InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Stoel en werkplek goed instellen: advies en tips

Stoel en werkplek goed instellen: advies en tips

Stoel en werkplek goed instellen: advies en tips Mensen zitten tegenwoordig steeds meer, ook op het werk. Het is een feit dat grote delen van de werkende bevolking een verkeerde zithouding heeft. Op de wat langere termijn kan een verkeerde zithouding veel klachten veroorzaken. Een verkeerde zithouding is te voorkomen door je stoel een werkplek goed in te stellen.

Inhoud

Lichamelijke gevolgen verkeerde zithouding

Door een verkeerde zithouding wordt de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom niet optimaal ondersteund. Hierdoor worden mogelijk bepaalde wervels niet voldoende ondersteund en raken bepaalde spieren overbelast. Mensen die verkeerd zitten kunnen veel klachten krijgen. Enkele voorbeelden zijn:
  • rugpijn
  • vermoeidheid
  • zenuwafknelling
  • aderafknellingen
  • schade aan rugwervels
  • schade of stoornissen aan ingewanden
  • moeilijker ademhalen

Stoel goed instellen

Een goede zithouding wordt ook wel een ergonomische zithouding genoemd. Om een goede zithouding te creëren zijn er enkele zaken van belang. Onderstaand een opsomming.

Zithoogte

Een ideale zithouding bereik je wanneer je benen in een hoek van 90 graden staan en je voeten goed (plat) op de grond staan. Een te hoge of te lage zithouding kan zenuw- of aderafknelling veroorzaken, problemen bij het opstaan, enzovoorts.

Zithoek

Een juist zithoek zorgt voor een correcte ondersteuning. De beste zithoek is tussen de 95 en 105 graden. Met deze houding hang je dus licht achterover.

Zitdiepte

De zitdiepte is in orde wanneer de rug goede ondersteuning krijgt van de rugleuning. Wel moet worden voorkomen dat de rugleuning te strak is aangesloten.

Armleuning

De armleuningen dienen om de armen te ondersteunen. De ideale hoogte van de armleuningen wordt bereikt wanneer de armen in een hok van 90 graden staan (elleboog als scharnierpunt). Een te lage of te hoge afstelling van de armleuningen veroorzaakt schuin op de stoel zitten of het te hoog optrekken van de schouders.

Ondersteuning holte rug

Diverse stoelen hebben een bolling aan de onderzijde van de rugleuning. Deze bolling moet op de juiste hoogte worden gezet zodat deze precies in de holte van de rug valt. Op deze manier krijgt je rug de beste ondersteuning.

Werkplek goed instellen

Niet alleen een correcte instelling van je stoel is belangrijk voor een goede zithouding, ook de werkplek moet goed worden ingesteld. Onderstaand enkele voorbeelden.

Beeldscherm

Het beeldscherm kan het beste zo worden geplaatst dat de bovenzijde van de monitor op ooghoogte staat. De afstand tot het beeldscherm moet minimaal 50 centimeter zijn. De omgeving van het beeldscherm moet gemiddeld verlicht zijn. De tekstgrootte moet voldoende groot zijn dat je het eenvoudig kunt lezen.

Bureau

Ga altijd recht achter je bureau zitten en werk niet met een gebogen romp. De hoogte van je bureau mag maximaal net zo hoog zijn als de hoogte van je armleuningen. Het toetsenbord kan het beste in platte stand worden gelegd. Laat je polsen leunen op het voorstuk, waarna je met je handen vrijuit kunt typen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Behandeling RSI: stoelmassageBehandeling RSI: stoelmassageJe kan een heleboel doen op de werkplek om de klachten van RSI terug te dringen. Het is immers ook erg belangrijk dat de…
Kans op gezondheidsklachten bij thuiswerkenKans op gezondheidsklachten bij thuiswerken"Het nieuwe werken" wordt steeds populairder. Inmiddels werkt zo'n driekwart van de werknemers wel eens vanuit een ander…
Managementtool: De 5S-methodeManagementtool: De 5S-methode5S is een management filosofie. 5S stelt de werkplek centraal, voor het verbeteren van de organisatie. Door de werkplek…
Een gezonde werkplekHeel veel mensen hebben regelmatig pijnklachten in de rug, schouders, nek en armen. Dit kan een gevolg zijn van een verk…
Stoelmassage op het werkStoelmassage op het werkStoelmassage, daar wordt u helderder en fitter van. Onderstaand wordt besproken wat stoelmassage is, wat het doet, het w…
Bronnen en referenties
  • www.ergonomiesite.be

Reageer op het artikel "Stoel en werkplek goed instellen: advies en tips"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Schrijf mee!