InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het verkopen van zelfgemaakt handwerk

Het verkopen van zelfgemaakt handwerk

Het verkopen van zelfgemaakt handwerk Handwerken begint als hobby steeds meer terug te komen. Als je zelf veel handwerkt, dan wil je misschien je zelfgemaakte spulletjes ook gaan verkopen. Dit kan je doen om er wat extra geld mee te verdienen, of omdat je het gewoon niet kan laten om zelf spullen te maken en je iedereen die je kent al wat kado hebt gegeven. Je kan via meerdere wegen je spullen verkopen. Als je er serieuze inkomsten aan over wilt houden is het slim om deze manieren te combineren.

Marktplaats

Veilingwebsites, zoals Marktplaats en Ebay trekken dagelijks duizenden bezoekers. Marktplaats is in Nederland op dit moment de populairste website. In de meeste gevallen is het plaatsen van een advertentie op Marktplaats gratis. Voor het adverteren in bepaalde rubrieken of het plaatsen van een link in je advertentie moet je wel betalen. Als de vraagprijs van je product een bepaalde waarde overschrijdt, dan moet je ook voor je advertentie betalen.

Bazaars en markten

Op veel bazaars en op sommige markten kun je voor 1 dag een kraam huren. Op deze bazaars ben je verzekerd van bezoekers en je kan mooi kijken hoe je producten in de markt liggen en of de prijs die je vraagt wel geschikt is. Denk wel na over je doelgroep. Op vlooienmarkten komen de meeste mensen om koopjes te doen, terwijl handgemaakte spullen vaak relatief duur zijn.

Webwinkel

Het beginnen van een webwinkel is een voor de hand liggende keuze als je zelfgemaakte spullen wilt verkopen. Er komt echter wat meer bij kijken dan een kant-en-klaar webwinkel pakket kopen en daar je producten in zetten. Je komt er eigenlijk niet onderuit om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Je moet je ook houden aan de wet Verkoop op afstand. Hierbij moet je als verkoper aan allerlei eisen voldoen en de koper heeft een aantal rechten, bijvoorbeeld om het artikel binnen zeven dagen zonder opgaaf van redenen te retourneren. Deze bijkomstigheden hoeven geen bezwaar te zijn, maar verdiep je er goed in voordat je besluit een webwinkel te openen.

Een webwinkel heeft ook niet zomaar bezoekers. Je moet zelf actief je webwinkel promoten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door naast je webwinkel ook Marktplaats te gebruiken en ook regelmatig op bazaars te gaan staan. Je kan dan een visitekaartje of een leuk foldertje van je webwinkel meegeven of meesturen aan mensen die iets bij je hebben gekocht.

Tips voor verkoop via internet

Als je iets via internet verkoopt, of het nou via Marktplaats of via je eigen webwinkel is, zorg dan dat je genoeg informatie geeft. Zorg voor een aantal foto’s van goede kwaliteit. Het is ook belangrijk om de afmetingen erbij te geven, want op een foto kan je dat lastig inschatten. Je wilt graag tevreden klanten en het geven van goede informatie voorkomt onnodige teleurstellingen. Als je kleding maakt, zet er dan ook bij of het wel of niet in de wasmachine gewassen kan worden.
Vermeld ook altijd in je advertentie of de verzendkosten wel of niet zijn inbegrepen. Als de verzendkosten niet zijn inbegrepen, vermeld dan duidelijk wat de verzendkosten zijn.

Spam

Als je via internet verkoopt, kom je altijd aan het e-mail adres van de klant. Het is verleidelijk om je klanten te mailen over nieuwe producten die je hebt gemaakt of over aanbiedingen. Dit mag echter niet zomaar. De klant moet zelf toestemming geven om een nieuwsbrief of aanbiedingen te ontvangen. Als je geen toestemming hebt gekregen is het spam en dat is verboden. Desondanks is het sturen van een nieuwsbrief of aanbiedingen een goed idee om onder de aandacht van je klanten te blijven. Vraag echter wel toestemming aan iedere klant om te nieuwsbrief te mogen sturen en zet in iedere nieuwsbrief ook hoe je je hier weer van af kunt melden.
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het verkopen van zelfgemaakt handwerk"

Infoteur: Domi83
Gepubliceerd: 17-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!