InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De doorstart van een bedrijf bij faillissement

De doorstart van een bedrijf bij faillissement

De doorstart van een bedrijf bij faillissement Ook wanneer in 2019 een faillissement is aangevraagd en uitgesproken, zijn er soms nog voldoende gezonde onderdelen binnen een bedrijf dat een doorstart kan worden overwogen. Hoewel dit niet eenvoudig is het zeker de moeite van het proberen waard. Stel voor de doorstart bij een faillissement een goed ondernemingsplan op, samen met de curator, financiers, werknemers en preferente schuldeisers zoals de belastingdienst. Dan hebt u kans van slagen. Meld uw doorstart bij de Kamer van Koophandel, KvK.

Faillissementen doorstart: wees goed voorbereid

Essentieel bij de doorstart van een failliet bedrijf is dat u zich goed voorbereidt en goed laat adviseren. En dat alleen al is zeer lastig. Een faillissement is namelijk een uiterst hectische periode waar u doorheen moet, terwijl u zich bovendien wilt richten op een mogelijke doorstart. Vergist u ook niet in het feit dat tijdens de periode van faillissement de curator de baas in huis is en niet u. U kunt geen dingen doordrukken. Let er op dat het bedrijf wel moet blijven doordraaien en dus niet mag stil vallen.

Doorstart van het bedrijf in 2019

Bij een doorstart van een bedrijf kunnen alleen de gezonde onderdelen worden voortgezet. Die onderdelen moeten er wel zijn, respectievelijk voldoende aanknopingspunten bieden voor een gezonde doorstart. Zo moet u voldoende zekerheden hebben dat ook uw afnemers met het nieuwe bedrijf in zee willen gaan. Vaak zijn er ook nieuwe financiers nodig. Immers, meestal was de huisbank de grootste schuldeiser in het oude bedrijf en het is nog maar de vraag of die opnieuw voldoende met u in zee willen gaan. Als de voormalige huisbank denkt er beter van te worden, wanneer er wordt doorgestart, zullen ze u wel steunen. Maar over de mate van financiering en de financieringsvoorwaarden zal dan nog goed moeten worden onderhandeld. Bedenk ook dat weliswaar de personeelsleden van het failliete bedrijf niet hoeven te worden overgenomen, maar dat u wel goede mensen nodig hebt.

Ondernemingsplan bij faillissement

Maak een goed ondernemingsplan en overleg met de meest betrokkenen:
  • De curator. De curator is in feite de spin in het web. Overleg goed met hem wat u van plan bent. Werk niet achter zijn rug langs, want hij kan uw stappen snel terugdraaien. Het helpt als u snel uw onroerende en roerende zaken laat waarderen. Overigens is een onzeker element dat ook de curator het maximale uit het oude bedrijf zal willen halen en u misschien zal overvragen bij een doorstart,
  • De financiers. Regel de financiering van de doorstart en leg uw ideeën tijdig voor aan de bank en zoek ook een aanvullende financiering. Gebruik ze als sparringpartner.
  • De Belastingdienst en UWV. Meld volgens de geëigende procedures dat u niet op tijd kunt betalen. Anders kunt u onbehoorlijk bestuur worden verweten en bent u ook privé aansprakelijk te stellen.
  • Uw personeel. Wek vertrouwen bij uw personeel door hen tijdig en adequaat in te lichten. Omringt u ook niet alleen met het oude personeel, maar zoek ook goede nieuwe krachten.
  • Afnemers en klanten. Idem, u hebt ze hard nodig.

Conclusie de doorstart van een bedrijf bij faillissement

Essentieel bij een goede doorstart is ook dat deze zo snel mogelijk na het uitspreken van het faillissement plaats vindt. Hoe langer u wacht, hoe kleiner de kans op succes. Zorg dan ook dat het nieuwe ondernemingsvehikel, de bv, klaar staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De doorstart van een bedrijf bij faillissement"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Faillissement
Schrijf mee!