InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Succesvolle sollicitatiebrieven schrijven

Succesvolle sollicitatiebrieven schrijven

Succesvolle sollicitatiebrieven schrijven Een sollicitatiebrief maakt het verschil tussen wel of niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Wordt u nooit uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Laat een deskundige naar uw sollicitatiebrief kijken. Bij het solliciteren wordt vaak gebruik gemaakt van de teksten uit eerder verstuurde sollicitatiebrieven. Hierdoor kost het niet veel tijd om een sollicitatiebrief te sturen. Vrijwel de gehele tekst van uw vorige sollicitatiebrief kunt u gebruiken voor de nieuwe sollicitatie. Dit maakt het solliciteren eenvoudig, maar het is ook gelijk een valkuil. Bij de meeste sollicitatieprocedures zal eerst de cv gescand worden op ervaring en kennis. In het geval dit voldoende raakvlakken met de vacature biedt wordt de sollicitatiebrief pas gelezen. Hierdoor kunt u qua kennis en ervaring wel geschikt zijn, maar de sollicitatiebrief heeft niet het gewenste effect.

De cv moet de interesse wekken, de sollicitatiebrief maakt het persoonlijker

De lezer van de sollicitatiebrief moet het gevoel krijgen dat de sollicitant geschikt is voor de functie. Dit maakt het schrijven van een sollicitatiebrief lastig. Iedere lezer zal een andere indruk krijgen van de schrijver van de brief. De één vindt mogelijk dat de sollicitant arrogant overkomt, terwijl de ander denkt dat de sollicitant goed past binnen het bedrijf. Indien u na tientallen sollicitaties nog steeds geen uitnodiging hebt ontvangen, moet u hulp inschakelen om in de toekomst meer succesvolle sollicitatiebrieven te schrijven.

Een sollicitatiebrief moet prettig leesbaar zijn

Een brief moet geen opsomming zijn van redenen waarom u de juiste persoon voor de functie bent. Door de sollicitatiebrief moet de lezer een prettig gevoel bij u krijgen. De brief moet niet te opdringerig zijn, maar u moet uzelf wel op een juiste manier in de schijnwerpers zetten. Het maken van een brief is eenvoudig, maar het maken van een pakkende brief is lastig.

Bij het solliciteren is het vaak een kwestie van het iemand gunnen

In de eerste plaats moet u geschikt zijn voor de aangeboden functie. Op basis hiervan zal de eerste selectie gemaakt worden. Bij voldoende geschikte kandidaten moet u brief er op een positieve manier uitspringen. Het is belangrijk dat de lezer een goed gevoel bij u krijgt. In tijden met een overschot aan personeel is het belangrijk om iets extra’s te bieden in de brief. Door op te vallen, maakt u een grotere kans om geselecteerd te worden voor een gesprek.

Eisen en kenmerken van de functie in de sollicitatiebrief verwerken

U doet er verstandig aan om voor iedere sollicitatie een unieke brief te maken volledig gericht op de functie. De basis van een goede brief kunt u iedere keer weer gebruiken, maar maak de brief gericht op de in de advertentietekst gestelde eisen. Vragen ze in de brief een ondernemend type, schrijf dan niet in uw brief dat u ondernemend bent, maar kom met feiten. Laat zien dat u ondernemend bent en de lezer zal zelf de conclusie trekken dat u ondernemend bent.

Op deze manier moet u belangrijke vereisten voor de functie in uw brief verwerken. U moet echter wel voorkomen dat u te ver in details gaat treden, de nadere toelichting zullen ze krijgen in het sollicitatiegesprek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Succesvolle sollicitatiebrieven schrijven"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 06-08-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!