InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een gynaecoloog?

Wat doet een gynaecoloog?

Wat doet een gynaecoloog? Als gynaecoloog houd je je meestal bezig met vrouwenziekten en zwangerschappen. Je helpt bijvoorbeeld vrouwen die zwanger of onvruchtbaar zijn of een ziekte hebben.

Opleiding

Als je gynaecoloog wilt worden, volg je de volgende opleiding.

Geneeskunde

Deze universitaire opleiding bestaat uit een 3-jarige bachelor en een 3-jarige master. Na totaal 6 jaar ben je basisarts en heb je geleerd om medische kennis toe te passen in de praktijk.

Na deze studie moet je een opleidingsplaats vinden op de afdeling Gynaecologie van een academisch ziekenhuis. Als je hier wordt toegelaten, kan je aan de slag als gynaecoloog in opleiding. In 6 jaar zal je tijdens deze specialisatie soms nog algemene lessen volgen, maar je zult voornamelijk aan het werk zijn en leren uit de praktijk.

Werk

Je werk als gynaecoloog in een ziekenhuis. Dit kan een algemeen of een academisch ziekenhuis zijn. Hierbij kan je eigen baas zijn als vrijgevestigde gynaecoloog of in dienst zijn van het ziekenhuis. Als gynaecoloog werk je meestal met vrouwen tussen de 20 en 70 jaar, maar je krijgt ook te maken met kinderen, ouderen en af en toe ook met mannen. Deze patiënten hebben meestal een doorverwijzing van de huisarts of verloskundige. Je praat met patiënten en onderzoekt je hen. Je bespreekt behandelmethoden of medicijnen. Patiënten komen naar spreekuren, maar soms bezoek je hen als ze bijvoorbeeld in een ziekenhuis verblijven. Je opereert mensen en je zorgt voor een goede nazorg. Je helpt ook bij geboortes in de verloskamer. Je werkt als gynaecoloog is heel divers. Je bent bezig met wetenschappelijk onderzoek, verloskunde, onvruchtbaarheid, menstruatieproblemen, hormoonbehandelingen, incontinentieproblemen en ziekten zoals kanker. Je werkt samen met bijvoorbeeld kinderartsen, internisten, urologen, verpleegkundigen en verloskundigen.

Loon

Tijdens de specialisatie die je na de studie geneeskunde doet, werk je als arts in opleiding tot specialist (AIOS). Je verdient dan ongeveer € 2.835,- bruto per maand bij 1 jaar werkervaring en dit loopt op tot ongeveer € 3.670,- bij 7 jaar werkervaring.

Als je afgestudeerd bent en je werkt 45 uur per week in een algemeen ziekenhuis, dan kan je rekenen op een bruto maandsalaris van minimaal ongeveer € 5.830,- en maximaal ongeveer € 10.830,- .

Als je zelfstandig werkt, kan een ruwe schatting gemaakt worden van een minimaal bruto maandsalaris van € 12.500,- en maximaal € 20.830,- .

Als gynaecoloog moet je stevig in je schoenen staan. Je maakt namelijk veel leuke dingen mee, maar natuurlijk ook trieste. Hier moet je wel tegen kunnen. Je moet snel kunnen beslissen als er iets onverwachts gebeurt. Je werkt als gynaecoloog veel met je handen werken, daar moet je wel handig in zijn. Je bent kritisch, nieuwsgierig en leergierig. Zo kan je een goede diagnose stellen en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. De opleiding tot gynaecoloog duurt een lange tijd, daarom moet je wel willen leren en niet snel op geven. Kan jij goed praten en luisteren naar collega’s, patiënten en familie? Dan kan jij zeker gynaecoloog worden.
Gerelateerde artikelen
Specialist: de gynaecoloogSpecialist: de gynaecoloogEen gynaecoloog houdt zich voornamelijk bezig met de behandeling van vrouwenziekten en zwangerschappen. De meeste mensen…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Wat doet een dermatoloog?Wat doet een dermatoloog?Als dermatoloog, of huidarts, behandel je mensen met een huidaandoening of een geslachtsziekte. Je onderzoekt ze en beha…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Wat doet een homeopathisch arts?Wat doet een homeopathisch arts?Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/gynaecoloog/41

Reageer op het artikel "Wat doet een gynaecoloog?"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 26-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!