Waarom schrijf je een ondernemingsplan
Wie een eigen bedrijf start, schrijft vaak een ondernemingsplan. De grootste reden om het bedrijfsplan te schrijven is vanwege de aanvraag van een lening bij de bank. Wie zelf middelen heeft om te investeren of geen lening nodig heeft, zal minder snel een ondernemingsplan schrijven. Toch is het goed om hier nog eens over na te denken. Wie zichzelf als ondernemer serieus neemt, schrijft een ondernemingsplan vooral voor zichzelf.
Ondernemingsplan voor de bank
Voordat je een lening kunt krijgen bij de bank voor de start van je onderneming, wil de bank weten of je serieus bent. Ze willen weten of je goed over je plannen hebt nagedacht, over je product, werving van klanten, kortom hoe ga je winst maken. Je moet een plan hebben waarmee je je geschatte winstprognose aannemelijk kunt maken. Ondernemen brengt altijd een risico met zich mee, maar de inhoud van jouw plan zegt wel iets in hoeverre de bank een risico neemt met het verstrekken van de lening.
"Ik heb geen lening nodig, dan hoef ik toch ook geen bedrijfsplan te schrijven?"
Indien je geen lening bij een bank nodig hebt, is het schrijven van een ondernemingsplan geen verplichting. De Kamer van Koophandel kan er wel naar vragen, en willen weten of jij goed over je plannen hebt nagedacht. Je hoeft bij inschrijving geen ondernemingsplan te overhandigen. Veel startende ondernemers zullen dan ook geneigd zijn om geen compleet plan uit te schrijven. Maar een ondernemingsplan kun je ook zien als
een handvat voor jezelf als ondernemer.
Waarom toch een ondernemingsplan schrijven
Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, heb je vast al goed nagedacht over wat je precies wilt gaan doen. Toch is het zinvol om voor jezelf het plan op papier te schrijven. Het schrijven van het plan, en het onder woorden brengen van je idee dwingt je om heel precies naar je plan te kijken. En misschien komt er een punt waarop alsnog iemand naar je bedrijfsplan, bijvoorbeeld bij ondersteunende gesprekken met een accountant van de KVK. Het idee dat iemand jouw plan te lezen krijgt, dwingt mede om je plan heel precies op papier te zetten. Des te beter jij kunt omschrijven wat jouw idee is, waarom je dit bedrijf wilt starten en hoe je dit gaat bereiken, des te beter jij weet waar je kracht ligt. Daarnaast kan het je helpen om jezelf naar buiten toe nog beter te verwoorden waar jouw product voor staat. Dit maakt je sterker wanneer je gaat netwerken.
Jij als ondernemer: sterke en zwakke punten
Op internet zijn verschillende voorbeelden te vinden van ondernemingsplannen, ook vind je hiervoor sjablonen die je zelf kunt invullen. Over het algemeen komen de plannen op hetzelfde neer. Het ene plan is uitgebreider dan het ander. Een ondernemingsplan dwingt je niet alleen na te denken over je product en waarom jij wilt ondernemen. Het dwingt je ook te kijken naar jezelf als ondernemer: wat zijn jouw sterke kanten, wat zijn jouw zwakke kanten en hoe ben je van plan daarmee om te gaan. Probeer daarin eerlijk te zijn naar jezelf toe: des te
realistischer jij naar jezelf durft te kijken, des te beter jij je zwakke punten kunt ondervangen. Misschien ben je zelfs in staat om hierdoor je zwakke punten om te buigen naar sterke punten.
Kritisch kijken naar de concurrent
Veel ondernemers denken al te weten wie hun concurrenten zijn. Ze kennen de omgeving en weten wat er speelt. Maar ook hier schuilt een gevaar:
denk nooit dat je als ondernemer alles al weet. Beter ga je echt op onderzoek uit en zet je de concurrentie uitgebreid op de kaart. Ga daadwerkelijk de omgeving verkennen, zoek op internet en vraag verschillende mensen uit de vestigingsplaats, waar behoefte aan is en wat er al is op jouw vakgebied. Probeer daarbij ook te bedenken wat jouw 'verborgen' concurrenten zijn. Dit zijn niet de directe concurrenten, maar het aanbod wat indirect in de behoefte voorziet. Door de concurrentie op papier te zetten, kun je precies bekijken waarin de concurrentie schuilt en waarin jij je ten opzichte daarvan onderscheidt.
Marktonderzoek
Hoe overtuigd jij ook bent van je product. Onderzoek altijd of er ook daadwerkelijk behoefte is aan jouw product. Onderzoek de trends, cijfers en ontwikkelingen in jouw vakgebied. Maar zoek ook contact met mogelijke klanten. Maak bijvoorbeeld een enquête, en schakel je bestaande netwerk van vrienden, familie en kennissen in om eens kritisch naar je product te kijken. Sta open voor alle kritiek en opmerking, want ook je klanten kunnen zo denken.
De fase voor de start
Gun jezelf genoeg tijd voor de voorbereidingsfase. Deze fase omvat ook het ontwikkelen en schrijven van je ondernemingsplan. In feite is het ondernemingsplan de leidraad, en het uiteindelijke verslag van de voorbereiding van de opstart van je bedrijf. Zeer belangrijk hierbij is het financiële gedeelte. Veel beginnende ondernemers zien hier zeer tegenop en denken "dat zien we wel". Ze verliezen zich uiteindelijk in het niet bijhouden van een juiste administratie en boekhouding. Uiteindelijk is dat waardoor veel beginnende bedrijven stranden. Het is dus essentieel om dit voor de start voor jezelf duidelijk te hebben: hoe ga je je administratie en boekhouding bijhouden, wat is je begroting en wat is je winstprognose. Juist de ondernemers die succesvol zijn en slagen in hun bedrijf, zijn de ondernemers die zichzelf goed hebben voorbereid en een degelijk ondernemingsplan hebben geschreven.