InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Open sollicitatiebrief schrijven

Open sollicitatiebrief schrijven

Open sollicitatiebrief schrijven Een open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan een open sollicitatie goed uitpakken. In dit artikel vindt u tips voor het schrijven van een open sollicitatiebrief en de conventies met betrekking tot vorm en inhoud, waar de brief aan moet voldoen.

Open sollicitatie

Open solliciteren houdt in dat u niet naar aanleiding van een vacature solliciteert, maar op eigen initiatief. U solliciteert ongevraagd. Ongeveer een vijfde deel van de functies wordt op deze manier ingevuld, dus het kan succesvol zijn. Het doel van een open sollicitatiebrief is om uzelf onder de aandacht van de werkgever te brengen.

Open sollicitatiebrief: voordelen

Veel werkzoekenden zijn terughoudend met het schrijven van een open sollicitatiebrief. Ze denken dat de kans op afwijzing groot is. Immers: als een werkgever personeel nodigt heeft, dan plaatst hij toch een advertentie? Een open sollicitatie biedt echter een aantal voordelen. Het bedrijf spaart de kosten van werving en selectie uit. U laat merken dat u initiatiefrijk bent, een eigenschap die een werkgever zeker zal waarderen.

Tips open solliciteren

  • Zorg ervoor dat u goed beslagen ten ijs komt. Verdiep u in de functie en in het jargon.
  • Laat merken dat u zich in het bedrijf heeft verdiept en dat u de brief niet schrijft aan de eerste de beste organisatie. Bekijk de website, zoek naar jaarverslagen en andere informatie.
  • Bel het bedrijf met de vraag of ze open sollicitaties op prijs stellen
  • Refereer in de brief eventueel naar het telefoongesprek
  • Netwerken is een sleutelwoord bij een open sollicitatie. De kans op succes is aanzienlijk groter als u al iemand binnen het bedrijf kent, bijvoorbeeld een vriend of kennis. Diegene kunt u vermelden in de brief, zodat deze meer aandacht krijgt.

Open sollicitatiebrief schrijven

Inhoud

Qua inhoud is de open sollicitatiebrief vergelijkbaar met de gewone sollicitatiebrief. Het nadeel is wel dat een open sollicitatie minder houvast biedt. U kunt niet ingaan op functie-eisen die in de personeelsadvertentie worden genoemd, omdat er geen vacature is. Ook is het niet duidelijk wat het bedrijf verwacht. Mede daarom is het verstandig om u extra goed te verdiepen in het bedrijf en in de bedrijfscultuur.

Duidelijk

Omdat u op eigen initiatief reageert op een functie die misschien niet eens bestaat binnen de organisatie, is het belangrijk om duidelijk te zijn. In uw brief maakt u duidelijk wie u bent, wat uw kwaliteiten zijn, naar welke functie u op zoek bent, wat uw motivatie is en waarom u bij die organisatie wilt werken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger

Reageer op het artikel "Open sollicitatiebrief schrijven"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!