InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkers

Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkers

Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkers Bedrijfsresultaten kunnen tegenvallen als er ontevreden medewerkers werkzaam zijn binnen het bedrijf. Ontevreden medewerkers kunnen de organisatie veel tijd en geld kosten. Toch ervaren veel bedrijven en organisaties ontevreden medewerkers niet als urgent. Dat, terwijl tevreden medewerkers het bedrijf meer winst en betere bedrijfsresultaten geven. Hoe kunnen bedrijven en organisaties omgaan met hun ontevreden medewerkers om meer winst en betere bedrijfsresultaten te behalen?

Klant

De klant krijgt in het bedrijf of onderneming de meeste aandacht. Onderzoeken hoe tevreden een klant is wordt zeer serieus genomen door het bedrijfsleven. Als een klant ontevreden is en wegloopt en dat proces herhaalt zich heeft een bedrijf geen bestaansrecht.

Medewerkers

De medewerkers krijgen in het bedrijf of onderneming de minste aandacht. Als een medewerker niet tevreden is en wegloopt, neemt het bedrijf nieuwe medewerkers aan. Dat kost inderdaad geld en tijd, maar het bedrijf ervaart ontevreden medewerkers niet als iets urgents zoals bij ontevreden klanten. Maar wat als een ontevreden medewerkers wegloopt tijdens een groot (onafgemaakt) project?

Belangrijk onderdeel

Toch zijn medewerkers een van de belangrijkste onderdelen van het bedrijf of organisatie. Zonder medewerkers is er geen bedrijf. Zonder tevreden medewerkers zijn er geen tevreden klanten. Hoe krijgt het bedrijf dezelfde kwaliteit terug in het onafgemaakte project als een ontevreden medewerker vertrekt?

Projecten

Er zijn bedrijven en organisaties die projectmatig werken: hun voortbestaan is gericht op het maken en afronden van vele projecten. Wat als hier constant ontevreden medewerkers het laten afweten tijdens een belangrijk project? Een belangrijk project dat niet afgemaakt is. Het kost deze bedrijven veel geld en tijd om dezelfde kwaliteit terug te krijgen op het project.

Resultaten

Verschillende onderzieken hebben aangetoond dat tevreden medewerkers positieve bedrijfsresultaten geven. Is het geen tijd dat bedrijven en organisaties zich gaan inspannen om verloop onder hun medewerkers op tijd te signaleren?

Voordelen

Wat zijn de voordelen van tevreden medewerkers voor het bedrijf of organisatie?
  • Minder ziekteverzuim,
  • Minder onafgemaakte projecten,
  • Meer tevreden klanten,
  • Betere bedrijfsresultaten,
  • Minder stressvolle medewerkers,
  • Meer inzet voor het bedrijf of organisatie,
  • Hogere productie,
  • Loyaal aan het bedrijf of organisatie,
  • Sterkere motivatie om projecten (sneller) af te ronden,
  • Medewerkers gaan met plezier naar het werk.

Verband

Tevreden medewerkers geven het bedrijf of organisatie grote voordelen. Tevreden medewerkers hebben een sterk verband met:
  • Grotere winst,
  • Meer winst,
  • Groei,
  • Klanten blijven het bedrijf of organisatie trouw,
  • Veroveren van nieuwe markten,
  • Behouden van deze nieuwe markten,
  • Betere en positieve bedrijfsresultaten.

Stimuleren

Bedrijven en organisaties besteden vanzelf al de nodigde aandacht aan hun ontevreden medewerkers. De truc is om extra aandacht te besteden aan de tevreden medewerkers. Laat deze tevreden medewerkers met een positieve houding aanstekelijk zijn voor de ontevreden medewerkers. Tevredenheid onder medewerkers kunnen de ontevreden medewerkers aansteken met hun positieve houding en deze medewerkers motiveren.

Klagers

In iedere groep zijn klagers. Mensen die iedere dag klagen. Klagen om te kunnen klagen. Ook onder medewerkers zullen altijd klagers zijn. Laat deze medewerkers niet in hun sop gaar koken, maar besteed meer aandacht aan de medewerkers met ene positieve houding. Een positieve houding onder tevreden medewerkers werkt aanstekelijk.

Betrekken

Als medewerkers inderdaad het belangrijkste onderdeel van het bedrijf of organisatie is, dan is het ook belangrijk om deze tevreden medewerkers te betrekken bij de verwerking van (positieve) bedrijfsresultaten. Waarom? Omdat tevreden medewerkers kennis hebben van:
  • De markt,
  • Het product, en van
  • Het proces
En zijn daardoor veel beter in staat om vanuit de praktijk betere verbeteringen aan te brengen dan over het algemeen de directie van het bedrijf of organisatie in staat is. Als er naar tevreden medewerkers van bovenaf wordt geluisterd, hoe loyaal en trouw zullen deze medewerkers wel niet worden? Juist, heel goed! Zij zullen positief spreken over het bedrijf en de ontevreden medewerkers met hun positiviteit meetrekken.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: de klantBedrijfsresultaat verbeteren: de klantTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Competency managementEr bestaan verschillende manieren om doelen te bereiken, en zo ook verschillende manieren van management. Competencies m…
Leiderschap: Humanresourcesmanagement (HRM)Een veelbesproken managementopvatting is humanresourcesmanagement (HRM). Vaak wordt de term HRM gebruikt als synoniem vo…
De verschillende culturen binnen een bedrijfBedrijfsculuren zijn zeer belangrijk om de werkstijl te bepalen binnen een bedrijf of organisatie. Daar wordt in bepaald…
Intranet opzettenIntranet is een besloten netwerk binnen organisaties. Intranet is in korte tijd uitgegroeid tot het medium voor interne…
Bronnen en referenties
  • http://www.managementinstituut.nl/

Reageer op het artikel "Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkers"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!