Maak uw beginnende onderneming tot een succes

Maak uw beginnende onderneming tot een succes Heeft u de ambitie om vanuit huis een eigen bedrijf op te zetten? Heeft u daarbij het idee dat u met een uniek concept komt? Of denkt u dat u meer passie, vaardigheden of kennis bezit dan anderen die zich al op de markt hebben begeven? Dan wordt het misschien tijd om uw droom van een eigen bedrijfje waar te gaan maken. Hieronder vindt u enkele tips om de beginnende onderneming tot een succes te maken.

Plan

Stel voor uzelf een duidelijk plan op. Het is belangrijk om duidelijke ideeën op papier te zetten, ook als dit niet verplicht is. Hoe duidelijker u de plannen op papier kunt zetten, hoe eenvoudiger het zal zijn om uw doelen te bereiken. De kans op afdwalen van uw oorspronkelijke plan en de kans op een irreëel plan worden hierdoor verkleind.

Leg in het plan in ieder geval de volgende zaken vast:
  • Hoeveel geld kan ik investeren?
  • Waar ga ik het geld vandaan halen?
  • Wat zijn mijn korte en lange termijndoelen?
  • Wat is mijn marketingstrategie?
  • Wat voor apparaten moet ik aanschaffen en hoeveel personeel moet ik in dienst nemen?

Mentor

Ga opzoek naar een begeleider. Dit is bij voorkeur iemand die al eerder een succesvolle onderneming heeft opgezet. Bij deze persoon kunt u terecht met al uw (beginners)vragen en hij kan u adviseren over vervolgstappen of over voordelen die u over het hoofd ziet.

Stoppen met uw baan

Vaak maken beginnende ondernemers de fout om met hun baan te stoppen en zich volledig te storten op hun nieuwe onderneming. Deze onderneming heeft echter tijd nodig om zich te ontwikkelen en om voldoende geld binnen te brengen. Het kan zeker zes tot negen maanden duren voor dit het geval is. Indien u te vroeg stopt met uw baan zult u moeten leven van uw spaargeld, dit is niet altijd toereikend. Daarnaast kunt u het geld dat u nodig heeft om in uw levensonderhoud te voorzien niet meer investeren in de nieuwe onderneming. Daarom is mijn advies om pas te stoppen met uw baan als uw bedrijf rendabel is, u kunt natuurlijk wel parttime gaan werken in plaats van fulltime. Als de onderneming veel tijd en energie van u vraagt, zorg dan in ieder geval dat u voldoende geld ter beschikking heeft om zes maanden van te kunnen leven.

Blijf in de competitie

Ook al heeft u in uw ogen een unieke onderneming opgezet, toch is het van belang om altijd scherp te blijven. Hou altijd de concurrentie in de gaten. Blijf daarbij altijd reclame maken, het is niet voldoende om enkel in de eerste paar maanden uw bedrijf te promoten. Hou ook uw prijs, product en service in de gaten. Deze moeten allen in goede verhouding zijn om de klanten te behouden en om nieuwe aan te trekken. Denk er ook aan dat u in moet spelen op marktveranderingen. De combinatie van eerder genoemde zaken kan op het ene moment toereikend zijn, maar tekortschieten zodra een van uw concurrenten het product goedkoper aanbied gecombineerd met een even goede of betere service.

Klantvriendelijkheid, van groot belang

Mond op mond reclame is alles. Het is daarom erg belangrijk dat u op een eerlijke en klantvriendelijke manier onderneemt. Bied uw klanten altijd een goede service, heb altijd geduld. Bied daarnaast ook vrijblijvende informatie aan en beantwoord alle vragen met veel geduld. Bied zo mogelijk een product of sessie op proef aan. Een tevreden klant zal de door u gedane moeite belonen door zijn tevredenheid uit te spreken aan anderen. Dit zal u zeker nieuwe klanten opleveren.
© 2011 - 2024 M_ichje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Welke boodschappen kan een reclame uitdragen?Elke boodschap vereist een andere reclame. Aangezien er veel verschillende doeleinden zijn van reclames, zijn er namen g…
Wanneer moet je welke reclamestrategie toepassen?Afhankelijk van waar je product of dienst zich bevindt in de productlevenscyclus, moet een andere reclamestrategie worde…
Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)De BCG-Matrix is een managementmodel, ontworpen door de Boston Cunsulting Group in 1970. Het is ook bekend als de 'Bosto…
Welke soorten reclames bestaan er?De consument wordt elke dag bestookt met een heleboel reclames. Een onderneming kan hiermee proberen de verkopen van haa…

Zzp'ers in zwaar weer: wie slaagt en wie faalt?Zzp'ers in zwaar weer: wie slaagt en wie faalt?De zzp'er. Tienduizenden kwamen erbij de afgelopen jaren. Nu zitten velen in zwaar weer. Na vijf jaar is de helft alweer…
Het verkopen van zelfgemaakt handwerkHet verkopen van zelfgemaakt handwerkHandwerken begint als hobby steeds meer terug te komen. Als je zelf veel handwerkt, dan wil je misschien je zelfgemaakte…
Bronnen en referenties
  • http://www.entrepreneur.com/homebasedbiz/homebasedbizcolumnistlesleyspencerpyle/article207270.html
M_ichje (113 artikelen)
Gepubliceerd: 23-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.