Innovatie: Wat? Waarom? Hoe? Voorbeelden?

Innovatie: Wat? Waarom? Hoe? Voorbeelden? Innovatie of vernieuwing is het woord dat men op bedrijfssites ziet opduiken. Aangezien tal van bedrijven in België en Nederland te kampen hadden met hoge arbeidskosten zochten ze naar een oplossing door naar landen te trekken waar men veel minder hoefde te betalen voor werknemers. Om toch belangrijke bedrijven te blijven koppelen aan beide landen moesten ze dus een onderscheid maken waardoor hun aanwezigheid nog steeds een noodzaak is. Vandaar dat men zich ging richten op innovatie.

Wat is innovatie?

Innovatie start bij een zoeken naar iets anders. Dit kan op vele vlakken toegepast worden. Hoofdzakelijk gaat men innoveren in productontwikkeling, promotietechnieken en technologie. Om te vernieuwen moet men creatief zijn en vooral een open geest hebben. Men kan door de werknemers anders te gaan benaderen heel wat meer uit een bedrijf halen. Open staan voor nieuwe ideeën betekent niet enkel luisteren naar de klanten en hun noden maar eveneens naar de ervaring en het inschatten van nieuwe mogelijkheden door de werknemers. Tenslotte werken enkelen wellicht al jaren met het product en kennen ze de mogelijkheden en beperkingen als geen ander. Toegegeven, de ene mens heeft als meer creativiteit in huis dan de andere en beide soorten mensen zijn noodzakelijk. Het is dan ook de kunst om deze mensen te laten samenwerken en zo tot een vernieuwend geheel te komen. In volgende bedrijven staat innovatie voorop. Vandaar dat het best boeiend kan zijn om ze even van dichterbij te bekijken en zo misschien inspiratie op te doen voor vernieuwingen binnen je eigen bedrijf. Of er tenminste de mogelijkheden van leren kennen.

Waarom innoveren?

Onze wereld staat nooit meer stil, ook op economisch vlak niet. Waarom zou een bedrijf dan moeten stilstaan. De impact van e-commerce is hier een mooi voorbeeld van. Bedrijven die hier niet op inspelen verliezen een groot deel aan potentiële klanten of reclame. Innoveren zorgt ervoor dat je bedrijf gespot wordt of blijft en is dus ontzettend belangrijk voor de toekomst van een bedrijf.

Bron: Artsvector, PixabayBron: Artsvector, Pixabay

Hoe kan men innoveren?

Vernieuwing in het product

Men kan innoverend werken aan het product dat het bedrijf levert. Nieuwe modellen ontwerpen of technieken uitvinden. Dit vergt heel wat deskundigheid en onderzoek dus betekent dit uiteraard ook dat men moet investeren. Maar waarom niet investeren als men er heel wat winst kan mee bekomen?

Uitdagen werknemers

Innoveren hoeft echter niet altijd gekoppeld te zijn aan uitgebreid onderzoek. Men kan de werknemers uitdagen om verbeteringen aan te brengen. Wie ken er het reilen en zeilen niet beter dan de werknemers? Zij zien dingen die voor managers niet altijd even zichtbaar zijn. Ze weten waar sommige pijnpunten liggen op vlak van organisatie of expeditie. Bovendien zijn heel wat werknemers begaan met het product waar ze dagelijks mee werken en hebben ze misschien zelf wel creatieve ideeën. Peil naar hun ideeën en beloon hen wanneer ze met een goed idee komen.

Werksfeer

De werksfeer van een bedrijf bepaalt het gedrag van de werknemers. Laat mensen participeren en hun mening uiten. Een bedrijf moet gestructureerd zijn maar dat betekent nog niet dat men met harde hand moet regeren. Laat de menselijkheid toe in een bedrijf en men zal zien hoeveel return men hier van heeft. Is een kind van een werknemer ziek, laat de werknemer dan even thuis. Men zal toch niet naar behoren kunnen functioneren en wanneer de werknemer terug is zal je merken dat die heel gemotiveerd aan de slag zal gaan. Wanneer werknemers geen angst hebben om hun constructieve mening te uiten, kan dit alleen het bedrijf ten goede komen. Het bedrijf zal niet gewoon hun werk zijn maar een tweede thuis.

