InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een cardioloog?

Wat doet een cardioloog?

Wat doet een cardioloog? Als cardioloog onderzoek en behandel je patiënten met hartproblemen. Jij zorgt ervoor dat de problemen zo veel mogelijk worden opgelost.

Opleiding

Om cardioloog te worden, moet je de volgende opleiding volgen.

Geneeskunde

Deze studie aan de universiteit duurt totaal 6 jaar. Eerst doe je een 3-jarige bachelor en daarna een 3-jarige master. Na deze opleiding kun je aan de slag als basisarts. Je hebt dan geleerd om medische kennis toe te passen in de praktijk.

Als je de opleiding geneeskunde hebt afgerond, dan zoek je naar een opleidingsplaats op de afdeling Cardiologie van een ziekenhuis. Je werkt dan nog 6 jaar als arts in opleiding tot specialist (AIOS) en je leert hierbij veel uit de praktijk. Na deze 12 jaar leren, kan je gaan werken als cardioloog.

Werk

Je werkt als cardioloog in een algemeen of academisch ziekenhuis. Dit kan op de afdeling Cardiologie zijn, maar ook bij de Eerste Hulp, de polikliniek of in de operatiekamer. Je kunt in dienst van het ziekenhuis zelf werken of als zelfstandige ondernemer.

Als cardioloog heb jij je gespecialiseerd in hart- en vaatziekten. Deze komen steeds meer voor door de levensstijl en hogere levensverwachting van mensen. Je krijgt te maken met patiënten met acute problemen, zoals hartinfarcten en hartritmestoornissen. In dat geval moet je direct handelen. Er zijn natuurlijk ook patiënten die zijn doorverwezen door de huisarts. Deze ga je dan eerst goed onderzoeken, je praat met hem en je stelt een behandelplan op. Je kunt een patiënt medicijnen voorschrijven of zelf behandelen, zoals dotteren. Ook kan je samen met een hart- en vaatchirurg de patiënt opereren. Je hebt als cardioloog ook veel administratieve taken. Je moet alles nauwkeurig bijhouden. Als je in een academisch ziekenhuis werkt, geef je één derde van de tijd les aan studenten Geneeskunde en cardiologen in opleiding. Je hebt veel contact met andere specialisten, zoals radiologen, internisten en hart- en vaatchirurgen, maar ook met verpleegkundigen en fysiotherapeuten.

Loon

Als je een opleidingsplaats in een ziekenhuis hebt gevonden, verdien je een salaris van tussen de ongeveer 2.835,- bruto per maand als je 1 jaar ervaring hebt en 3.670,- bij 7 jaar werkervaring.

Als je bent afgestudeerd en je werkt 45 uur per week in een algemeen ziekenhuis, dan krijg je een bruto maandsalaris van minimaal ongeveer 5.830,- en maximaal ongeveer 10.830,- .

Als je zelfstandig werkt, kan een ruwe schatting gemaakt worden van een minimaal bruto maandsalaris van 12.500,- en maximaal 20.830,- .

Als cardioloog moet je snel beslissingen kunnen nemen in onverwachte situaties. Je moet tegen een stootje kunnen, want je komt veel nare dingen tegen. Je kunt elk moment aan het werk zijn, s ochtends, s middags, s avonds en s nachts. Na de lange studie van 12 jaar ben je nog niet klaar met school. Je moet vaak weer nascholing volgen om goed op de hoogte te blijven. Elke 5 jaar wordt er gecontroleerd of je nog steeds al je vaardigheden beheerst en kan je worden geherregistreerd als cardioloog. Zie jij het zitten om mensen te helpen die iets aan hun hart hebben? Dan kan je maar beter cardioloog worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/cardioloog/20

Reageer op het artikel "Wat doet een cardioloog?"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 28-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!