Jezelf beter verkopen als zzp-er: 10 tips
Als zzp-er moet je jezelf verkopen: je hebt immers geen werkgever die zorgt dat er nieuwe opdrachten binnenkomen. Als je werk wilt houden, zul je op pad moeten en bewust reclame voor jezelf moeten maken. Dat doe je in de eerste plaats door je bestaande opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren en te zorgen voor tevreden klanten. Maar ook met netwerken en een goed verhaal kun je veel bereiken. Onderstaande tips kunnen helpen om jezelf als zzp-er beter te verkopen.
1. Noem jezelf geen zzp-er
Je potentiële
opdrachtgevers zijn niet op zoek naar een zzp-er; zij zijn op zoek naar een deskundige, een specialist of een vakman. Zorg daarom dat je je ook op die manier profileert. De titel waarmee je naar buiten treedt moet jouw deskundigheid op je vakgebied aantonen. Dat je je vak uitoefent in een zzp-constructie is in de meeste gevallen niet echt interessant.
2. Je verhaal klaar hebben
Zorg ervoor dat je altijd je verhaal klaar hebt over wat jij te bieden hebt. Dat geldt niet alleen tijdens zakelijke bijeenkomsten, maar ook in de privésfeer. Je weet nooit hoe je via-via aan nieuwe klanten of opdrachten komt; zeker niet als
startende zzp-er. Het werkt het beste wanneer je verschillende versies van je verhaal paraat hebt. Soms past het beter om in twee zinnen uit te leggen wat je doet; in andere gevallen kun je daar gerust een kwartier de tijd voor nemen. Ook moet je rekening houden met de kennis en behoefte van je gesprekspartner: die kunnen nogal verschillen. Maak telkens een inschatting van de interesse van je gesprekspartner, of je vaktermen moet gebruiken, en of je je verhaal abstract moet houden of juist moet voorzien van concrete voorbeelden.
Je
verkoopverhaal hoef je niet thuis woord voor woord in je hoofd gestampt te hebben, maar het is wel goed om globaal te weten wat je gaat zeggen. Het helpt om je verhaal eens rustig voor jezelf uit te schrijven en het voor jezelf of bij familie en vrienden te oefenen.
3. Lever goed werk en kom afspraken na
In vrijwel alle branches halen zzp-ers de meeste omzet bij bestaande klanten. Die kennen je al en zij zitten niet te wachten op jouw verkooppraatjes of reclamemateriaal. De beslissing of ze jou in de toekomst weer willen inhuren hangt vooral af van het feit of ze tevreden zijn over jouw prestaties tot nu toe. Zorg er daarom voor dat je eerste prioriteit is om goed werk te leveren, en om je afspraken na te komen. Mochten bepaalde zaken echt niet lukken, communiceer daar dan zo vroeg mogelijk over, zodat de verwachtingen van je opdrachtgever worden bijgesteld.
4. Schrijf vriendelijke offertes
Veel hangt af van het beeld dat (potentiële)
klanten hebben van jou. Die beeldvorming kun je op allerlei manieren beïnvloeden; ook op manieren die mensen (ook je opdrachtgever) niet snel zullen verwachten. Zo kun je je offertes, opdrachtovereenkomsten, en facturen op zo'n manier in elkaar zetten dat ze vriendelijker overkomen dan wat gebruikelijk is. Schrijf in begrijpelijke taal en gebruik bijvoorbeeld 'voorstel' in plaats van 'offerte', en 'investering' in plaats van 'kosten'.
5. Je product verkopen en jezelf verkopen
Als zzp-er verkoop je eigenlijk jezelf. Als je
op zoek bent naar nieuwe opdrachten is het daarom niet alleen belangrijk dat je product goed in elkaar zit en aan de verwachtingen voldoet. Het is ook van groot belang hoe jij zelf overkomt. Zorg daarom dat je er altijd verzorgd uitziet en werk aan je houding en uitstraling.
6. Houd de concurrentie in de gaten
Als je jezelf wilt
verkopen is het belangrijk dat je weet waar je concurrenten zich mee bezighouden. Als je een goed beeld hebt van wie je concurrenten zijn en wat zij doen, kun je betere keuzes maken voor jezelf. Bied jij hetzelfde aan als zij, maar voor minder geld of een betere kwaliteit? Pas jij je product of dienstverlening aan, zodat jullie geen directe concurrenten meer zijn? Is er misschien een samenwerking mogelijk met een concurrent waar jullie beiden beter van worden?
7. Netwerken als investering
Voor de meeste zzp-ers heeft het weinig zin om te adverteren in de krant of om reclamefolders te laten drukken. Meestal zijn een website en visitekaartjes voldoende. Investeren die je vooral in tijd, door te netwerken. Houd daarbij goed in de gaten dat netwerken niet automatisch werk oplevert. Netwerken wordt pas echt effectief wanneer je doelgericht te werk gaat en wanneer je je goed voorbereid op de gesprekken die je wilt voeren.
8. Ga op zoek naar een goede accountant of boekhouder
Een goede
accountant of boekhouder levert je natuurlijk niet direct werk op. Maar door je financiële en fiscale administratie uit te besteden houd jij wel veel tijd over om aan zaken te besteden die er voor jou echt toe doen, zoals netwerken en het uitvoeren van opdrachten. Hoewel accountants en boekhouders vaak flinke uurtarieven vragen, verdient een goede boekhouder zijn geld zeker terug voor jou.
9. Blijf jezelf ontwikkelen
Als
zzp-er moet je niet alleen aan je huidige opdrachten denken, maar ook rekening houden met de toekomst. Een deel van je tijd zul je daarom moeten steken in je eigen ontwikkeling. Dat kan bijvoorbeeld door middel van cursussen en opleidingen. Maar ook door de belangrijkste vakbladen bij te houden of door regelmatig bij te praten met 'collega's'.
10. Zorg ervoor dat je bestaande klanten reclame voor je maken
De ultieme manier van
reclame maken voor jezelf als zzp-er is wanneer anderen positief over je praten. Dat bereik je in de eerste plaats door je werk goed te doen, maar je kunt dit soms ook sturen. Zo kun je bijvoorbeeld op je website vermelden wie tot op heden je belangrijkste opdrachtgevers waren. Sommige bezoekers van je website zullen voordat ze jou bellen eerst te rade gaan bij één van je vorige opdrachtgevers (zeker als ze die kennen). Ook kun je tevreden opdrachtgevers vragen om een aanbeveling te schrijven op je LinkedIn pagina. Op die manier maken anderen reclame voor jou.
Lees verder