Het bedenken van een bedrijfsnaam
Een pakkende bedrijfsnaam zet een bedrijf meteen op de kaart. Een sterke merknaam zorgt ervoor dat klanten de naam gemakkelijk kunnen onthouden en herkennen. Ook blijft een bedrijfsnaam in de meeste gevallen jarenlang aan een bedrijf verbonden, waardoor het belangrijk is dat de naam naadloos aansluit bij het bedrijf. Hoe kun je er nu tijdens het bedenken van een bedrijfsnaam voor zorgen dat je er na een paar jaar niet opeens achter komt dat je bedrijfsnaam toch niet zo sterk meer is?
Een nieuwe bedrijfsnaam
Voor veel ondernemers is het kiezen van de juiste bedrijfsnaam misschien wel het moeilijkste onderdeel van het hele ondernemen. Het is geen kwestie van simpelweg je achternaam opgeven als bedrijfsnaam, al kan dat in sommige gevallen prima uitpakken. Er komt echter veel meer bij kijken om een sterke merknaam te creëren. Natuurlijk is het mogelijk om je bedrijfsnaam na een tijdje te veranderen, al is dat in de meeste gevallen niet aan te raden. Je verliest daardoor het voordeel van de naamsbekendheid die je bedrijf heeft opgebouwd, waardoor het marketingtechnisch en ook praktisch meestal niet zo handig is. Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen met het bedenken van een goeie bedrijfsnaam:
Kies voor een makkelijk uit te spreken bedrijfsnaam
Naamsbekendheid is een ontzettend belangrijk marketing aspect. Wanneer een naam moeilijk uit te spreken is en/of klanten moeite hebben met de spelling, zal je bedrijf klanten mislopen doordat zij bijvoorbeeld de verkeerde naam invoeren tijdens het zoeken via een zoekmachine. Tegelijkertijd zijn deze namen vaak makkelijker te onthouden dan ingewikkelde namen, wat er voor zorgt dat mensen de naam niet zullen vergeten nadat ze er een keer over hebben gehoord.
Kies een naam voor de lange termijn
Als ondernemer zul je zelden denken aan de korte termijn, waardoor het ook van belang is dat je bedrijfsnaam voor lange tijd mee kan. Zorg er dus voor dat je er rekening mee houdt dat je bedrijf in de toekomst kan groeien, waardoor hele specifieke namen bijvoorbeeld minder geschikt zijn. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘Harrie’s visspecialiteiten’, als je na enige jaren de zaak wil uitbreiden met vleesspecialiteiten. Ook namen gebaseerd op een hype zijn af te raden, omdat een hype van korte duur is en na die tijd niet meer actueel is.
Een bedrijfsnaam moet duidelijkheid geven
Het is altijd handig als mensen aan je bedrijfsnaam af kunnen lezen wat voor bedrijf je hebt. Zo is ‘Bouwbedrijf de Vries’ duidelijk dat het bedrijf een bouwbedrijf is. De klant weet direct waar hij aan toe is.
Controleer de betekenis van je bedrijfsnaam
Zeker in andere talen moet je voorzichtig zijn met je bedrijfsnaam, althans wanneer je van plan bent ook in het buitenland te gaan ondernemen. Zorg er voor dat je controleert wat je bedrijfsnaam in de landen betekent waarin je van plant actief te gaan zijn.
Controleer of de domeinnaam vrij is
Omdat het internet voor de meeste bedrijven steeds belangrijker wordt, is het voor de meeste bedrijven relevant om te controleren of de domeinnaam van de bedachte bedrijfsnaam nog vrij is.
Waar een bedrijfsnaam aan moet voldoen
Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je een bedrijfsnaam bedenkt:
De naam moet beschikbaar zijn
Je kunt niet een bedrijfsnaam kiezen die al bestaat, dus is het belangrijk dat je controleert of de bedrijfsnaam die jij in gedachten hebt niet toevallig al bestaat. Dit kun je controleren in het
Handelsregister
De bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn
De Kamer van Koophandel controleer of je bedrijfsnaam niet misleidend is. Zorg er dus voor dat je geen verwijzingen naar bedrijfsactiviteiten plaatst in je bedrijfsnaam die je bedrijf niet uitvoert.
Zorg er voor dat de naam niet teveel lijkt op de naam van een bestaand bedrijf
Ook dit is verboden en wordt gecontroleerd door de Kamer van Koophandel.
Het hangt ook van de sector waarin je bedrijf zit af wat voor bedrijfsnaam geschikt is. Zo gebruiken bedrijven in de advocatuur en adviesbureaus vaak de oude spelling voor hun bedrijfsnaam, om een gevoel te creëren van ruime ervaring en expertise. In andere sectoren is dit echter helemaal niet van belang, waardoor je per sector rekening moet houden met verschillende zaken. Het is echter wel belangrijk te allen tijde de tijd te nemen om een bedrijfsnaam te bedenken. Het is een belangrijk onderdeel van je onderneming, dus denk er goed over na. Ook is het aan te raden de bedachte bedrijfsnaam aan vrienden en familie voor te leggen, om te vragen wat zij er van vinden.