InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een dermatoloog?

Wat doet een dermatoloog?

Wat doet een dermatoloog? Als dermatoloog, of huidarts, behandel je mensen met een huidaandoening of een geslachtsziekte. Je onderzoekt ze en behandelt ze dan op de juiste manier. Zo help je mensen van alle leeftijden.

Opleiding

Om dermatoloog te worden, moet je eerst geneeskunde studeren.

Geneeskunde

Deze universitaire studie duurt in totaal 6 jaar. Je rondt in 3 jaar de bachelor af en daarna doe je in nog eens 3 jaar de master. Dan ben je basisarts. Je leert medische kennis toe te passen in de praktijk.

Na de opleiding geneeskunde ga je zoeken naar een opleidingsplaats bij de afdeling dermatologie van een ziekenhuis, dit kan nu alleen nog maar bij een academisch ziekenhuis. Als je wordt aangenomen leer je van ervaren dermatologen in de praktijk. Als je dit 5 jaar hebt gedaan, kan je afstuderen en ben je een dermatoloog. Je moet wel nog elk jaar bijscholing krijgen.

Werk

Als dermatoloog onderzoek je patiënten. Deze zijn meestal doorverwezen door de huisarts. Er zijn tweeduizend verschillende huidziekten, van acne tot huidkanker, en het is aan jou om erachter te komen wat de patiënt heeft. Als je dat weet, vertel je dat aan de patiënt en begin je met de behandeling. Dit kan bijvoorbeeld het smeren van een zalfje zijn, dat de patiënt ook zelf kan doen, maar een operatie kan soms ook nodig zijn. Je moet als dermatoloog ook goed letten op de psychische kant van het werk. Veel huidaandoeningen worden namelijk veroorzaakt of verergerd door stress en spanningen. Een ziekte waar je als dermatoloog vaak mee in aanraking komt, is psoriasis. Dit is een chronische ziekte die rode en schilferende plekken op de huid veroorzaakt. In Nederland hebben ongeveer 350.000 mensen deze ziekte. Als dermatoloog onderzoek jij of de patiënt deze ziekte heeft en behandel je het vaak met licht uit een UV-B-lamp. Deze lichttherapie zorgt ervoor dat de ziekteverschijnselen verminderen. Bij het werk heb je ook veel contact met andere specialisten, zoals chirurgen, kinderartsen en psychologen. Als huidarts kan je je ook nog verder specialiseren, bijvoorbeeld in cosmetische dermatologie of het behandelen van geslachtsziekten.

Je werkt als dermatoloog meestal in de polikliniek van een ziekenhuis, maar je kunt bijvoorbeeld ook werken in een privékliniek of een kliniek voor cosmetische dermatologie.

Als dermatoloog is gemakkelijk werk te vinden. Er is namelijk een tekort aan en er worden te weinig mensen opgeleid om dat op te vangen. Als je dus een opleidingsplaats kan vinden, dan kan je als dermatoloog zeker werk vinden.

Loon

Als je net bent afgestudeerd en je werkt bij een algemeen ziekenhuis, dan verdien je bij een werkweek van 45 uur ongeveer 5.830,- bruto per maand. Dit kan oplopen tot ongeveer 10.830,-. Als je niet in loondienst werkt, maar zelfstandig, dan kan je rekenen op een salaris van ongeveer tussen 12.500,- en 20.830,- bruto per maand. Daar gaan kosten van bijvoorbeeld pensioen ook nog af.

Als je tijdens de studie als arts in opleiding tot specialist (AIOS) werkt, dan krijg je een salaris van ongeveer 2.835,- bruto per maand bij 1 jaar ervaring en ongeveer 3.670,- bij 7 jaar ervaring. Tijdens je studie en je werk heb je veel te maken met alle onderdelen van de medische wetenschap. Je vindt het daarom niet erg om je breed te oriënteren. Je bent nieuwsgierig, maar neemt niet alles zonder vragen aan. Je wilt ook veel leren. De opleiding tot dermatoloog duurt 11 jaar. Heb jij dat ervoor over? Dan kan jij dermatoloog worden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een basisarts?Wat doet een basisarts?Als basisarts onderzoek en behandel je mensen met een lichamelijke of geestelijke aandoening. Je verricht soms ook genee…
Wat doet een internist?Wat doet een internist?Als internist onderzoek en behandel je mensen van alle leeftijden met heel verschillende aandoeningen.
Wat doet een chirurg?Wat doet een chirurg?Als chirurg help je patiënten van verschillende leeftijden en met verschillende problemen. Ongeveer de helft van de tijd…
Wat doet een gynaecoloog?Wat doet een gynaecoloog?Als gynaecoloog houd je je meestal bezig met vrouwenziekten en zwangerschappen. Je helpt bijvoorbeeld vrouwen die zwange…
Wat doet een hart/long chirurg?Wat doet een hart/long chirurg?Als hart/long (cardio-thoracale) chirurghelp je mensen met een afwijking of ziekte aan het hart, de longen of de grote b…
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/dermatoloog/24

Reageer op het artikel "Wat doet een dermatoloog?"

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 17-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!