Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)
De BCG-Matrix is een managementmodel, ontworpen door de Boston Cunsulting Group in 1970. Het is ook bekend als de 'Boston Consulting Group Matrix'. De matrix heeft het doel om een portfolioanalyse te maken.
Achtergrondinformatie
Vrijwel elke onderneming brengt meerdere producten op de markt, omdat één product een risico is voor de continuïteit van de onderneming. Van belang is om de producten op de juiste wijze te verdelen met betrekking toto de bijdrage van een product aan de onderneming. Het ene product zal in de introductie fase verkeren en vergt veel investeringen, terwijl een ander product al langer meegaat en nog maar beperkt rendement voor de onderneming genereert. Een portfolio met betrekking tot de producten is voor de onderneming van groot belang.
Toepassing
Het model bestaat uit een kwadrant waarin de producten geplaatst worden op basis van marktaandeel en marktgroei. De kwadranten staan voor:
Star
Dit zijn producten met een relatief groot marktaandeel in een groeiende markt. Deze producten hebben een groot potentieel met betrekking tot de bijdrage aan de winst van de onderneming. Het is bijna vanzelfsprekend om te investeren in deze producten, omdat deze producten in de toekomst een belangrijk deel van de productportfolio gaan uitmaken.
Cash Cow
Dit zijn producten met een hog marktaandeel en een goede winstbijdrage. De markt groeit echter niet meer en het is niet verstandig om in deze producten te investeren.
Question Mark
Dit zijn producten met een klein marktaandeel in een snel groeiende markt. Het potentieel van deze producten kan groot zijn, maar is erg onzeker. Voordat er geïnvesteerd gaat worden in deze producten dient er eerst meer informatie beschikbaar te komen om vast te stellen of de investeringen gerechtvaardigd zijn.
Dog
Deze producten zijn aan het eind van hun levenscyclus en het is niet verstandig om in deze producten te investeren. Wanneer deze producten uiteindelijk verlies gaan maken, dienen ze te worden afgestoten of van de markt gehaald te worden.
Resultaat
Het resultaat is een overzicht van de producten op basis waarvan de prioriteitsstelling van de producten gemaakt kan worden. Daarnaast wordt het voor de ondernemingen mogelijk om budgetten daar te alloceren waar deze het meeste nut hebben voor de toekomstige groei en winstgevendheid van de onderneming.
Lees verder