Zzp'ers in zwaar weer: wie slaagt en wie faalt?
De zzp'er. Tienduizenden kwamen erbij de afgelopen jaren. Nu zitten velen in zwaar weer. Na vijf jaar is de helft alweer gestopt. Slechts één op de tien heeft succes. Soms knellen overheidsmaatregelen of de economische crisis. Maar toch zit de fout net zo goed bij startende ondernemers zelf. Daarover heeft MKB-coach Ton van Dooren heel wat te melden. Onderzoek, tips, feiten én de harde 'musts' om als zzp'er te slagen.. en te blijven slagen.
Al begint er zand in de machine te komen, de afgelopen jaren is het aantal zzp -ers (ofwel Zelfstandigen Zonder Personeel) per saldo flink toegenomen en wel met tienduizenden per jaar. Maar hoe rooskleurig is het plaatje voor de zzp'er? Dat valt tegen, blijkt uit onderzoek. Niet de drie jaar die nogal eens als 'magische' grens worden genoemd, maar een periode van vijf jaar is hier als maatstaf genomen. Nog maar de helft van het oorspronkelijke aantal starters is na die vijf jaar nog actief als zzp'er. Als je het hebt over succesvol ondernemen, wordt het plaatje nog somberder. Niet meer dan één op de tien zzp'ers ofwel 10% is echt succesvol. Ondernemer en MKB-coach Ton van Dooren ziet er voor de komende jaren ook geen verbetering in komen. Volgens hem zullen in de komende jaren steeds meer starters ermee ophouden. Het goede nieuws: je hebt wel degelijk invloed op je succes.
Waar zit het probleem voor de zzp'er?
Van Dooren noemt als belangrijk knelpunt bij het ontbreken van succes van zzp'ers nu en in de toekomst het feit dat de overheid bezuinigt op adequate begeleiding en financiële ondersteuning. Daar doe je als zzp'er niet zo veel aan. Maar vervolgens wordt het interessant voor wie zich wil indekken tegen falen. Want ook persoonlijkheidskenmerken van de ondernemer zelf spelen een belangrijke rol voor het al dan niet slagen van het ondernemerschap.
'Ondernemen is een feestje'
Ton van Dooren schreef het boek ‘Ondernemen is een feestje’, en dat doet toch vermoeden dat er blijere geluiden mogelijk zijn over het zzp'er zijn. In elk geval zijn zijn bevindingen goed onderbouwd. Namelijk via literatuuronderzoek naar de succesfactoren van ondernemerschap, verricht door Jacques Peeters, die 'intrapreneur' is binnen het segment bedrijven van de Rabobank Utrecht. Peeters is de bedenker van de startersdesk, die de Rabobank in beeld bracht als bank voor startende ondernemers.
Hoe moet het wél?
Laten we het eens hebben over die kenmerken van het ondernemen waar je wél invloed op hebt. Juist over zulke dingen maakt MKB-coach Ton van Dooren zich grote zorgen. We starten wel een bedrijf, maar niet op een goede en gedegen manier. Dat komt deels ook door de motivatie om zzp'er te worden. Van Dooren:. ‘Steeds meer jongeren worden gedwongen tot het ondernemerschap. Hun WW loopt af en dus gaan ze ondernemen om aan geld te komen. Maar ze hebben geen ervaring en gaan onvoorbereid aan de slag. Door de bezuinigingen van de overheid vallen bovendien kennisoverdracht en begeleiding grotendeels weg. Het gevolg is niet alleen dat deze starters uitvallen en daardoor in de bijstand terechtkomen, ze bevuilen ook de ondernemersmarkt. Daarnaast zie je werkloze vijftigplussers steeds vaker op de markt verschijnen als startende ondernemer. Zij moeten het, na beëindiging van hun WW, ook maar zelf uitzoeken. Uit paniek beginnen ze dan een eigen bedrijf en komen in een rol terecht die niet bij ze past.’
Ideaal, of realisme?
Ook uiterst belangrijk is een grote dosis realiteitszin. Idealen zijn belangrijk, zelfs onontbeerlijk, maar ze mogen niet de hele visie van de startende ondernemer kleuren. Vooral jongere mensen blijken met te veel idealen op de werkvloer terecht te komen en te veel moois te verwachten voor te weinig inspanning. Van Dooren zegt: De meeste starters idealiseren het ondernemerschap. Een onderneming leiden is geen kleinigheid. Het is hard werken, investeren, opdrachten binnenhalen, vallen en opstaan, fouten maken en leren. Je kan van ondernemen alleen zelf een feestje maken door het tonen van lef, creativiteit, doorzettingsvermogen, netwerken en de drang om te presteren."
Wat, wie en hoe?
Ton van Dooren heeft vijfentwintig jaar ervaring in de begeleiding van ondernemers. In zijn boek 'Ondernemen is een Feestje' laat hij elf inspirerende ondernemers aan het woord. Daaronder is bijvoorbeeld Cor Weerdenburg. Die liet zich door zijn lagere-schoolachtergrond niet ervan weerhouden om binnen de kortste keren een succesvol schoonmaakbedrijf op te richten en gaande te houden. Of neem architect Ronald Willemsen. Ondanks zware financiële tegenslagen die hij als starter ervoer, staat hij nu aan het hoofd van een van de succesvolste architectenbureaus van Utrecht. Hij werd zelfs genomineerd voor de prestigieuze Rietveldprijs. Helemaal 'hot' is het voorbeeld van maatschappelijk verantwoord onderneemster Marije van Zoomeren. Zij tilde in samenwerking met junglebewoners in de Surinaamse en Oegandese rimboe een duurzaam toeristisch project van de grond. En zo zijn er meer voorbeelden. Moraal van dit verhaal: er is altijd meer mogelijk dan je denkt. Als je maar bereid bent hard te werken, geen excuses te zoeken én door te zetten. Meer weten? Kijk op www.ondernemeniseenfeestje.nl