InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loon

Werken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loon

Werken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loon Veel jongeren hebben een (bij)baantje. De hoeveelheid uren dat een jongere mag werken en de tijden waarop arbeid verricht mag worden zijn opgenomen in de Nederlandse wet. Hierbij geldt, hoe jonger de jongere, hoe minder uur er gewerkt mag worden. Tevens verschilt het soort werk dat verricht mag worden per leeftijd. Hier een overzicht van het soort werk dat toegestaan is, de arbeidstijden en het minimumloon voor 16-jarigen.

Soort werk

Bijna elk soort werk mag uitgevoerd worden door jongeren van 16 jaar. Het werk mag hen echter niet verhinderen naar school te gaan. Bepaald risicovol werk mag alleen uitgevoerd worden onder toezicht.

Werkzaamheden die niet door een 16-jarige gedaan mogen worden

  • Werken met giftige stoffen
  • Werken in een lawaaierige omgeving
  • Werken met straling
  • Werken met gevaarlijke stoffen, virussen of bacteriën
  • Werken met bestrijdingsmiddelen
  • Werken onder overdruk, zoals duiken
  • Nachtarbeid tussen 23.00 en 6.00

De werktijden

16-jarigen mogen gemiddeld 40 uur per week werken. Ze arbeid mag alleen verricht worden tussen 6.00 en 23.00 uur. Schooltijd telt mee als arbeidstijd. In de onderstaande tabel zijn de maximale arbeidstijden voor jongeren uit deze leeftijdsgroep af te lezen:

Maximum arbeidstijd per
dienst9 uur
week23.00 - 6.00 uur
vier weken160 uur (gemiddeld 40 uur per week)

De rusttijden

Naast regels voor de arbeidstijden gelden strenge regels voor de minimale rusttijden voor 16-jarigen.
Rusttijden
minimum dagelijkse rust12 uur
in elk geval tussen23.00 - 6.00 uur
wekelijkse rust36 uur per periode van 7 x 24 uur
aaneengesloten pauze bij werktijd van meer dan 4,5 uur30 minuten

Werken op zondag

16-jarigen mogen ook op zondag werken. Hiervoor moet wel aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
  • Het soort werk maakt het nodig op zondag te werken; dit is opgenomen in het arbeidscontract
  • De jongere heeft ingestemd met werken op zondag
  • Er worden minimaal 13 vrije zondagen per 52 weken gegeven

Minimumloon

Het wettelijk minimum loon is een bedrag per maand en gelden voor een volledige werkweek. Voor 16-jarigen is dit per 1 juni 2013 509,85, en per 1 januari 2014 512,55. Het minimumuurloon is niet wettelijk vastgesteld. Een richtlijn voor de minimumuurloon voor een 16-jarige is per 1 juli 2013 2,94 bij een 40-urige werkweek, 3,10 bij een 38-urige werkweek en 3,27 bij een 36-urige werkweek. Vanaf 1 januari 2014 is dit 2,96 bij een 40-urige werkweek, 3,11 bij een 38-urige werkweek en 3,29 bij een 36-urige werkweek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbaantje of vakantiebaantje: regels, welk werk mag wel?Werken bij een bijbaantje of vakantiebaantje brengt diverse regels met zich mee. De wet heeft verschillende regels opges…
Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Minimumloon 2019 & minimumjeugdloon per 1 juli 2019Het wettelijk minimumloon 2019 en minimumjeugdloon per juli 2019 zijn bekend en gelden tot 1 januari 2020. Daarmee weten…
Geld verdienen: Bijbaantjes voor jongeren van 13 jaarGeld verdienen: Bijbaantjes voor jongeren van 13 jaarJe bent net dertien geworden of ondertussen al veertien en je bent klaar voor je eerste bijbaantje of vakantiewerk. Er i…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Werken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loon"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 01-12-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Werken als jongere
Schrijf mee!