InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Het inkomen van een curator

Het inkomen van een curator

Het inkomen van een curator Van bepaalde beroepen is het onduidelijk hoe ze hun geld verdienen en hoeveel, een curator is zon beroep. Hoeveel verdient hij aan een faillissement en waar komt het geld vandaan. De eerste helft van 2009 hebben curatoren goede zaken gedaan. Er zijn in de periode maar liefst 3500 bedrijven failliet gegaan. Dit betekent dus meer werk voor curatoren die het faillissement moeten gaan afwikkelen. Zij moeten ervoor zorgen dat de resterende waarde van het bedrijf goed terecht komt.

Wat is een curator?

Een curator is een benaming van verschillende hoedanigheden. In dit geval verstaan wij onder een curator een gespecialiseerde advocaat die belast is met het afwikkelen van faillissementen. Hij is door de rechter aangewezen om ervoor te zorgen dat de belangen van de schuldeisers zo goed mogelijk worden behartigd. Het is zijn taak om de waarde die nog in het bedrijf zit ten gelde te maken en te verdelen.

Wat verdient een curator?

De curator moet zijn uurtarief verdienen uit de opbrengsten uit het failliete bedrijf. Het eerste geld dat uit de boedel komt is voor de curator. De aangestelde curator weet vooraf niet zeker dat hij zijn geld voor zijn bemoeienis ontvangt. Het uurtarief dat hij in rekening mag brengen, wordt jaarlijks vastgesteld door de rechter-commissaris. Voor 2009 is het standaard bedrag gesteld op 186 per uur. Dit bedrag kan onder voorwaarden nog verhoogd worden. Dit zal vaak het geval zijn bij zeer grote faillissementen, zoals bij DSB Bank het geval was. Ook kan een meer ervaren curator een hogere vergoeding krijgen.

Wat zijn de werkzaamheden van een curator?

In eerste instantie maakt hij een lijst van alle bezittingen en schulden. Hij moet in kaart brengen hoe het failliete bedrijf er financieel voor staat. In het vermogen van het bedrijf kan ook het privé vermogen van de ondernemer zitten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een faillissement van een eenmanszaak. De curator neemt het besturen van het bedrijf over van de ondernemers.

Faillissement zonder resterende waarde

In de werkelijkheid blijkt uit een artikel in Z24 dat curatoren vaak het basisbedrag per uur al niet kunnen halen. Curatoren komen steeds vaker lege boedels tegen. De bedrijven zijn voorafgaand aan het faillissement volledig leeg getrokken. Indien er geen waarde meer in het failliete bedrijf zit, krijgen de schuldeisers niets, maar ook de curator krijgt geen vergoeding. Soms worden lege boedels veroorzaakt door paulianeuze handelingen. Paulianeus handelen is ongeoorloofd waarde uit het bedrijf halen voordat deze failliet gaat.

Banken eisen vaak als eerste geld op

Bij een faillissement is er een vaste volgorde van schuldeisers die vooraan staan en schuldeisers die moeten afwachten wat er resteert nadat eerdere schuldeisers betaald zijn. De meeste faillissementen komen niet uit de lucht vallen. De betreffende bedrijven komen eerst in de financiële zorgen en kloppen voor hulp aan bij de bank. Indien de bank nog wel een toekomst ziet in het bedrijf, zullen ze geld gaan lenen, maar ze eisen vaak wel bepaalde zekerheden. Dit doen zij zodat ze vóór de schuldeisers bij een eventueel faillissement geld kunnen halen uit de waarde van de boedel. De banken eisen bepaalde zekerheden zoals een onderpand als extra zekerheid.

Wat doet een curator bij onder curatele stelling van een particulier?

Een curator in het geval van een onder curatele gestelde particulier hoeft geen advocaat te zijn. Iedere meerderjarige kan als bewindvoerder, mentor of curator worden aangesteld. In principe wordt vrijwel altijd iemand als curator benoemd waarvoor de onder curatele gestelde zijn voorkeur uitspreekt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Z24

Reageer op het artikel "Het inkomen van een curator"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-10-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!