InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werken als 13 of 14-jarige: Soort werk, werktijden en loon

Werken als 13 of 14-jarige: Soort werk, werktijden en loon

Werken als 13 of 14-jarige: Soort werk, werktijden en loon Veel jongeren hebben een bijbaantje. De hoeveelheid uren dat een jongere mag werken en de tijden waarop arbeid verricht mag worden zijn opgenomen in de Nederlandse wet. Hierbij geldt, hoe jonger de jongere, hoe minder uur er gewerkt mag worden. Tevens verschilt het soort werk dat verricht mag worden per leeftijd. Hier een overzicht van het soort werk dat toegestaan is, de arbeidstijden en het minimumloon voor 13- en 14-jarigen.

Soort werk

Jongeren van 13 en 14 jaar mogen alleen klusjes en licht niet-industrieel werk uitvoeren.Tevens mogen 13- en 14-jarigen meehelpen in het bedrijf van hun ouders. Voorwaarde hierbij is dat het bedrijf één geheel vormt met het woonhuis van het kind.

Klusjes

Onder klusjes valt bijvoorbeeld oppassen bij familie of vrienden of taken rondom het huis zoals gras maaien en auto's wassen.

Licht niet-industrieel werk

Hierbij kan men denken aan het rondbrengen van reclamedrukwerk of lichte werkzaamheden in een winkel zoals vakken vullen. Tevens mogen 13- en 14-jarigen helpen bij lichte werkzaamheden in de landbouw zoals fruit plukken of dieren voeren, en helpen bij lichte werkzaamheden op een manege en een camping. Onder strikte voorwaarden mogen jongeren van deze leeftijd ook aan een lopende band werken. Een veilige werkomgeving staat hierbij voorop. Jongeren van 13 en 14 jaar mogen niet in een fabriek of met (of bij) machines werken (zie onder).

Werkzaamheden die niet door een 13- of 14-jarige gedaan mogen worden

Natuurlijk mogen 13- en 14-jarigen geen werkzaamheden uitvoeren die ook voor 15-, 16-, 17- en 18-jarigen verboden zijn. Een speciaal verbod voor 13- en 14-jarigen geldt voor:
  • Fabriekswerk
  • Werk met of dichtbij machines
  • Werk met gevaarlijke of giftige stoffen
  • Werk achter de kassa
  • Werk in de horeca als daarbij alcohol geschonken wordt
  • Zelf kranten bezorgen (uitgezonderd reclamedrukwerk)
  • Vrachtwagens laden of lossen, dingen van meer dan 10 kg tillen, dingen van meer dan 20 kg duwen of trekken

Op welke dagen mogen 13- en 14-jarigen werken?

Lichte klusjes doen en meehelpen in het ouderlijke bedrijf mag zowel op schooldagen als op vrije dagen. Licht niet-industrieel werk mag alleen op vrije dagen verricht worden.

De werktijden

13- en 14-jarigen mogen alleen werken tussen 9.00 en 19.00 uur. In de onderstaande tabel zijn de maximale arbeidstijden voor jongeren uit deze leeftijdsgroep af te lezen:

maximum arbeidstijden per:klusjes rond het huis en in de buurtlicht niet-industrieel werk
schooldag2 uur per dagn.v.t.
niet-schooldag7 uur per dag7 uur per dag
vakantiedag7 uur per dag7 uur per dag
schoolweek12 uur per week12 uur per week
vakantieweek35 uur per week35 uur per week
max. aantal gewerkte vakantieweken per jaar44
waarvan max. aaneengesloten3 weken3 weken
max. aantal werkdagen per week5 dagen5 dagen
zondagn.v.t.n.v.t.

13- en 14-jarigen met ouders met een eigen zaak (zie boven) mogen maximaal 2 uur per schooldag meehelpen, maar in totaal niet meer dan 12 uur per week.

De rusttijden

Naast regels voor de arbeidstijden gelden strenge regels voor de minimale rusttijden voor 13- en 14-jarigen.
rusttijdenklusjes rond het huis en in de buurtlicht niet-industrieel werk
minimum dagelijkse rust14 uur14 uur
in elk geval tussen19.00 - 7.00 uur19.00 - 7.00 uur
in vakanties19.00 - 7.00 uur19.00 - 7.00 uur
aaneengesloten pauze bij werktijd van meer dan 4,5 uur30 minuten30 minuten

Minimumloon

Voor 13- en 14-jarigen bestaat er geen wettelijk minimumloon. Wel kun je proberen het minimumloon van een 15-jarige te krijgen. Dit ligt op 1 juli 2013 op €2,76 per uur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een krantenwijkGeld verdienen met een krantenwijk is populair bij jongeren. Dit artikel gaat over de verdiensten van een krantenwijk: d…
Bijbaantje of vakantiebaantje: regels, welk werk mag wel?Werken bij een bijbaantje of vakantiebaantje brengt diverse regels met zich mee. De wet heeft verschillende regels opges…
Werken met 16 of 17 jaar. Wat mag en kan als bijbaan?Werken met 16 of 17 jaar. Wat mag en kan als bijbaan?Wanneer je je eigen geld wilt gaan verdienen, zul je op zoek moeten gaan naar een bijbaan. Er zijn vele bijbaantjes te v…
Vakkenvuller bij Albert Heijn (AH)Vakkenvuller bij Albert Heijn (AH)Ongelofelijk veel jongeren werken bij de supermarktketen Albert Heijn. Het grootste deel van deze jongeren is vakkenvull…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Werken als 13 of 14-jarige: Soort werk, werktijden en loon"

Reactie

Marouane, 20-11-2015 19:43 #1
Beste…
ik ben marouane kan ik ergens werken het is niet belangrijk maar gwn voor de vakanties of mss zaterdag niet een te zwak werk of zo ik ben 13 jaar

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 01-12-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Werken als jongere
Reacties: 1
Schrijf mee!