- Plaats een beschrijving bij afbeeldingen door een alt tag toe te voegen <alt=>.
- Geef bestanden een beschrijvende naam.
Hyperlinks
Inkomende links
De ranking van je pagina wordt voor een groot deel bepaald door inkomende links. Inkomende links zijn voor zoekmachines een indicatie van goede content, vooral als deze links van een website met een hoge autoriteit komen. Deze links krijg je vooral door goede content op je website te plaatsen. Daarnaast kan je links verwerven door bijvoorbeeld gastbloggen of samenwerken met partners.
Zorg voor links naar verschillende pagina’s van je website, niet alleen je homepage. Denk ook aan de anchor tekst. Dit is de tekst die zichtbaar is als link. Maak deze tekst beschrijvend en voeg een belangrijk zoekwoord toe. Teksten als ‘klik hier’ of ‘deze pagina’ zijn ongeschikt.
Interne links
Interne links geven de structuur van je website aan en bieden navigatiemogelijkheden voor de bezoeker. Je navigatiemenu bevat de meest voor de hand liggende interne links. Gebruik daarnaast ook de mogelijkheid om in de tekst naar een andere pagina te verwijzen, mits dit relevant is natuurlijk.
Je associeert je website met de links die je plaatst. Als er op jouw website links staan naar slechte sites, is dat slecht voor je ranking. Dit kun je voorkomen door het rel=”nofollow” element toe te voegen. Zoekmachines weten dan dat ze de link niet moeten volgen.
Structuur van je website
Een logische en duidelijke structuur in je website is zowel voor bezoekers als zoekmachines belangrijk. Hieronder vind je enkele tips voor de structuur en inrichting van je website:
- Zorg voor duidelijke urls. Bijvoorbeeld: www.mijnwebsite.nl/nieuws en niet: www.mijnwebsite.nl/content/521nieuws.
- Gebruik broodkruimels in de navigatie, zodat gebruikers en zoekmachines kunnen zien waar ze zijn.
- Gebruik tekst en html op je website, geen Flash of Javascript. Zoekmachines kunnen de laatste twee niet lezen.
- Plaats geen dubbele content op je website en zorg ervoor dat er geen verschillende url’s voor dezelfde content bestaan.
- Bewaar je afbeeldingen in één map, zo zijn ze beter vindbaar.
- Zorg ervoor dat je een robots.txt file hebt.
- Zorg ervoor dat je website een HTML en XML sitemap heeft.
Meet de resultaten
Wat is het effect van je zoekwoorden en hyperlinks? Dit kom je te weten door de resultaten te meten. Op internet zijn verschillende tools beschikbaar om de prestaties per zoekwoord te meten. Als je niet zoveel zoekwoorden hebt, kun je natuurlijk ook zelf in Google zoeken. Bekijk ook je PageRank. Dat getal geeft het belang van jouw website voor Google aan en wordt beïnvloed door de inkomende links. Er zijn veel gratis tools beschikbaar om de PageRank te meten.
Lees verder