Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)

Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix) De BCG-Matrix is een managementmodel, ontworpen door de Boston Cunsulting Group in 1970. Het is ook bekend als de 'Boston Consulting Group Matrix'. De matrix heeft het doel om een portfolioanalyse te maken.
De BCG-Matrix / Bron: IMFJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De BCG-Matrix / Bron: IMFJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Achtergrondinformatie

Vrijwel elke onderneming brengt meerdere producten op de markt, omdat één product een risico is voor de continuïteit van de onderneming. Van belang is om de producten op de juiste wijze te verdelen met betrekking toto de bijdrage van een product aan de onderneming. Het ene product zal in de introductie fase verkeren en vergt veel investeringen, terwijl een ander product al langer meegaat en nog maar beperkt rendement voor de onderneming genereert. Een portfolio met betrekking tot de producten is voor de onderneming van groot belang.

Toepassing

Het model bestaat uit een kwadrant waarin de producten geplaatst worden op basis van marktaandeel en marktgroei. De kwadranten staan voor:

Star

Dit zijn producten met een relatief groot marktaandeel in een groeiende markt. Deze producten hebben een groot potentieel met betrekking tot de bijdrage aan de winst van de onderneming. Het is bijna vanzelfsprekend om te investeren in deze producten, omdat deze producten in de toekomst een belangrijk deel van de productportfolio gaan uitmaken.

Cash Cow

Dit zijn producten met een hog marktaandeel en een goede winstbijdrage. De markt groeit echter niet meer en het is niet verstandig om in deze producten te investeren.

Question Mark

Dit zijn producten met een klein marktaandeel in een snel groeiende markt. Het potentieel van deze producten kan groot zijn, maar is erg onzeker. Voordat er geïnvesteerd gaat worden in deze producten dient er eerst meer informatie beschikbaar te komen om vast te stellen of de investeringen gerechtvaardigd zijn.

Dog

Deze producten zijn aan het eind van hun levenscyclus en het is niet verstandig om in deze producten te investeren. Wanneer deze producten uiteindelijk verlies gaan maken, dienen ze te worden afgestoten of van de markt gehaald te worden.

Resultaat

Het resultaat is een overzicht van de producten op basis waarvan de prioriteitsstelling van de producten gemaakt kan worden. Daarnaast wordt het voor de ondernemingen mogelijk om budgetten daar te alloceren waar deze het meeste nut hebben voor de toekomstige groei en winstgevendheid van de onderneming.

Lees verder

© 2011 - 2024 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio Matrix wordt veel gebruikt in de marketing. Hij is dan ook simpel te gebruiken, tevens geeft het een…
SWOT-analyse makenSWOT-analyse makenDe SWOT-analyse staat centraal in het strategisch managementproces. De SWOT-analyse bestaat uit een interne en een exter…
De grootste ICT-bedrijven van NederlandDe grootste ICT-bedrijven van NederlandEen ICT-functie bij een van de grootste ICT-bedrijven in Nederland wordt geambieerd door veel werkzoekenden. Het salaris…
Hondenras: de Boston TerriërHondenras: de Boston TerriërDe Boston Terriër valt onder de categorie van gezelschapshonden. Het is een levendige en intelligente hond, die compact…

DMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC is een verbetermethode die binnen de 6 sigma toolset een belangrijke plaats inneemt. Naast de wat bekendere PDCA (…
De kaizen-filosofieDe kaizen-filosofieKaizen is een Japanse filosofie. Deze filosofie zegt dat een onderneming zichzelf moet blijven verbeter met behulp van k…
Bronnen en referenties
  • Marcus, J. & Dam, N. van (2009). Een praktijkgerichte benadering van organisatie en management. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers, zesde druk
  • Hill, C. & Jones, G.R. (2007). Strategic management: An integrated approach. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Adrian, H. & Rieple, A. (2001). The strategic management of organisations. Prentice Hall.
  • Afbeelding bron 1: IMFJ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Timkraai (50 artikelen)
Laatste update: 04-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.