InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > De wederrechtelijkheid van contracten

De wederrechtelijkheid van contracten

De wederrechtelijkheid van contracten Een contract legt de onderlinge verhouding tussen meerdere partijen vast, zodat afspraken concreet worden vastgelegd. Het vormt de basis waarmee zaken onderling kunnen worden gedaan. Indien er echter sprake is van schending van de rechten, dan kan wegens de onderlinge afspraken het recht worden gehaald bij de rechtbank. Wat houdt wederrechtelijkheid van contracten verder in en op welke manier kan men het vastleggen?

Wederrechtelijkheid van contracten

Wat is de aanleiding?

Vaak worden tussen twee of drie partijen afspraken gemaakt, zodanig dat er onderling moet worden geleverd. Het kan gaan om goederen, geld maar ook eerste levensbehoeften zoals gas, water en licht. Om ervoor te zorgen dat de afnemer dat gene op een kwalitatief goede manier ontvangt worden contracten afgesloten. Ieder persoon die huurt of een woning zelf heeft sluit een reeks van contracten af. Op die manier weet iedereen wat er wordt verwacht en wat er moet worden geleverd.

Mondelinge en schriftelijke contracten

Afspraken maken houdt in dat men een contract is aangegaan. Zonder dat je het beseft sluit je dagelijks vele contracten af. Je gaat naar de supermarkt en daar koop je een pakje kauwgom. Zodra je afrekent:
  • is het product in goede staat afgeleverd zodat je het kunt gebruiken of nuttigen;
  • vormt de kassabon indirect het bewijs voor de juiste afwikkeling van het contract;
  • ben jij de eigenaar van het product.

Let wel dat je in principe bij ieder product de algemene voorwaarden moet krijgen passend bij het product. Dit kan eventueel een verwijzing zijn naar een site online. Ook kun je in veel gevallen een mondeling contract aangaan, zonder dat daartoe problemen zullen ontstaan. Je leent een klein bedrag aan een vriend met de verwachting dat je het met een paar dagen retour krijgt. Anders ligt dit indien er sprake is van een dure aankoop. De belangen zijn groot en dus dienen de uitgangspunten concreet te worden vastgelegd. Bescherm je belangen altijd door de overeenkomst schriftelijk vast te leggen, waarbij beide partijen het document ondertekenen. Bij de aankoop van een woning is het zelfs een wettelijke verplichting.

Verbintenissenrecht

Indien het gaat om contracten en overeenkomsten dan worden er onderling afspraken gemaakt, waarbij de rechten en plichten jegens elkaar vast staan. Het op te stellen document moet daartoe duidelijk en helder zijn waarbij beide partijen weten wat erin staat omschreven. Is er sprake van een onbegrijpelijke tekst dan is het altijd van belang om het stuk te laten controleren door een juridisch specialist. Zodoende weet je zeker dat wat er in staat conform jouw persoonlijke belangen is. Via het document is helder vastgelegd dat er onderling verbintenissen zijn aangegaan, welke ook moeten worden nageleefd.

Schending van het recht en wederrechtelijkheid

Het kan voorkomen dat er problemen ontstaan met de levering. Dit kan bijvoorbeeld als volgt ontstaan:
  • er wordt doelbewust niet geleverd door één van de partijen. Dit is schending van het contractrecht, waarmee een vordering kan worden gedaan bij de schuldenaar;
  • er kan niet worden geleverd door omstandigheden. In dat geval is er sprake van verzuim, waartoe de schuldenaar altijd nog de mogelijkheid moet worden gegeven om de zaak in ere te herstellen.

Het contract legt op dat door de wederrechtelijke verhouding verplichtingen moeten worden nagekomen. Ook al betekent dit een late levering. Maar wat als daarbij schade is ontstaan?

Letselschade en verantwoordelijkheid

Bij doelbewuste schending van het contract en late levering, waardoor schade ontstaat voor de schuldeiser dient:
  • er getracht te worden om alsnog te leveren;
  • opgetreden schade te worden vergoed in de vorm van een geldelijke compensatie danwel reparatie.

Wordt er door omstandigheden niet geleverd dan heeft de schuldeisende partij het recht om het contract te ontbinden en dat kan worden gedaan via de kantonrechter. Dit houdt eveneens in dat er de mogelijkheid bestaat op een stuk genoegdoening, omdat de schuldenaar de voorwaarden van het contract niet is nagekomen. Zodoende kun je op basis van een aangegaan contract altijd je recht halen, omdat schriftelijke afspraken de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid duidelijk aangeeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nul uren contract heeft alleen maar nadelenNul uren contract heeft alleen maar nadelenEen nul uren contract biedt voor de werkgever veel voordelen. Voor een werknemer heeft het alleen maar nadelen.
Inhoud van de overeenkomstInhoud van de overeenkomstDe inhoud van een overeenkomst wordt door meerdere factoren bepaald. In dit artikel zal de inhoud van een overeenkomst d…
Wat is een arbeidsovereenkomst?Wat is een arbeidsovereenkomst?In de arbeidsvoorwaarden worden de condities die gelden tussen de werkgever en de werknemers vastgelegd. Beide partijen…
Psychologisch contract; wat verwacht je bij een nieuwe baan?Bij het aangaan van een nieuw werkverband is het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst één van de belangrijkste onderd…
Overdracht van goederenOverdracht van goederenOverdraagbare goederen zijn onder andere: eigendom, beperkte rechten en vorderingsrechten, tenzij de wet of de aard van…

Reageer op het artikel "De wederrechtelijkheid van contracten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 13-12-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Contracten
Schrijf mee!