Vaste kosten van een onderneming

Vaste kosten van een onderneming Naast energie en personeel, waar ik in vorige artikelen reeds dieper op in ging, heeft u in uw onderneming natuurlijk nog andere kosten. De 5 belangrijkste daarvan nemen we onder de loep en we geven u enkele tips om ze zo laag mogelijk te houden.

Telecommunicatie

Zonder telecommunicatiemiddelen – telefoon, gsm, internet, fax, … – kunt u vandaag geen onderneming meer runnen. Zorg er wel voor dat de kosten voor uw telecommunicatie niet te hoog oplopen. Enkele tips:
  • Operatoren veranderen hun aanbod voortdurend. U ondertekende uw contract wellicht al een tijd geleden. Bekijk af en toe of uw abonnementsformule nog de juiste is.
  • Analyseer uw belgedrag en ga na of uw huidige abonnement daarbij past. Er zijn enkele handige websites, die je onmiddelijk het gepaste abbonement aangeven.
  • Wees zuinig in uw belgedrag. Bel met uw vaste telefoon naar vaste lijnen. En gebruik uw mobiel toestel om te bellen naar andere gsm-gebruikers.
  • Kies voor elk probleem het juiste communicatiemedium: dringende zaken doet u best per telefoon, andere regelt u (’s avonds of op een minder druk moment) met een mailtje.

Krediet

Net als heel wat andere ondernemers heeft u vast een aantal klanten die op krediet aankopen. Uiteraard geeft dit blijk van een goede klantenservice en een groot vertrouwen in uw klant. Let echter goed op, want door krediet te geven, neemt u voor uw klant de rol van de bank over en dat komt uw 'cash flow' en rentabiliteit niet ten goede. U doet er dus goed aan het aantal kredietklanten zoveel mogelijk te beperken.
  • Overtuig uw klanten om te kiezen voor de Texaco Benelux Card. Zo neemt u niet langer het kredietrisico.
  • Ga op voorhand na of het bedrijf dat bij u op krediet tankt, wel rendabel en vertrouwelijk is. Dat kunt u doen door handelsrapporten of balansen op te vragen, bv. bij het Bureau voor Handelsadministratie of via je boekhouder.
  • Stel uzelf een maximumbudget voor openstaande kredietfacturen.
  • Maan kredietklanten aan om hun factuur tijdig te betalen.
  • Geef elke kredietklant een maximumbudget of laat hem/haar maandelijks/(twee)wekelijks betalen.

Bankkosten

De bank is een belangrijke partner in uw onderneming. Niet alleen zorgt deze voor uw rekeningen en domiciliëringen, u neemt u er misschien ook uw verzekeringen. En u kunt er terecht als uw 'cash flow' minder goed is of als u financieel moeilijke tijden moet overbruggen met een krediet. Het meest voordelige is natuurlijk zaken te doen zonder enige vorm van financiering, maar dat is niet altijd mogelijk.
Uw keuze voor een bepaalde bank is van bijzonder groot belang.
  • Doe aan bankshopping: het is niet zozeer omdat u al lange tijd klant bent bij een bepaalde bank, dat u de beste condities krijgt. Vaak is het omgekeerde waar. Het kan dus geen kwaad om eens een ander kantoor binnen te stappen voor meer informatie. U wordt er vast goed ontvangen.
  • Het kan gebeuren dat u bij de bank moet aankloppen voor een al dan niet tijdelijk tekort of een cashflowprobleem. Voor een tijdelijk tekort tot 5000 euro, kiest u best een kaskrediet. Bij deze kredietformule betaalt u weliswaar zeer hoge intresten, maar voor dit bedrag loont het niet de moeite om een echte financiering af te sluiten. Is uw tekort hoger dan 5000 euro, dan opteert u best voor een investeringskrediet. Dit krediet kunt u op een aantal maand/jaar als een lening of financiering afbetalen, waardoor u een duidelijk beeld hebt van uw maandelijkse kost en van het eindpunt van uw afbetaling.
  • Onderhandel met uw bank over de kostprijs van uw bankgarantie naar Texaco. Bij heel was retailers bedraagt dit percentage standaard 1,5%. Dit percentage is echter niet vast en kan variëren naargelang u hierover overhandelt met uw bankier. Zo zou u deze kost kunnen herleiden tot maximum 1% van het bedrag van uw bankgarantie.
  • Kies voor een bank in de buurt. Dat maakt het makkelijker snel even binnen te wippen als u een vraag heeft.

Verzekeringen

Als ondernemer in een risicovolle branche bent u verplicht een aantal verzekeringen af te sluiten (arbeidsongevallenverzekeringen voor uw personeel, burgerlijke aansprakelijkheid brand en ontploffing voor publieke ruimtes, burgerlijke aansprakelijkheid auto, sociale bijdragen, …). Andere verzekering mág u afsluiten (verzekering gewaarborgd inkomen, verzekering kleine risico’s, hospitalisatieverzekering, …). We raden u aan om al uw verzekeringen – of toch zoveel mogelijk – te centraliseren in één kantoor. U krijgt gegarandeerd betere voorwaarden.

Sponsoring

Zoals elke retailer krijgt u vast te maken met sportclubs, seniorenverenigingen, jeugdbewegingen, … die u zien als de gedroomde geldschieter. U wilt hen niet ontgoochelen, maar wenst natuurlijk niet al uw zuurverdiende centen weg te geven? Zeg dan niet zomaar ja op elke aanvraag. Enkele tips:
  • Wissel jaarlijks af wie u sponsort: dit jaar de chiro, volgend jaar de scouts, het jaar daarop de voetbalclub. Zo toont u uw goede wil, maar beperkt u toch de kosten.
  • Stel uzelf een maximumbudget voor sponsoring en hou u er strikt aan. Hanteer hierbij het principe: ‘wie eerst komt, eerst maalt’.
  • Bekijk goed welke return u uit sponsoring haalt (nieuwe klanten, …). Is die nihil? Stel u dan de vraag waarom u geld geeft.
  • Wees eerlijk en zeg dat u niet iedereen elk jaar kunt sponsoren.
  • Maak goede financiële afspraken met de beweging die u sponsort en zorg dat er een factuur + een bewijs van uw sponsoring (bv. voetbaltruitjes met uw logo op) in de boekhouding terechtkomt.
© 2007 - 2024 Pieter_all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Winst-en-verliesrekeningWinst-en-verliesrekeningEen winst-en-verliesrekening geeft een goed overzicht van de kosten en opbrengsten die een onderneming maakt. Wat is een…
Wanneer een boekhouder of accountant in te hurenWanneer een boekhouder of accountant in te hurenMensen die een eigen bedrijf opgezet hebben, hebben de neiging om alle touwtjes in eigen handen te houden. Er zijn diver…
Hoe bepaal je de prijs van een product?Hoe bepaal je de prijs van een product?Aan ieder product hangt een bepaalde prijskaart. Deze prijs wordt door verschillende factoren bepaald. Uiteraard is een…
Onderneming: Verschillende kostensoortenOnderneming: Verschillende kostensoortenDe totale kosten van een onderneming kunnen onderverdeeld worden in verschillende kostensoorten. Deze bestaan uit kosten…

De doorstart van een bedrijf bij faillissementDe doorstart van een bedrijf bij faillissementOok wanneer een faillissement is aangevraagd en uitgesproken, zijn er soms nog voldoende gezonde onderdelen binnen een b…
HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, waarschijnlijk heeft u er wel eens over gehoord. Personeelsbeleid en personeelsmanagement worden tegenwoordig steed…
Pieter_all (4 artikelen)
Gepubliceerd: 22-05-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.