Kies de perfecte bedrijfsnaam

Wanneer je een bedrijf wilt starten kom je al snel uit bij de kamer van koophandel. Hier schrijf je je bedrijf in en je kunt direct starten met je bedrijfsactiviteiten. Eén van de eerste vragen die de medewerker van de Kamer van Koophandel je zal stellen is: “Wat wordt de naam van je bedrijf?”.

Een goede bedrijfsnaam

Wat voor jouw bedrijf een goede bedrijfsnaam is, hangt af van het soort activiteiten dat je gaat verrichten. We gaan er van uit dat je een commercieel bedrijf gaat starten. Het is dus belangrijk dat je bedrijfsnaam past bij jouw bedrijf en dat mensen de naam goed kunnen onthouden.
Ga brainstormen en schrijf alle ideeën op die je hebt. Dit kun je alleen doen, maar natuurlijk ook met een groepje of familie.

Soorten bedrijfsnamen

Naam van eigenaar

De meest gebruikte methode voor het kiezen van een bedrijfsnaam is het gebruik van de naam van de eigenaar. Dit gebeurt vaak bij eenmanszaken. Een voorbeeld is: “Kees de Jager Schilderwerken”.
Ook kun je de bedrijfsnaam afleiden van je voor en achternaam. Een voorbeeld hiervan is KeJa Schilderwerken.

Naam van het product

The Coca-Cola company produceert en verkoopt coca cola. Ze hebben hun bedrijfsnaam verwerkt in de productnaam of andersom natuurlijk. Naast Coca-cola produceren ze ook Fanta. Deze productnaam is weer fictief.

Fictieve naam

Een goed voorbeeld van een fictieve bedrijfsnaam is: “Funda”. Deze naam is geen afkorting en betekent verder niets. Uit marktonderzoek is gebleken dat deze naam erg goed te onthouden is. Het is op dit moment één van de sterkste merknamen van Nederland.

Beschikbaarheid

Kamer van Koophandel

Het is belangrijk dat je naam beschikbaar is. Dit kun je controleren op de website van de kamer van koophandel. Om problemen te voorkomen, kies je het beste voor een bedrijfsnaam die nog niet bestaat en die niet lijkt op een bestaande bedrijfsnaam.

Website adres

Waarschijnlijk wil je ook een website (laten) maken. Kijk voordat je de bedrijfsnaam uitkiest of het door jou gewenste website adres beschikbaar is.

Social media

Voor commerciële bedrijven is het belangrijk om goed te communiceren met je doelgroep. Social media als Twitter en Facebook lenen zich hier perfect voor. Je kunt via deze social mediakanalen je acties of succesverhalen delen. Ook kun je potentiële klanten benaderen of vragen van bestaande klanten beantwoorden. Je activiteiten op social media dragen bij aan je naamsbekendheid. Controleer voor het vastleggen van je bedrijfsnaam of deze beschikbaar is op de social mediakanalen die jij wilt gebruiken.

Goed te onthouden

Een goede bedrijfsnaam moet goed te onthouden zijn. Jouw doel is dat mensen bij het zoeken naar een product of dienst direct aan jouw bedrijf denken en niet aan dat van de concurrent. De naam moet makkelijk uit te spreken zijn en geassocieerd worden met jouw product of dienst.

Online concurrentie

Onderzoek de online concurrentie van zoekwoorden die mensen gebruiken om jouw bedrijf te vinden. Wanneer mensen een Hypotheekadviseur in Zwolle zoeken, zullen ze vaak een zoekwoord gebruiken in de trend van: “Hypotheken Zwolle”. De concurrentie op dit zoekwoord is enorm en iedereen wil bovenaan staan in Google. Probeer dus in je bedrijfsnaam je activiteit te verwerken. Wanneer je als bedrijfsnaam “Blauwvinger Hypotheken” gebruikt, heb je automatisch een streepje voor, omdat je ook op sites als telefoongids.nl en verschillende bedrijfverzamelsites wordt vermeld met je bedrijfsnaam met daarin het zoekwoord “Hypotheken”. Als je je bedrijfsnaam ook nog aanvult met de plaats waarin je gevestigd bent, dan heb je helemaal een streepje voor. Blauwvinger Hypotheken Zwolle zal dus een zeer sterke online merknaam zijn, waarmee je een hoge positie in Google kunt behalen.
© 2014 - 2024 Robino, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het bedenken van een bedrijfsnaamEen pakkende bedrijfsnaam zet een bedrijf meteen op de kaart. Een sterke merknaam zorgt ervoor dat klanten de naam gemak…
Een bedrijfsnaam moet vooral duidelijk zijn voor de klantEen bedrijfsnaam moet vooral duidelijk zijn voor de klantZodra u een eigen bedrijf begint, zult u daar ook een goede naam voor moeten vinden. Die moet vooral duidelijk zijn over…
Voorbereiding inschrijving bij Kamer van KoophandelVoorbereiding inschrijving bij Kamer van KoophandelEen inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) is een belangrijke stap. Daarom is het goed om voorbereid te zijn. Zo…
Technische aspecten bij het starten van een eigen bedrijfBij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Maar voordat je kunt beginnen met dingen regelen, is het eerst van bel…

Digitale stress verminderen door minder e-mailsDigitale stress verminderen door minder e-mailsEen niet aflatende dagelijkse stroom e-mails leidt tot steeds meer digitale stress en overbelasting bij werknemers. Twee…
Het bedrijf PhilipsHet bedrijf PhilipsKoninklijke Philips N.V. (beter bekend als Philips) is een Nederlands elektronicaconcern. Het bedrijf komt uit Eindhoven…
Robino (6 artikelen)
Gepubliceerd: 07-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.