InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren, hoe kan jij je onderscheiden?

Solliciteren, hoe kan jij je onderscheiden?

Solliciteren, hoe kan jij je onderscheiden? In deze tijd van economische recessie is het niet gemakkelijk om een nieuwe baan te vinden. Ga je toch solliciteren, hoe onderscheid jij je dan van de rest? Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief? Waaruit moet een goede sollicitatiebrief bestaan? Welke hulpmiddelen kun je gebruiken?

Op welke baan solliciteer je?

Als je gaat solliciteren is het allereerst belangrijk om te kijken welke banen bij jou passen. Hiervoor zul je je eerst moeten oriënteren op de arbeidsmarkt. Welke baan past het beste bij jou? In welke sector zou je willen werken? Criteria hiervoor zijn:
  • Interessegebied
  • Ervaring
  • Kennis
  • Vaardigheden
  • Toekomstverwachting

Informatie over het bedrijf

Voordat je begint met het maken van een sollicitatiebrief is het verstandig informatie in te winnen over het bedrijf waar je wilt solliciteren. Past de cultuur van het bedrijf bij jou als persoon? Aan de hand van de informatie die je vindt over het bedrijf kun je vooraf bepalen of jij bij dit bedrijf zou willen werken.

Sollicitatiebrief

Voordat je begint met het schrijven van de sollicitatiebrief moet je de stijl waarin je de brief wilt schrijven bepalen. Stelregel is, dat een brief formeel moet zijn, maar niet te formeel. Dit hangt ook af van de toon en stijl die bij jou en het bedrijf passen. Vaak kun je dit voor een deel uit de vacaturetekst halen. Om niet onder op de stapel te belanden moet jouw brief aan een aantal eisen voldoen:

Lengte van de brief

Een richtlijn voor de lengte van een sollicitatiebrief is vier a vijf alinea's. In de brief zet je uiteen wat jouw kwaliteiten zijn en waarom juist jij geschikt bent voor deze functie.

Aanhef van de sollicitatiebrief

Het is verstandig om een persoonsgerichte aanhef te gebruiken. Staat er in de vacature geen naam van de persoon waar jij de brief aan kunt richten, neem dan even telefonisch contact op met het bedrijf. Dit heeft een dubbele functie, want het bedrijf heeft door dit telefoontje jouw naam al " in de boeken." Hoe formeel je de aanhef maakt, hangt af van de stijl en cultuur van het bedrijf. Ga dit van te voren goed na.

De openingszin van de sollicitatiebrief

De openingszin van een sollicitatiebrief is van cruciaal belang. Deze eerste zin moet de recruiter direct het gevoel geven dat hij/zij met een interessante kandidaat te maken heeft. Vermijd clichés als: "Naar aanleiding van uw vacature ............., reageer ik........ Hoe creatiever je openingszin, hoe meer je opvalt. Blijf hierbij wel dicht bij jezelf. Ben je van nature totaal niet creatief, kijk dan eens naar wat voorbeelden op Internet. Zorg daarbij wel dat het jouw openingszin blijft.

De eerste alinea van de sollicitatiebrief

Volgend op de openingszin, beschrijf je in de eerste alinea de aanleiding waarom jij solliciteert op de functie. Door het beschrijven van jouw werkervaring en opleiding geef je in deze alinea aan in hoeverre jij voldoet aan de functie-eisen.

Motivatie

In dit deel van jouw brief motiveer je waarom juist jij geschikt bent voor de aangeboden functie en wat jouw kwalificaties zijn. Je moet je zien te verkopen aan de werkgever! Niet alleen je werkervaring en opleiding zijn hier van belang, maar juist jouw unieke kennis en vaardigheden die jou onderscheiden van anderen zul je onder de aandacht moeten brengen. Richt je hierbij op de wensen van de lezer. Je kunt hiervoor het beste de STAR-methode gebruiken. STAR staat voor:
  • Situatie
  • Taak
  • Actie
  • Resultaat
Aan de hand van een relevante situatie uit het verleden toon je aan dat je over bepaalde vaardigheden en competenties beschikt.

