De taken van de commercieel directeur

De taken van de commercieel directeur Als belangrijk onderdeel van een ondernemingsorganisatie wordt naast een statutair een commercieel directeur ingezet. Deze zorgt ervoor dat het aangeboden product of dienst een goede marktpositie verkrijgt binnen de potentiële afzetmarkt, zodat het bedrijf daar garen bij spint. De inzet van de leidinggevende heeft grote invloed op de werkelijke resultaten en dus vormt het plan van aanpak ook een essentiële basis. Wat doet men zoal voor de onderneming?

Taken commercieel directeur


Marktinzicht en -bewerking

Om goede opbrengst en winst te kunnen bereiken dient men veel taken effectief uit te voeren om producten en diensten aan de man te krijgen. Er is een bepaalde visie op basis waarvan de gestelde ondernemingsdoelstellingen moeten worden behaald. Daartoe wordt een commercieel plan opgezet om de consument goed te informeren aangaande de voordelen, kwaliteiten en prijzen van de aangeboden producten. Om goede resultaten binnen de afzetmarkt te realiseren dient een goed doordacht plan geïmplementeerd te worden om maximale resultaten te behalen. Dat houdt in strategisch marktinzicht aangaande wat de wensen en eisen van de consument zijn maar ook hoe men op productintroducties reageert. Wat doet de commercieel directeur zoal?

Behartigen organisatie belangen

De belangrijkste doelstelling voor een onderneming, bedrijf of instelling is het behalen van winst. Men moet plannen klaarstomen, zodat de markt optimaal wordt bewerkt om daaruit maximale resultaten te behalen. De commercieel directeur is in deze de voortrekker van de kar en moet sturing geven aan hoe het beleid effectief wordt uitgevoerd. Daartoe moet kennis van de afzetmarkt aanwezig zijn en moet goed contact met afnemers worden onderhouden. Een tevreden klant is een goede klant en daar moet uiteraard naar worden geluisterd. Met detailhandelaren en grote afnemers dient een goed contact te worden onderhouden, waarnaast op reacties en klachten kordaat moet worden gereageerd. Luisteren naar wat de eisen zijn en daar iets aan doen zorgt ervoor dat men goede binding kan realiseren. De belangen van de eigen organisatie worden daardoor optimaal beschermd door een doelgericht klanten- en afnemerbeleid te voeren zodat tevredenheid hoog scoort.

Afzetmarkt planning

Om een goede afzet te kunnen realiseren heeft men goed inzicht nodig in de afzetmarkt. Consumentencijfers en de mate van tevredenheid zijn daarbij voor de leidinggevende zeer belangrijke gegevens. Op basis daarvan kan worden bepaald in hoeverre producten en of diensten kunnen worden verbeterd, zodat de afzet langdurig goede resultaten laat zien. Daarnaast is het van belang om te weten wat concurrenten doen en hoe aanvullende markten kunnen worden benaderd. Klantbinding is daarbij een belangrijke methode om ervoor te zorgen dat men niet naar andere leveranciers omkijkt.

Concurrentie analyse

Belangrijk aspect binnen de markt vormt hoe en wat de concurrent doet. Daartoe dient een concrete concurrentie analyse (zoals SWOT) opgezet te worden, zodat vergelijkbare producten kunnen worden vergeleken. Daarnaast kan worden beoordeeld in hoeverre andere producten het juist beter of slechter doen. Ook is het van belang om te weten hoe de eigen producten door de consument worden ervaren en of er verbeterpunten zijn te identificeren. Op basis daarvan kan een strategie worden toegepast om de eigen afzet ten opzichte van concurrenten binnen de markt te verbeteren.

Markt penetratie

Ondernemingen willen bij een goed afzetbeleid meer winsten maken door een groter marktaandeel te veroveren maar ook om in nieuwe afzetmarkten binnen te dringen. Kansen dienen aangegrepen te worden zodat via creatieve wegen meer producten kunnen worden verkocht. Omzettoename zorgt voor meer winst en dat is gunstig voor het commerciële beleid van de organisatie. Met een strategische aanpak kan men via productintroducties terreinwinst behalen door nieuwe markten op een handige manier te betreden.

Beloning en afrekening beleid commercieel directeur

Afhankelijk van de mate van prestatie en in hoeverre aan ondernemingsdoelstellingen wordt voldaan kan de leidinggevende worden beloond of afgerekend. Een goed innovatief beleid waarbij omzettoename en winstgroei van toepassing zijn geweest bieden uiteraard goede perspectieven voor de toekomst. Het gevoerde beleid is een juiste geweest en dat wordt beloond. Is het echter zo dat er aan de vooraf gestelde doelstellingen bij het gevoerde beleid niet is voldaan dan wordt men daarop afgerekend. In het meest extreme geval kan dit eveneens leiden tot ontslag. Dat noopt dan ook altijd tot maximale inzet en inspanning van het commerciële team onder leiding van de commercieel directeur.

Lees verder

© 2012 - 2024 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan in 2024, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de postbode…
Bedrijven en ondernemingenBedrijven en ondernemingen hebben te maken met producten en diensten. Elk bedrijf heeft zijn eigen producten en diensten…
Best betaalde banenBest betaalde banenDit artikel biedt een overzicht van de best betaalde banen. Bijna iedereen is wel op zoek naar een goed betaalde baan. D…

Curator of bewindvoerder wordenCurator of bewindvoerder wordenWanneer iemand op wil treden voor een ander persoon als curator of bewindvoerder, dan moet hij of zij daarvoor door de k…
Duurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDuurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDe Tweede Maasvlakte: er wordt al jaren over gesproken. Deze uitbreiding van de Rotterdamse haven moet ervoor gaan zorge…
Geinformeerd (1.029 artikelen)
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.