Mag ik bijverdienen naast de AOW?

Mag ik bijverdienen naast de AOW? Naast een WW-uitkering of een arbeidsongeschiktheidsuitkering mag u vaak niet ongestraft bijverdienen. Geldt dit ook voor de AOW? Iedere Nederlander heeft recht op een AOW-uitkering. De ingangsdatum van de AOW wordt in de loop der jaren verschoven naar een ingangsdatum per 67 jaar. Gepensioneerden kunnen de behoefte hebben of genoodzaakt zijn om te blijven werken voor extra geld naast de AOW en een eventueel pensioen die is opgebouwd bij een werkgever of in een polis. Deze extra inkomsten hebben geen invloed op de hoogte van de AOW. Extra inkomsten van de partner kan wel invloed hebben op de hoogte van de partnertoeslag.

Recht op partnertoeslag

Tot 2015 hebben gepensioneerden met een partner die nog niet pensioengerechtigd is, eventueel recht op een aanvulling in de vorm van partnertoeslag. De gepensioneerde krijgt 50% van de gehele AOW waar partners recht op hebben. Tot het moment dat de jongste partner de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, kan er een tekort ontstaan aan inkomsten. Dit geldt ook in het geval er wel een aanvullend pensioen is opgebouwd, want hierin is rekening gehouden met een uitkering van 100% van het AOW-bedrag. In hoeverre er partnertoeslag wordt verstrekt is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van de partner, de herkomst van het inkomen (uitkering of uit loondienst) en van de leeftijd van de jongste partner. De partnertoeslag vervalt vanaf 2015.

Extra inkomsten naast de AOW

U wordt niet gekort op de AOW-uitkering als u extra gaat verdienen. De extra inkomsten wordt bij het inkomen opgeteld en belast. De hoogte van de belastingheffing is afhankelijk van welke schijf u in zit met het de AOW plus extra pensioen of uitkeringen uit lijfrenteverzekeringen. U moet er wel rekening mee houden dat de werkgever geen rekening moet houden met heffingskortingen, want deze zitten al verwerkt in de AOW. Het gevolg is anders dat u bij de eindafrekening met de Belastingdienst moet bijbetalen in verband met de te lage heffing.

Staat de arbeidsmarkt te springen om gepensioneerden?

In hoeverre werkgevers zitten te springen om herintredende ouderen is maar de vraag. Indien er een tekort is aan ervaren vakmensen, kunnen de ouderen met ervaring in de juiste richting nog eenvoudig aan het werk komen. Voor beroepen waar ze ook jongere mensen voor kunnen vragen zal het lastiger worden. Werkgevers houden namelijk rekening met de leeftijd. Gemiddeld genomen zullen ouderen vaker ziek zijn en op den duur zal de ervaren oudere medewerker weer stoppen met werken.

Werken naast de AOW uit noodzaak

Werknemers hebben vaak een te hoge dunk van de kwaliteit van pensioenregelingen. Ze bouwen pensioen op via de werkgever, dus daar hoeven ze niet meer naar om te kijken. De laatste jaren vóór de pensioendatum gaan ze zich pas verdiepen in de pensioenregeling. Hoeveel krijg ik eigenlijk aan pensioen? Hoeveel AOW krijg ik en hoeveel aanvullend pensioen? In het geval er onvoldoende pensioen is opgebouwd, is er geen mogelijkheid meer om het tekort te repareren. Hierdoor kan zelfs de noodzaak bestaan om te werken naast het pensioen.

Iedereen heeft recht op een bestaansminimum, maar dat is voor veel ouderen niet voldoende om van rond te komen. Ze kunnen de hoge vaste lasten hiermee niet betalen en ze moeten ineens gaan beknibbelen. Door één of twee dagen in de week te gaan werken, kan er een aanvulling worden verdiend op het te lage inkomen. Tot het moment dat de leeftijd echt parten gaat spelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mag ik bijverdienen naast de AOW?"

Reacties

Ketelaar, 03-12-2015 17:25 #2
LS,

Mag mijn zus, tevens mijn partner met net AOW, bijverdienen, zonder dat het wordt afgetrokken van de partnertoeslag die ik krijg? En zo ja, hoeveel netto per maand? Ik ben 61 jr.

Van Santen, 03-08-2014 14:30 #1
Ik ga volgend jaar met pre pensioen (64 en 5 mnd) en mijn partner blijft werken. Heeft dat ook gevolgen voor haar netto inkomsten?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!