Het succes van de franchise-formule
Steeds meer starters kiezen voor het lidmaatschap van een franchiseketen. De franchise-formule heeft zich immers in detailhandel en financiële dienstverlening als een succesformule bij uitstek bewezen. Voorbeelden daarvan zijn McDonalds, DA drogisterijen, De Hypotheker en de Pensioendesk. Wat maakt franchising nu zo aantrekkelijk?
Zelfstandig ondernemen op basis van franchising
Steeds meer werknemers kiezen na jaren van loondienst, vaak ook noodgedwongen, voor het zelfstandig ondernemerschap. Soms wordt dat in de hand gewerkt door gedwongen ontslag of bijvoorbeeld de verplaatsing van bedrijfsactiviteiten naar andere oorden.
Maar met het stijgen der jaren moet men helaas ook vaststellen dat de leeftijd vaak een serieus probleem vormt om een nieuwe plek op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Niet zelden is werkloosheid dan het weinig aanlokkelijk vooruitzicht. Wie op zo'n moment niet bij de pakken wil gaan neerzitten, besluit vaak om voor zichzelf te beginnen.
Wat is franchising
Van franchising spreekt men als een centrale organisatie haar ondernemersformule beschikbaar stelt aan zelfstandige ondernemers in ruil voor een periodieke vergoeding. De centrale biedt onder meer ondersteuning bij zaken als advertising, financiering, het inrichten van een website en draagt in sommige gevallen ook klanten aan.
Hoewel een franchisenemer gebruik kan maken van de uitgebreide expertise van een centrale organisatie, onderneemt hij toch voor eigen rekening en risico.
Franchisenemer en franchisegever
Een franchisenemer is een ondernemer die tegen betaling van een vergoeding (fee) op één of meer locaties een door de centrale organisatie ontwikkelde verkoopformule in praktijk mag brengen.
En de organisatie die een dergelijke formule voor ondernemers mogelijk maakt, noemen we de franchisegever.
Afnameverplichtingen
Voor de franchisenemer geldt doorgaans de verplichting om bepaalde producten of diensten van zijn franchisegever af te nemen. In de praktijk is een afnameverplichting van 80% heel gewoon maar onder bepaalde omstandigheden is ook een percentage van 100% denkbaar.
Entreegeld en periodieke vergoeding
In de regel wordt van een franchisenemer bij aanvang van de samenwerking entreegeld gevraagd. Hij kan immers in een uitgetest en bewezen concept stappen.
Naast entreegeld is er een periodieke vergoeding (fee) verschuldigd. Die kan bijvoorbeeld bestaan uit een vast bedrag per maand of jaar, maar in de praktijk zien we dat ook een bepaald percentage van de omzet of brutowinst wordt overeengekomen.
Profiteren van netwerk en naamsbekendheid centrale organisatie
Starters missen bij aanvang van hun ondernemerschap uiteraard nog de vereiste klantenkring en kiezen om die reden vaak bewust voor een franchise-organisatie. Zo´n centrale organisatie bezit doorgaans al een wijdvertakt netwerk en dát kan net het steuntje in de rug betekenen dat een beginnend ondernemer nodig heeft. Bovendien bezit een franchise-organisatie uiteraard de nodige expertise die een verdere uitbouw van dat netwerk kan bevorderen.
Andere voordelen van franchising
- Franchisenemers helpen elkaar waar mogelijk en bouwen op die manier een schat aan kennis op;
- Via de centrale organisatie kan men met betrekkelijk weinig middelen beschikken over reclamematerialen en een professioneel ogende website;
- Als franchisenemer kan men meteen vanaf de start meeliften op de naamsbekendheid van de centrale organisatie;
- Ook kunnen doorgaans via de centrale organisatie interessante inkoopvoordelen worden bedongen.
Nadelen bij franchising
De franchiseformule neemt de ondernemer weliswaar een groot aantal zorgen uit handen, maar beperkt hem tegelijk op een aantal punten in zijn handelen. En zoals hierboven al aangegeven, zijn er ook kosten verbonden aan de deelname in een franchise-organisatie. Maar in de regel wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.