InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een basisarts?

Wat doet een basisarts?

Wat doet een basisarts? Als basisarts onderzoek en behandel je mensen met een lichamelijke of geestelijke aandoening. Je verricht soms ook geneeskundig en wetenschappelijk onderzoek.

Opleiding

Als je basisarts wilt worden, moet je de volgende opleiding volgen.

Geneeskunde

Deze universitaire opleiding bestaat uit een bachelor van 3 jaar en een master van 3 jaar. Tijdens de studie leer je om medische kennis toe te passen in de praktijk.

Verder leren

Na de opleiding Geneeskunde kan je veel verschillende specialisaties volgen om andere beroepen uit te kunnen oefenen, zoals (met de duur in jaren):
  • Cardioloog (6 jaar)
  • Chirurg (6 jaar)
  • Dermatoloog (5 jaar)
  • Gynaecoloog (6 jaar)
  • Hart/long chirurg (6 jaar)
  • Homeopathisch arts (5 of 6 jaar)
  • Huisarts (3 jaar)
  • Internist (6 jaar)
  • Kinderarts (5 jaar)
  • KNO-arts (4 of 5 jaar)
  • Longarts (6 jaar)
  • Maag-darm-leverarts (6 jaar)
  • Neuroloog (6 jaar)
  • Oogarts (5 jaar)
  • Plastisch chirurg (6 jaar)
  • Radioloog (5 jaar)
  • Reumatoloog (6 jaar)
  • Revalidatiearts (4 jaar)
  • Specialist ouderengeneeskunde (3 jaar)
  • Uroloog (6 jaar)

Je moet voor deze specialisaties solliciteren in een ziekenhuis bij de desbetreffende afdeling. Als je hier wordt aangenomen, volg je soms nog les, maar leer je vooral uit de praktijk.

Werk

Je kunt er als basisarts voor kiezen om in de zorg te gaan werken, zoals bij het ministerie, een asielzoekerscentrum, een ziektekostenverzekeraar, de GGD of bij een ziekenhuis, maar je kan ook de wettenschappelijke kant op door bijvoorbeeld in een onderzoekscentrum of bij een farmaceutisch bedrijf te gaan werken.

Als basisarts ben je wettelijk bevoegd om geneeskundige, heelkundige en verloskundige handelingen zelfstandig uit te voeren. Je kunt gaan werken aan wetenschappelijke onderzoeken of medicijnonderzoeken gaan uitvoeren. Ook kan je zonder specialisatie als assistent geneeskunde in een ziekenhuis gaan werken. Als je een specialisatie hebt gedaan, dan kan je natuurlijk veel meer kanten op. Daarom is dit ook zeker aan te raden. Als je niet direct wordt toegelaten bij een opleidingsplaats in een ziekenhuis, kan je eerst onderzoeken gaan uitvoeren. Doordat je dan meer ervaring krijgt, heb je ook een grotere kans om aangenomen te worden.

Andere functies

Je kunt ook voor andere functies aangenomen worden, als je al werkervaring hebt opgedaan. Je kunt bijvoorbeeld gaan werken als intake-arts voor preventief gezondheidsonderzoek van werknemers. Je bent dan niet verantwoordelijk voor de behandeling, maar alleen voor de diagnostiek. Je houdt een intakegesprek met de werknemer en loopt samen een ingevulde vragenlijst door. Ook andere specialisten, zoals radiologen en gynaecologen helpen mee met het onderzoek. De resultaten van de onderzoeken worden in het systeem verwerkt en jij bespreekt ze met de werknemer in een outtake. Met de resultaten kan jij een diagnose stellen waarmee je de werknemer kan adviseren over zijn gezondheid. Ook verwijs je werknemers eventueel door naar specialisten.

Loon

Als beginnende basisarts, dus zonder specialisatie, kan je rekenen op een minimaal bruto maandsalaris van ongeveer € 2.990,- en dit kan oplopen tot ongeveer € 5.660,- . Dit hangt onder andere af van de cao die van toepassing is.

Als je een specialisatie hebt afgerond en als je meer ervaring hebt, kan je natuurlijk op een hoger salaris rekenen.

Je kunt als basisarts nog alle kanten op. Je kunt veel met mensen gaan werken en veel met onderzoek. Je moet het niet erg vinden om lang te studeren. De opleiding duurt natuurlijk wel tussen 6 en 12 jaar. Vind jij het leuk om te leren en kan je goed beslissingen maken? Dan kan jij zeker basisarts worden en misschien zelfs nog wel meer…

Vragen?

Heb je nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat doet een hart/long chirurg?Wat doet een hart/long chirurg?Als hart/long (cardio-thoracale) chirurghelp je mensen met een afwijking of ziekte aan het hart, de longen of de grote b…
Wat doet een internist?Wat doet een internist?Als internist onderzoek en behandel je mensen van alle leeftijden met heel verschillende aandoeningen.
De best betaalde banen in de zorgDe best betaalde banen in de zorgHet ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen binnen de zorgsect…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Wat doet een homeopathisch arts?Wat doet een homeopathisch arts?Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.
Bronnen en referenties
  • http://youchooz.nl/beroepen/basisarts/14

Reageer op het artikel "Wat doet een basisarts?"

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 07-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!