InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren we in de toekomst via de webcam?

Solliciteren we in de toekomst via de webcam?

Solliciteren we in de toekomst via de webcam? De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt doorbroken door gebruik te maken van de webcam en te solliciteren door middel van een videoclip.

Sollicitatie

De standaard sollicitatie op dit moment bestaat uit het versturen van een sollicitatiebrief (hetzij per mail, hetzij per post) + CV. De werkgever selecteert op basis van deze brieven welke sollicitanten er worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Sollicitanten, waarvan de sollicitatiebrief om een of andere reden niet interessant wordt gevonden, worden nooit door de werkgever gezien.

Webcamsolliciteren, een nieuwe trend?

Het bedrijf PolyTalent denkt de traditie te kunnen doorbreken door te komen met de mogelijkheid naast de sollicitatiebrief en het CV een webcamsollicitatie in te sturen. Door via de webcam een aantal voorgelegde vragen te beantwoorden, kan de werkgever de kandidaat zien, terwijl deze nog niet op een sollicitatiegesprek hoeft te komen. De kandidaat bespaart tijd en een vrije dag, en de werkgever heeft een betere indruk van de persoon achter de sollicitatiebrief.
Het idee van de webcamsollicitatie is gebaseerd op het feit dat de eerste indruk die iemand maakt vaak doorslaggevend is bij een sollicitatie. Daarnaast wordt er nu op basis van de achternaam vaak al een selectie gemaakt (buitenlands klinkende achternamen). Door gebruik te maken van een webcamsollicitatie kan een eventueel vooroordeel worden weggenomen.

Webcamsolliciteren, hoe gaat het in zijn werk?

Bij de webcamsollicitatie kan de sollicitant in zijn of haar eigen omgeving een videoboodschap opnemen. Aan de hand van een aantal, van te voren niet bekende, vragen wordt er een soort “sollicitatiegesprek” opgenomen. De sollicitant kan op deze manier zichzelf en zijn of haar kwaliteiten laten zien. Op de site van Polytalent kun je demofilmpjes zien hoe zo'n videoclip er uit ziet.

Heeft webcamsolliciteren echt een toekomst?

Of webcamsolliciteren toekomst heeft is nog af te wachten. Bedrijven moeten erin geïnteresseerd zijn om op deze manier sollicitanten te zien. Daarnaast hebben veel mensen toch een beetje camera-angst, waardoor je anders kunt overkomen dan hoe je in werkelijkheid bent. Maar voor wie wel durft kan de webcamsollicitatie een goede aanvulling zijn op de sollicitatiebrief. Voor bepaalde creatieve beroepen zijn sollicitaties via de webcam waarschijnlijk een uitkomst. Bijvoorbeeld bij het scouten van dans- of acteertalent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Metro
  • www.polytalent.com

Reageer op het artikel "Solliciteren we in de toekomst via de webcam?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 24-09-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!