Het bedenken van een bedrijfsnaam

Een pakkende bedrijfsnaam zet een bedrijf meteen op de kaart. Een sterke merknaam zorgt ervoor dat klanten de naam gemakkelijk kunnen onthouden en herkennen. Ook blijft een bedrijfsnaam in de meeste gevallen jarenlang aan een bedrijf verbonden, waardoor het belangrijk is dat de naam naadloos aansluit bij het bedrijf. Hoe kun je er nu tijdens het bedenken van een bedrijfsnaam voor zorgen dat je er na een paar jaar niet opeens achter komt dat je bedrijfsnaam toch niet zo sterk meer is?

Een nieuwe bedrijfsnaam

Voor veel ondernemers is het kiezen van de juiste bedrijfsnaam misschien wel het moeilijkste onderdeel van het hele ondernemen. Het is geen kwestie van simpelweg je achternaam opgeven als bedrijfsnaam, al kan dat in sommige gevallen prima uitpakken. Er komt echter veel meer bij kijken om een sterke merknaam te creëren. Natuurlijk is het mogelijk om je bedrijfsnaam na een tijdje te veranderen, al is dat in de meeste gevallen niet aan te raden. Je verliest daardoor het voordeel van de naamsbekendheid die je bedrijf heeft opgebouwd, waardoor het marketingtechnisch en ook praktisch meestal niet zo handig is. Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen met het bedenken van een goeie bedrijfsnaam:

Kies voor een makkelijk uit te spreken bedrijfsnaam

Naamsbekendheid is een ontzettend belangrijk marketing aspect. Wanneer een naam moeilijk uit te spreken is en/of klanten moeite hebben met de spelling, zal je bedrijf klanten mislopen doordat zij bijvoorbeeld de verkeerde naam invoeren tijdens het zoeken via een zoekmachine. Tegelijkertijd zijn deze namen vaak makkelijker te onthouden dan ingewikkelde namen, wat er voor zorgt dat mensen de naam niet zullen vergeten nadat ze er een keer over hebben gehoord.

Kies een naam voor de lange termijn

Als ondernemer zul je zelden denken aan de korte termijn, waardoor het ook van belang is dat je bedrijfsnaam voor lange tijd mee kan. Zorg er dus voor dat je er rekening mee houdt dat je bedrijf in de toekomst kan groeien, waardoor hele specifieke namen bijvoorbeeld minder geschikt zijn. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘Harrie’s visspecialiteiten’, als je na enige jaren de zaak wil uitbreiden met vleesspecialiteiten. Ook namen gebaseerd op een hype zijn af te raden, omdat een hype van korte duur is en na die tijd niet meer actueel is.

Een bedrijfsnaam moet duidelijkheid geven

Het is altijd handig als mensen aan je bedrijfsnaam af kunnen lezen wat voor bedrijf je hebt. Zo is ‘Bouwbedrijf de Vries’ duidelijk dat het bedrijf een bouwbedrijf is. De klant weet direct waar hij aan toe is.

Controleer de betekenis van je bedrijfsnaam

Zeker in andere talen moet je voorzichtig zijn met je bedrijfsnaam, althans wanneer je van plan bent ook in het buitenland te gaan ondernemen. Zorg er voor dat je controleert wat je bedrijfsnaam in de landen betekent waarin je van plant actief te gaan zijn.

Controleer of de domeinnaam vrij is

Omdat het internet voor de meeste bedrijven steeds belangrijker wordt, is het voor de meeste bedrijven relevant om te controleren of de domeinnaam van de bedachte bedrijfsnaam nog vrij is.

Waar een bedrijfsnaam aan moet voldoen

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je een bedrijfsnaam bedenkt:

De naam moet beschikbaar zijn

Je kunt niet een bedrijfsnaam kiezen die al bestaat, dus is het belangrijk dat je controleert of de bedrijfsnaam die jij in gedachten hebt niet toevallig al bestaat. Dit kun je controleren in het Handelsregister

De bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn

De Kamer van Koophandel controleer of je bedrijfsnaam niet misleidend is. Zorg er dus voor dat je geen verwijzingen naar bedrijfsactiviteiten plaatst in je bedrijfsnaam die je bedrijf niet uitvoert.

Zorg er voor dat de naam niet teveel lijkt op de naam van een bestaand bedrijf

Ook dit is verboden en wordt gecontroleerd door de Kamer van Koophandel.

Het hangt ook van de sector waarin je bedrijf zit af wat voor bedrijfsnaam geschikt is. Zo gebruiken bedrijven in de advocatuur en adviesbureaus vaak de oude spelling voor hun bedrijfsnaam, om een gevoel te creëren van ruime ervaring en expertise. In andere sectoren is dit echter helemaal niet van belang, waardoor je per sector rekening moet houden met verschillende zaken. Het is echter wel belangrijk te allen tijde de tijd te nemen om een bedrijfsnaam te bedenken. Het is een belangrijk onderdeel van je onderneming, dus denk er goed over na. Ook is het aan te raden de bedachte bedrijfsnaam aan vrienden en familie voor te leggen, om te vragen wat zij er van vinden.
© 2011 - 2020 Crashtester, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kies de perfecte bedrijfsnaamWanneer je een bedrijf wilt starten kom je al snel uit bij de kamer van koophandel. Hier schrijf je je bedrijf in en je…
Merknaam bedenken, registreren & beschermenMerknaam bedenken, registreren & beschermenDe merknaam is de belangrijkste keuze in marketing, het sterkste wapen om een positie te veroveren op de markt. Hoe kies…
Technische aspecten bij het starten van een eigen bedrijfBij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Maar voordat je kunt beginnen met dingen regelen, is het eerst van bel…
Start je eigen ZZP bedrijfStart je eigen ZZP bedrijfEr zijn talloze redenen om een eigen bedrijf te starten. Misschien ben je toe aan een nieuwe uitdaging, of misschien zij…

Beginnen als zzp’er of in loondienst blijven?Beginnen als zzp’er of in loondienst blijven?Vele werknemers lopen met een droom rond om ooit iets voor zichzelf te beginnen. De droom omzetten naar een onderneming…
Hoe verlies ik mijn klant? Een handleidingHoe verlies ik mijn klant? Een handleidingGoed, het is een beetje ludiek, deze insteek. Hoe verlies ik een bestaande klant? En hoe voorkom ik dat een 'prospect' o…
Bronnen en referenties
  • http://www.kvk.nl
  • http://www.ondernemeneninternet.nl

Reageer op het artikel "Het bedenken van een bedrijfsnaam"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Crashtester
Laatste update: 26-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!