Waarom deze werkgever?

In de derde alinea geef je aan waarom je juist bij deze werkgever solliciteert. Waarom past juist dit bedrijf zo goed bij jou en kan jij juist voor dit bedrijf van toegevoegde waarde zijn. Het is belangrijk om je van te voren goed in te lezen in het bedrijf. De meeste bedrijven hebben een eigen website. Ook kun je informatie vinden in vakliteratuur. In de vacaturetekst is vaak opgenomen waar het bedrijf waarde aan hecht en wat voor hun van belang is. Dit kun je gebruiken in jouw sollicitatiebrief.

Afsluiting van de sollicitatiebrief

Geef aan het einde van jouw brief duidelijk aan dat jij een vervolgactie verwacht. Wees hier niet te twijfelachtig over. Voorbeelden van goede afsluitingen zijn:
  • Graag licht ik mijn motivatie en CV toe in een oriënterend gesprek
  • Gezien mijn ervaring en capaciteiten voor deze functie, zou ik u graag willen overtuigen in een persoonlijk gesprek
Minder goede afslutingszinnen zijn:
  • Hopend op een positieve reactie, verblijf ik
  • Ik wacht uw reactie met spanning af

AIDA-methode

Een goede methode om jezelf te verkopen middels een sollicitatiebrief is de AIDA-methode, Deze formule komt uit de marketingwereld en staat voor:
  • A : Aandacht trekken
  • I : Interesse wekken
  • D : Desire (Verlangen) opwekken
  • A : Aanzetten tot actie

Aandacht trekken

Jouw sollicitatiebrief zal moeten opvallen tussen alle andere brieven. Dit doe je door aandacht te besteden aan de lay-out, een pakkende eerste zin te gebruiken en alle bovenstaande ingrediënten te verwerken in jouw brief. Om nog meer op te vallen, kun je, voorafgaand aan het sturen van jouw brief, telefonisch contact zoeken met de recruiter om een aantal slimme vragen te stellen over de vacature. Je bent dan al in beeld, voordat jouw brief op de mat valt.

Interesse wekken

Zorg dat jouw unieke verkooppunten prominent aanwezig zijn in de sollicitatiebrief. Door middel van de STAR-methode kun je een goed voorbeeld geven van jouw vaardigheden en competenties.

Desire opwekken

Toon in de brief aan wat jij als werknemer de werkgever voor voordeel op kan leveren. De brief moet het verlangen bij de werkgever oproepen om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Aanzetten tot actie

In de afsluiting van jouw sollicitatiebrief moet je zelfverzekerd duidelijk maken wat jij wilt: een gesprek met de werkgever van dit bedrijf! Kom in de laatste zin van jouw brief nooit twijfelachtig, onzeker, vaag of te afwachtend over. Geef duidelijk aan dat je met jouw capaciteiten verwacht voor een gesprek uitgenodigd te worden.

Curriculum Vitae

De sollicitatiebrief moet altijd vergezeld zijn van een curriculum vitae (cv). Onderaan de brief kun je vermelden dat jouw cv in een bijlage is bijgevoegd. In dit cv vermeld je wie je bent en wat je kunt. Al je werkervaring, opleidingen, vaardigheden en kwaliteiten komen naar voren in jouw cv.

Lees verder

© 2012 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Originele sollicitatiebrief schrijvenOriginele sollicitatiebrief schrijvenSommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere ka…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Bronnen en referenties
  • http://www.intermediair.nl/carriere/cv-en-sollicitatie/cv-en-sollicitatiebrief/een-sollicitatiebrief-schrijven-7-stappen
  • http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiebrief-en-cv

Reageer op het artikel "Solliciteren, hoe kan jij je onderscheiden?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 16-12-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!