Duurzaamheid op de Tweede Maasvlakte
De Tweede Maasvlakte: er wordt al jaren over gesproken. Deze uitbreiding van de Rotterdamse haven moet ervoor gaan zorgen dat Rotterdam wereldwijd voorop komt te lopen op meerdere gebieden. Duurzaamheid is één van die gebieden. Bedrijven zien namelijk steeds vaker in dat het belangrijk is om duurzaam te ondernemen, om zo milieuproblemen aan te pakken. Het Havenbedrijf Rotterdam stelt dan ook strenge eisen aan de bedrijven die zich willen vestigen op Maasvlakte 2.
Een duurzaam ontwerp voor Maasvlakte 2
Toen Maasvlakte 2 werd ontworpen, werd al rekening gehouden met de duurzaamheid van het extra havengebied. Hoe kan ervoor gezorgd worden dat het nieuwe havengebied optimaal wordt ingericht, en tegelijkertijd zo duurzaam mogelijk is? Een belangrijke vraag, die centraal stond tijdens de ontwerpfase. Het was hierbij niet alleen belangrijk dat gekeken werd naar hoe de minste negatieve gevolgen voor het milieu ontstaan, maar uiteraard ook hoe dit nieuwe deel van de haven straks optimaal kan functioneren. Hiervoor werd gebruik gemaakt van schaalmodellen en geavanceerde rekenprogramma's.
Duurzaamheid bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte
Vervolgens kwam de focus te liggen op het zo duurzaam mogelijk aanleggen van de Tweede Maasvlakte. Omdat er heel wat zand nodig was om het nieuwe havengebied op te spuiten, is er voor zandwinning gekozen met zo min mogelijk negatieve invloed op het zeeleven. Daarnaast werden er meer dan 20.000 betonblokken uit de blokkendam van de Maasvlakte overgeplaatst naar de harde zeewering van Maasvlakte 2. Hoewel dit een flink karwei is, is het goedkoper en duurzamer dan een nieuwe harde zeewering te ontwikkelen.
Een duurzame inrichting van Maasvlakte 2
De gehele Tweede Maasvlakte wordt ook op duurzame manier ingericht. Een voorbeeld hiervan is de buitencontour van Maasvlakte 2. Deze beschermt het gebied niet alleen tegen de zee, maar dient ook als hoofdtransportader voor de weg, rail, kabels en pijpleidingen. Daarnaast is er op de buitencontour ook ruimte voor windturbines. Bij de inrichting van de Tweede Maasvlakte wordt bovendien gestreefd naar een minimalisatie van het wegverkeer: de binnenvaart en het spoor krijgen goede faciliteiten.
Terugdringen van vrachtverkeer
Een belangrijk aandachtspunt voor de Tweede Maasvlakte is dat het vrachtverkeer zoveel mogelijk beperkt dient te worden. Vrachtverkeer zorgt namelijk voor verkeersdrukte, wat weer zorgt voor schadelijke emissies. Het Havenbedrijf Rotterdam streeft ernaar dit zoveel mogelijk terug te dringen. Daarom is er een doelstelling dat er in 2033 nog maar 35% van het containervervoer plaatsvindt via vrachtwagens. Ter vergelijking: in 2005 lag dit percentage op 47%.
Een dialoog over duurzaamheid
De aanleg van de Tweede Maasvlakte is een meerjarenproject. Wat bij de start is besloten, zal in de toekomst eventueel anders ingevuld moeten worden. Daarom is er ruimte gecreëerd voor een dialoog over de duurzaamheid van Maasvlakte 2. Minstens eenmaal per jaar komen alle betrokken partijen bijeen om te discussiëren of de duurzaamheid nog steeds op koerst ligt.