InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > In loondienst of zelfstandig ondernemerschap

In loondienst of zelfstandig ondernemerschap

In loondienst of zelfstandig ondernemerschap De meeste zelfstandigen zouden niet meer anders willen. Eigen baas zijn geeft de volledige vrijheid om te doen waar u goed in bent en waar u zelf alle beslissingen in neemt. Zolang de zaken goed gaan, zal de ondernemer niets te klagen hebben. Op het moment dat het slecht gaat met de zaken zijn de financiële zorgen groot. In het geval de zelfstandige zijn onderneming niet meer kan voortzetten, zijn er nauwelijks voorzieningen wat betreft de sociale zekerheid. Er bestaan wel rechten op bijstandsniveau, maar de terugval in inkomen kan zeer groot zijn.

Zieke ondernemer

Voor werknemers in loondienst bij een baas zijn er betere sociale voorzieningen. Op het moment dat de werknemer ziek is geworden, volgt er een uitkering ter vervanging van het inkomen. De huidige regeling is de afgelopen jaren voor de werknemers slechter geworden, maar voor de ondernemer zijn er helemaal geen voorzieningen. Bij gezondheid kunnen ze wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, maar deze verzekeringen zijn erg duur.

Een beginnende ondernemer zal nog geen geld vrij kunnen maken voor een dergelijke dure verzekering. De maandelijkse premie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de branche waar de ondernemer in werkzaam is, de hoogte van de uitkering en de leeftijd van de ondernemer.

Maandelijks inkomen

Als werknemer in loondienst krijgt u minimaal het minimumloon en u werkweek bestaat uit maximaal 40 uren. Werkt u meer uren, dan krijgt u ook meer uitbetaald. Een zelfstandige ondernemer zal gemiddeld veel meer werken dan 40 uren. Vooral de startende ondernemers zullen minder verdienen dan het minimumloon. Dit geldt zeker als u nagaat dat de ondernemer meer dan 40 uren moet besteden aan zijn werk.

De ondernemers die wel goed verdienen, moeten rekening houden met slechtere tijden. Het inkomen is niet vast en constant. Iedere maand moet de ondernemer weer zorgen voor een inkomen. Een deel van het inkomen in een goede maand moet gereserveerd worden voor slechtere tijden.

Ondernemer verliest zijn onderneming

Afhankelijk van de rechtsvorm kan een faillissement van de onderneming ook het faillissement van de ondernemer betekenen. Een faillissement betekent in ieder geval dat de ondernemer het geïnvesteerde vermogen kwijt is. Daarnaast kan er geen aanspraak worden gemaakt op een WW-uitkering.

Onder voorwaarden kan er recht bestaan op een bijstandsuitkering, maar dan wordt wel eerst gekeken in hoeverre de voormalig zelfstandige ondernemer zelf in staat is om rond te komen van zijn vermogen. Het is zelfs mogelijk dat een deel van de overwaarde in het huis moet worden opgemaakt.

Werknemers in loondienst hebben meer rust

De zelfstandige ondernemers hebben meer zorgen over het werk en het inkomen. Op het moment dat de werknemer naar huis gaat, kan het werk achter worden gelaten. De zelfstandige maakt meer uren en zal ook minder gemakkelijk van het werk los kunnen komen. Eigenlijk blijft het werken altijd doorgaan.

Zelfstandig ondernemerschap blijft toch lonken

Veel werknemers hebben de wens om ooit zelfstandig verder te gaan. Het geeft een gevoel van vrijheid en de verdiensten kunnen zeer goed zijn, maar succes is een vereiste.
Gerelateerde artikelen
Een zelfstandige ondernemer heeft hoge kostenEen zelfstandige ondernemer heeft hoge kostenHet zelfstandige ondernemerschap wordt vaak geïdealiseerd. Waar vaak niet bij stil wordt gestaan is, dat er flink verdie…
ZZP: voordelen & nadelenZZP: voordelen & nadelenSteeds meer mensen kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, al dan niet noodgedwongen. ZZP’er worden is niet altijd…
Verplichte verzekeringen ZZPVerplichte verzekeringen ZZPDe keerzijde van het ondernemerschap is dat een zelfstandig ondernemer of ZZP'er verzekeringen af moet sluiten die het r…
Arbeidsongeschiktheid en inkomen als zelfstandig ondernemerArbeidsongeschiktheid en inkomen als zelfstandig ondernemerWerknemers zijn in de regel goed verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Het loon wordt door de werkgever betaald. Bij bl…
Beginnen als zzp’er of in loondienst blijven?Beginnen als zzp’er of in loondienst blijven?Vele werknemers lopen met een droom rond om ooit iets voor zichzelf te beginnen. De droom omzetten naar een onderneming…

Reageer op het artikel "In loondienst of zelfstandig ondernemerschap"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!