InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werken tijdens feestdagen: Mag ik dit weigeren

Werken tijdens feestdagen: Mag ik dit weigeren

Werken tijdens feestdagen: Mag ik dit weigeren Veel mensen brengen feestdagen het liefst door met hun vrienden en familie. Sommige mensen moeten echter werken tijdens de feestdagen. Mag je weigeren op een feestdag te werken? Feestdagen zijn voor de meeste mensen vrije dagen. Vanzelfsprekend zijn er beroepsgroepen die wel werken tijdens de feestdagen, zoals mensen die in de zorg of in de horeca werken, brandweer en politie. Dit is doorgaans ook opgenomen in de cao voor deze beroepsgroepen. In de Nederlandse wet is geen bepaling opgenomen dat je niet mag werken op een feestdag.

Erkende en niet-erkende feestdagen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen erkende en niet-erkende feestdagen. Op erkende feestdagen, zoals kerstmis, is men normaliter vrij en wordt het loon gewoon doorbetaald, wanneer de dag op een werkdag valt. Voor niet-erkende feestdagen, zoals het Suikerfeest, kan men in overleg met de werkgever een snipperdag opnemen. Een overzicht van erkende en niet-erkende feestdagen staat vermeld in de cao of de arbeidsovereenkomst.

Erkende feestdagen, niet bij wet geregeld?

Erkende feestdagen die vaak in de cao of arbeidsovereenkomst zijn opgenomen zijn: nieuwjaarsdag, eerste en tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, eerste en tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Er is echter nergens een overzicht van erkende feestdagen vastgelegd in de Nederlandse wet. Hiervoor zijn verschillende redenen.

Religieuze redenen

Een groot deel van de erkende feestdagen in Nederland heeft een religieuze achtergrond, ze stammen af uit het christendom. De Nederlandse samenleving wordt echter steeds meer multicultureel. Wanneer erkende feestdagen in de wet opgenomen moeten worden zal er waarschijnlijk een grote discussie losbarsten of bepaalde feestdagen uit andere religies, zoals het Suikerfeest, niet toegevoegd zouden moeten worden aan het rijtje met erkende feestdagen.

Geen algemene regeling mogelijk voor afwijkende beroepsgroepen

Op dit moment is per beroepsgroep in de cao opgenomen wat de erkende feestdagen zijn, en welke regels er gelden op die dag. Wanneer je de feestdagen in de wet op wilt nemen, zul je met algemene regelingen moeten komen die op die dagen gelden, of alle mogelijke uitzonderingen moeten worden beschreven. Aangezien er behoorlijk veel uitzonderingen zijn van beroepsgroepen voor wie het normaal is op de feestdagen te werken, lijkt dit een onbegonnen zaak.

Extra beloning voor werken op een feestdag?

Er gelden geen wettelijke verplichtingen voor extra beloning wanneer men op een feestdag werkt. In sommige beroepen wordt echter wel een extra beloning gegeven wanneer er op een feestdag gewerkt wordt. Dit staat dan vermeld in de cao of arbeidsovereenkomst.

Mag ik weigeren op een feestdag te werken?

Wanneer er niets vermeld staat in de cao of arbeidsovereenkomst over het werken op feestdagen, kan de werkgever zijn werknemer verplichten op een feestdag te melden.

Wanneer er normaal nooit gewerkt wordt tijdens feestdagen, maar de werkgever dit nu wel verlangt en de cao dit toelaat, zal dit verlangen eerst met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging moeten bespreken en daar afspraken over maken. Is er geen ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Dan kan de werkgever het werken op de feestdag toch verplichten..
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.fnv.nl

Reageer op het artikel "Werken tijdens feestdagen: Mag ik dit weigeren"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 01-12-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!