InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wat is de rechtsgeldigheid van een geheimhoudingscontract?

Wat is de rechtsgeldigheid van een geheimhoudingscontract?

Wat is de rechtsgeldigheid van een geheimhoudingscontract? Personen die aan het werk gaan binnen bepaalde beroepsgroepen kunnen te maken krijgen met het geheimhoudingsovereenkomst. Dit is een contract waarin afspraken tussen werknemer en werkgever worden vastgelegd omtrent bedrijfsactiviteiten, welke niet publiekelijk gemaakt mogen worden. Denk aan nieuwe producten of ontwikkelingen, waarmee potentieel veel geld kan worden verdiend. Waar dient het overeenkomst voor en is het altijd geldig?

Rechtsgeldigheid geheimhoudingscontract

Waar dient het voor?

De belangen binnen een organisatie of binnen bepaalde beroepsgroepen kunnen groot zijn. Indien specifieke ideeën, ontwikkelingen en dergelijk aan derden worden doorgegeven dan kan die partij daaruit profijt halen. Dat kan geldelijk zijn, maar kan ook leiden tot een concurrerende productontwikkeling. Uiteraard zijn dergelijke ontwikkelingen niet goed voor het ondernemerschap omdat er financiële schade kan ontstaan. Om ervoor te zorgen dat werknemers bepaalde informatie niet bewust aan anderen doorspelen, dient men zich te houden aan de geheimhoudingsplicht. Om dat kracht bij te zetten worden daartoe wederrechtelijke afspraken vastgelegd.

Beroepscategorieën

Vele beroepen zijn dermate specialistisch danwel worden er specifieke adviezen verstrekt welke nooit ofte nimmer bekend mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan:
  • artsen en advocaten hebben het beroepsgeheim en dat is van hoger hand opgelegd;
  • constructeurs, architecten dienen als onafhankelijke betrouwbare partij concrete adviezen te verstrekken;
  • ondernemingen die producten ontwikkelen en daarbij binnen het octrooirecht vallen;
  • personen met speciale capaciteiten danwel functies binnen bepaalde beroepen waarbij vertrouwen een hoog goed is.

In deze beroepsgroepen is het logisch, dat verstrekte informatie geheim blijft tussen opdrachtgever en -nemer. Om ervoor te zorgen dat deze uitgangspunten helder zijn wordt het geheimhoudingscontract opgesteld.

Wanneer wordt het geheimhoudingscontract aangegaan?

Normaal zal het worden opgemaakt op het moment dat een werknemer nieuw wordt aangenomen. Het wordt zowel bij een arbeidscontract voor bepaalde en onbepaalde tijd aangegaan, omdat de geheimhouding aan de functie is gerelateerd. Toch kan het ook gedurende een werkend bestaan worden toegepast indien de aard van de onderneming verandert. Zo kan het zijn dat er ontwikkelingen intern aan de gang zijn, waardoor de openheid van de onderneming moet worden afgeschermd.

Consequenties van schending

Het schenden van de afspraken binnen het contract zorgt ervoor dat schade aan de onderneming ontstaat. Indien concurrenten cruciale informatie in handen krijgen dan kan dit inhouden dat zij daar garen bij spinnen. Daarnaast kan het betekenen dat persoonlijke of bedrijfsinformatie op straat komt te liggen, waarmee op dat vlak schade ontstaat. Dit kan financieel zijn maar ook schade qua aanzien. Is er sprake van bewuste schending dan kan dit leiden tot:
  • een ontslag op staande voet (wegens dringende reden) omdat de overeenkomst is geschonden;
  • een rechtszaak om de geleden ondernemingsschade te verhalen op de veroorzakende werknemer.

Let wel dat dergelijke letselschade vergoedingen in de papieren kunnen lopen. Concreet betekent dat onder normale omstandigheden altijd dat de voorwaarden van het contract door de werknemer moeten worden gehonoreerd.

Nietigheid bij illegaliteit

Een contract tot geheimhouding kan heel ver gaan echter het dient niet in te gaan tegen de openbare orde en veiligheid. Daarnaast mag het niet strijdig zijn met de wet en er mogen geen illegale activiteiten worden ontplooid. Overeenkomsten welke de intentie hebben om dergelijke ondernemingsactiviteiten te verbloemen zijn niet correct. Wordt door jou als werknemer geconstateerd dat het contract wettelijk niet juist is, dan kun je daartegen optreden. Laat je in dat geval altijd eerst adviseren door het juridisch loket van de gemeente of ga bij een advocatenkantoor langs. Je moet eerst helder hebben wat je kunt doen voordat je werkelijk iets doet, omdat je baan op het spel staat. Omdat het hier om een misdrijf kan gaan, gaat de wet voor het contract omdat het contract wettelijk gezien nietig is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het medisch beroepsgeheim; wat blijft er geheim?Het medisch beroepsgeheim; wat blijft er geheim?Het medisch beroepsgeheim betekent dat dokters, verpleegkundigen en psychotherapeuten zonder toestemming van de patiënt…
Een geldige overeenkomst sluitenEen geldige overeenkomst sluitenOvereenkomsten worden overal op grote en op kleine schaal gesloten. Maar wat maakt een overeenkomst tot een geldige over…
Wat is een aandeelhoudersovereenkomst?Overeenkomsten komen overal voor en zo dus ook in het wezen van aandeelhouders. Ondanks dat er in de statuten een hoop g…
Overeenkomst van opdrachtOvereenkomst van opdrachtBij een overeenkomst van opdracht voert de opdrachtnemer een opdracht uit voor de opdrachtgever in ruil voor loon. In te…
Wat is huurbescherming?Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract door de…

Reageer op het artikel "Wat is de rechtsgeldigheid van een geheimhoudingscontract?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Contracten
Schrijf mee!