InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren via het internet

Solliciteren via het internet

Solliciteren via het internet Voor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat u online zoeken en ook online solliciteren. Het sollicitatieproces is door het internet sneller geworden. In het verleden moest er veel tijd en geld geschonken worden aan het plaatsen van een vacature in diverse bladen. De werkgevers kunnen tegenwoordig goedkoper terecht op het internet. Het bereik is ook veel groter, en ook het aantal vacaturesites is nog steeds aan het groeien. Voor de sollicitant is het internet ook de manier geworden om te solliciteren.

Zoeken naar vacatures

U kunt de diverse vacaturesites aflopen om de geschikte vacature te vinden, maar het kan ook eenvoudiger. Veel websites nemen vacatures over van grote websites waar werkgevers ze op plaatsen. U kunt uw zoekgebied beginnen bij de grotere carrièresites zoals: Nationalevacaturebank.nl en Monsterboard.nl.

U kunt nog een stapje verder gaan door uw gegevens zelf te plaatsen en op deze manier werkgevers te laten reageren op uw cv. Het nadeel is wel dat u veel reacties zult krijgen van bemiddelaars die u in hun portefeuille willen hebben, zonder dat ze direct een baan voor u hebben.

Inschrijven bij bemiddelaars

U kunt proberen om bijvoorbeeld via een headhunter een baan te bemachtigen, maar dit voegt niet altijd iets toe. U kunt op het internet zelf wel zoeken naar een functie die het beste bij u past, daar hebt u geen tussenpersoon voor nodig.

Sollicitatie online versturen

De manier van solliciteren is vereenvoudigd, maar dat betekent niet dat u minder aandacht hoeft te besteden aan uw sollicitatiebrief en uw cv. In het geval in de vacature niet wordt gevraagd om een sollicitatiebrief, kunt u beter toch een brief meesturen. Uitsluitend een cv sturen geeft vooral een indruk van uw loopbaan tot heden en uw opleidingen, maar het persoonlijke ontbreekt. In een brief kunt u beter motiveren waarom u de juiste persoon bent voor de beschikbare functie.

Moet ik een sollicitatiebrief sturen of mailen?

Het antwoord is afhankelijk van de vacature en waar deze in staat. Voor een vacature uit een krant of vakblad, kunt u twijfelen over de manier van aanleveren van de brief. Indien er een e-mailadres bij staat kunt u de brief online versturen. Dit is ook afhankelijk van de soort vacature. Bij twijfel kunt u de brief beter via de post versturen. Op deze manier kunt u ook beter letten op de layout van de brief en uw cv. Bij digitale vacatures kunt u er vanuit gaan dat de voorkeur ligt bij het reageren via het internet.

Kwaliteit van de brief, en uw e-mail

In het geval u de sollicitatie gaat aanleveren via een e-mail, zorg er dan in ieder geval voor dat u zeker weet dat de bijlagen te openen zijn. Stuur het als test eerst naar uzelf en open de bijlagen. Daarnaast moet u ook nog de nodige zorg besteden aan de tekst in het mailtje. U moet bijvoorbeeld niet een mailtje sturen met als tekst: “Zie bijlage”.

Wat ook een verkeerde indruk kan geven is uw e-mailadres. U moet uw sollicitatie versturen het liefst via een e-mailadres met uw naam erin. Dit lijkt netter dan een grappig e-mailadres.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Solliciteren via het internet"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!