Wat is innovatie?
Er bestaat veel onduidelijkheid over het begrip innovatie, iedereen hanteert zijn eigen definitie. Maar wat is innovatie nu echt en waarom is innovatie zo belangrijk? U leest het hier.
Definitie Innovatie
Innovatie is een begrip dat veelvoudig wordt gebruikt met vaak verschillende betekenissen. Vaak wordt er in eerste instantie gedacht aan het ontwikkelen van een nieuwe technologie, nieuwe producten die op de markt worden gebracht of een nieuwe
uitvinding. Dit is juist, maar beschrijft slecht een klein aspect van innovatie. Dit wordt duidelijke als wij kijken naar de definitie:
De geslaagde invoering van nieuwe vormen van toegevoegde waarde.
Deze vorm kan bestaan uit een nieuwe product of concept, alsmede in de vorm van een proces of dienst. De innovatie moet een bepaalt nut hebben, oftewel een toegevoegde waarde. Is dit niet het geval, dan is er geen spraken van innovatie. Tot slot is het belangrijk dat de innovatie succesvol is ingevoerd. Gebeurt dit niet, dat blijft het proces steken bij een idee. Dit is tevens het belangrijkste onderscheid tussen een “idee” en een innovatie.
Radicaal vs Incrementeel
De definitie van innovatie toont aan dat innovatie niet altijd spectaculair hoeft te zijn, maar ook klein en eenvoudig kan zijn. Binnen de theorie wordt er onderscheid gemaakt tussen twee soorten innovatie: radicaal en incrementeel.
- Radicaal: een bestaand product of dienst vervangen. Het huidige product of dienst verliest hiermee direct zijn waarde. Voorbeelden hiervan zijn, de invoering van de computer die de typemachine verving en de invoering van mp3 spelers die de discman overbodig maakte.
- Incrementeel: stapsgewijze innovaties. Deze innovaties zijn meestal uitbreidingen of varianten op bestaande producten. Deze innovaties zijn eenvoudiger te realiseren, maar worden lang niet altijd benoemd als een innovatie.
Product, dienst of toch proces?
Er wordt naast deze indeling ook een onderscheid gemaakt waar de innovatie betrekking op heeft: product/dienst, proces transactie, businessmodel.
- Bij productinnovatie valt te denken aan de uitbreiding van theepads binnen het product Senseo (incrementeel).
- Bij procesinnovatie kan er gedacht worden aan het online doorgeven van adreswijziging bij de gemeente of het online laten afdrukken van foto’s.
- Binnen businessmodelling vinden er ook innovaties plaats. Een grote verandering binnen de businessmodeling kwam met de introductie van internet. Het internet zorgde ervoor dat er meer distributie kanalen vrij kwamen en bood een geheel nieuw communicatie kanaal. Een bedrijf als Bol.com heeft hier gebruikt van gemaakt. De producten die zij aanbieden zijn niet uniek, de manier waarop ze het aanbieden wel.
Systeem vs Autonoom
De laatste indeling die gemaakt kan worden is de indeling van innovatie in systeeminnovatie en autonome innovatie. Bij systeeminnovatie is het noodzakelijk dat een reeks elkaar aanvullende innovaties op de markt worden gebracht. De integrale aanpak betekent dat er diverse partijen bij betrokken zijn. Een voorbeeld hiervan is het ontwikkelen van de 3D camera. Om dit te
realiseren zijn er camera’s nodig die instaat zijn dit te filmen, het beeld moet op de juiste manier worden verwerkt en getoond worden aan het publiek. Kortom, er is een groter systeem waar het product deel van uit maakt wat aangepast dient te worden.
Het tegenovergestelde van systeeminnovatie is autonome innovatie. Autonome innovaties gaan zonder dat er aanpassing van andere producten of diensten nodig zijn. Dit heeft als voordeel dat het eenvoudig is in ontwikkeling en invoering. Het bedrijf is immers niet afhankelijk van ander partijen.
Waarom innoveren
Waarom zou je als bedrijf innoveren? Het brengt risico's met zich mee en het vergt tijd, energie en geld. Toch is het belangrijks voor bedrijven om te innoveren en wel om het volgende. Je moet innoveren als bedrijf om de huidige positie in de markt te behouden of in de toekomst te verbeteren (concurrentiepositie). Je moet als bedrijf continu instaat zijn om meerwaarde te bieden aan de klant of gebruiker. Verander je niet, dan is het risico groot dat je product of dienst niet actueel meer is. Want wat doe je dan als de vraag naar je product opeens afneemt? Innovatie draait dus om het altijd instaat zijn om de juiste producten en of diensten aan te bieden aan de klant. De behoefte van de klant verandert, dus moeten ook jou diensten en of producten mee veranderen.