Voorbeelden van innovatie

Jaga, een radiatorbedrijf die innoveert dankzij uitdagingen

Wanneer men even een kijkje gaat nemen op de website van dit bedrijf (www.jaga.be) en de producten overloopt, merkt men meteen dat dit niet zomaar een radiatorbedrijf is. Hier vindt men een radiator niet gewoon een gebruiksvoorwerp. In hun gamma van producten merk je vernieuwing en design. Door die creativiteit in hun productenlijn toe te passen, veroveren ze niet enkel een goeie positie op nationaal vlak maar is het bedrijf ook op internationaal vlak aan het groeien. Dit bedrijf levert dan ook een jaaromzet van 70 miljoen euro en heeft 500 medewerkers in dienst. Die medewerkers worden steeds uitgedaagd om mee te werken aan het creatieve proces. In dit bedrijf streeft men ernaar om de werknemers een goed gevoel te geven bij de job die ze uitvoeren. Ook dat is belangrijk. Het goed voelen van werknemers kan enkel een meerwaarde voor een bedrijf betekenen.

Innoveren door marketing :Piens Music Planet is er een voorbeeld van

Piens Music Planet is het grootste muziekbedrijf in de wereld. Mocht men zich afvragen hoe de grootste muziekwereld in een klein land als België een klantenbestand van ongeveer 110.000 mensen kan hebben dan heeft dat met innovatie op verschillende terreinen te maken. Het eerste sterke punt is hun marketing. Ze beschikken namelijk over een hele database van elke klant die ze hebben. Zo weten ze wanneer ze mails versturen wie die aanklikt, hoeveel maal die worden gelezen, welke producten er werden aangeklikt, … Men probeert ook een trouwe band te scheppen door ze op hun verjaardag een email met daarin een verjaardagswens te sturen. Men gaat eveneens heel ver in het informeren van de klant. Binnen de 24 uur reageren ze op een aanvraag of een mail van waar ook ter wereld die werd verstuurd. Hun informatie op de website is beschikbaar in tal van talen. Een tweede sterk punt is hun verkoopmogelijkheden verhogen door een 30-tal virtuele winkels te openen zodat men de klanten zo snel mogelijk het gevraagde product kan leveren. Wanneer men de hoofdwinkel in België bezoekt, zal men ook daar vernieuwing aantreffen. De winkel bevat muziekstudio’s zodat men zich enkel kan concentreren op het geluid van het instrument en onmogelijk door randlawaai kan gestoord worden. De lichteffecten in de winkel zorgen dan weer voor de juiste sfeer.

Combell, innoverend werken binnen het bedrijf

Combell is een bedrijf die zich focust op het registreren van websites en hosting. Men werkt nauw samen met websitebouwers en net die manier van samenwerking is de grote troef binnen dit bedrijf. Het bedrijf is in handen van een 24-jarige ondernemer. Er werken zo’n 21 mensen in dit bedrijf. Ik vermeld bewust in het bedrijf en niet voor hem want hij heeft een andere manier van omgaan met de medewerkers. Hij onderhoudt regelmatig contact met elke werknemer en bestempelt zich niet tot zaakvoerder maar laat liever een losse sfeer hangen in het bedrijf. Iedereen leert er van iedereen. Er is geen baas en we zijn allemaal baas. Met deze gedachte slaagt Jonas Dhaenens erin om een professioneel snel groeiend bedrijf te runnen. Door het feit dat men steeds leert van elkaar is hun knowhow een sterke troef geworden om klanten te binden en te overtuigen van hun kwaliteiten.

Lees verder

© 2009 - 2024 Pops, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is innovatie?Er bestaat veel onduidelijkheid over het begrip innovatie, iedereen hanteert zijn eigen definitie. Maar wat is innovatie…
Radicale en incrementele innovatieHet woord ‘innovatie’ komt van het Latijnse ‘innovare’, wat zoveel betekent als iets nieuws maken. Innovatie kan dus oms…
Marketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en MauborgneMarketingstrategie: Radicale innovatie van Kim en MauborgneHet model van Kim en Mauborgne is gemaakt om als organisatie te onderscheiden van de rest. Het gaat er vanuit dat er nie…
De voorwaarden voor een succesvolle innovatieDe voorwaarden voor een succesvolle innovatieInnovatie is iets van alle tijden, in het stenen tijdperk waren de eerste rotstekeningen innovatief. Jaren later ging de…

De merknaam die soortnaam is gewordenDe merknaam die soortnaam is gewordenEen bedrijf dat een product met succes op de markt wil brengen, zorgt voor een pakkende merknaam. Als het goed is, slaat…
Reclametechnieken: de huidige trendsReclametechnieken: de huidige trendsWanneer men aan mensen zou vragen om een aantal reclametechnieken op te sommen, komen als snel TV - en radiospot uit hun…
Bronnen en referenties
Pops (143 artikelen)
Laatste update: 16-04-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.